Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 152 Bilag 11
Offentligt
660705_0001.png
660705_0002.png
660705_0003.png
Notat vedrørende forslag til lov om ændring om lov om miljøbeskyttelse (Ny or-ganisering af affaldssektoren)Lovforslaget var i høring i efteråret 2008. Håndværksrådet havde på daværende tids-punkt knaster i forhold til forslaget – hvilket blev påpeget i rådets høringssvar, i pressenog ved bilaterale møder med forskellige partiers ordfører på lovforslaget.Ultimo februar 2009 blev lovforslaget fremsat i Folketinget. I forhold til det fremsatteforslag om ny organisering af affaldssektoren har Håndværksrådet følgende bemærk-ninger:Gebyrer skal fastsættes ud fra den initiale fordelingsnøgle i samtlige kommunerLovforslaget lægger op til, at de kommunale genbrugspladser skal gebyrfinansieres afkommunens husholdninger og virksomheder ud fra en fordelingsnøgle, der initialt bety-der, at 85 % af finansieringen pålægges husholdningerne og 15 % virksomhederne. Iog med at lovforslaget også indeholder krav om, at kommunerne hvert fjerde år, fore-tager brugerundersøgelser af genbrugspladserne, vil den fremtidige fordeling kunnevære forskellig fra den initiale fordelingsnøgle.Håndværksrådets beregninger viser, at det har stor betydning for gebyrsatsen, hvorle-des fordelingsnøglen tager sig ud i kommunerne. Virksomheder i kommuner med man-ge virksomheder, der også ofte benytter genbrugspladsen, vil opleve et meget højeregebyr, end virksomheder, hjemhørende i kommunerne med få virksomheder. Det eruhensigtsmæssigt og konkurrenceforvridende, at virksomheder skal straffes for at værehjemhørende i kommuner med mange virksomheder i forhold til virksomheder belig-gende i kommuner med få virksomheder. Dertil kommer kommunernes øgede admini-stration ved at foretage brugerundersøgelse og ændre fordelingen mellem husholdnin-ger og virksomheder hver fjerde år.Som eksempel har vi opgjort, hvad en virksomhed skal betale i Rødovre Kommune un-der to forskellige forventninger til fordelingen mellem husholdninger og virksomheder.;hhv. 85 pct. / 15 pct. og 60 pct. / 40 pct. Som det fremgår mere end fordobles udgiftenfor den enkelte virksomhed, såfremt forholdstallene ændres som nævnt. Det kan ikkevære meningen med loven, at det skal være mere end dobbelt så dyrt at bo i en kom-mune med mange virksomheder, som i en med færre.
RØDOVRE KOMMUNEModel til beregning af afgift for brug af genbrugsstation i en kommune:Stamdata:Antal indbyggereAntal husholdningerAntal virksomhederHeraf ikke-håndværk og gartnerHåndværk 0-1Håndværk 2-10Håndværk over 11Samlet udgift til drift af genbrugs-pladsHeraf husholdningerHeraf virksomhederForholdstal18.317542613418159kr12.781.000,0060%40%18.317542613418159kr12.781.000,0085%15%
0,5468
Samlet udgift husholdningerSamlet udgift virksomhederPris pr. husholdningPris pr. ikke-håndværkerPris pr. håndværker 0-1Pris pr. håndværker 2-10Pris pr. håndværker over 11
krkr 7.668.600,0010.863.850,00kr 5.112.400,00 kr 1.917.150,00kr 418,66kr 1.086,59kr 8.692,71kr 13.039,06kr 17.385,42kr 593,10kr 407,47kr 3.259,77kr 4.889,65kr 6.519,53
På den baggrund indstiller Håndværksrådet, at den initiale fordelingsnøgle fastholdes –således, at husholdningerne står for 85 % af gebyrfinansieringen af de kommunalegenbrugspladser og virksomhederne 15 %. Dermed skabes der gennemsigtighed om-kring princippet for betalingen af adgangen til pladserne og samtidig lettes kommuner-ne for en potentiel stor administrativ byrde.Virksomheders adgang til samtlige genbrugspladser skal sikresModsat al sund fornuft lægger lovforslaget fortsat op til, at håndværkere kun er sikretret til at benytte deres hjemstavnskommunes genbrugsplads. Virkeligheden er, athåndværkeres kunder ikke kun er lokalt funderede. Det er derfor langt fra tilfredsstillen-de, at en håndværker kan miste kunder og dermed indtjening, fordi virksomheden bli-ver nød til at indregne omkostningerne i forbindelse med kørsel af affald tilbage tilhjemkommunen når de afgiver tilbud på en opgave uden for egen kommune. Herud-over er det ud fra en miljøsynsvinkel absurd, at en virksomhed skal køre på tværs afkommunegrænser – til tider mange kilometer – med affald fra husholdningerne. Det erhverken sundt for dansk erhvervsliv eller for Danmarks CO2-regnskab.
2
Vi vil fra Håndværksrådets side foreslå, at virksomheder, der betaler gebyr i én kom-mune sikres adgang til alle kommuners genbrugspladser på tværs af landet. Fra fleresider hævdes det, at det i praksis ikke vil være et problem, og at virksomhederne natur-ligvis vil få adgang til alle landets genbrugspladser, når loven træder i kraft. Vi vil opfor-dre Folketinget til at have fokus på dette spørgsmål – både ved at indskrive i lovens re-visionsbestemmelse, at dette emne skal belyses i forbindelse med revisionen og ved atgøre det klart i betænkningen, at Folketinget har en klar forventning om, at alle landetskommuner sikrer fri og lige adgang til deres genbrugsstationer for alle virksomheder in-den for de rammer som i øvrigt er udstukket for adgangen med hensyn til vognstørrelseetc.
3