Skatteudvalget 2008-09
L 126 Bilag 21
Offentligt
677915_0001.png
677915_0002.png
J.nr. 2008-231-0017Dato: 5. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 126 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer,lov om afgift af stenkul, brunkul og koks mv. og forskellige andre love(Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften).Hermed sendes kommentar til bilag 11 af 3. april 2009.
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen
Jeg har modtaget kopi af Dansk Landbrugs henvendelse af 3.april vedr. L 126 til Skatteud-valget.I henvendelsen påpeger Dansk Landbrug en række miljø-, energi- og samfundsmæssigefordele ved anvendelse af fiberrig husdyrgødning til energiformål.Dansk Landbrug anerkender i deres henvendelse, at L 126 på visse punkter medfører envæsentlig lempelse af den nuværende affaldsforbrændingsafgift af husdyrgødning, menfinder, at afgiften fortsat vil være en væsentlig barriere i forbindelse med afbrænding af fi-berrig husdyrgødning.Dansk Landbrug anerkender, at husdyrgødning med afgiftsomlægningen hverken særligtafgiftsbelægges eller favoriseres i forhold til fossile energityper, men mener, at ligestillin-gen bør ses i sammenhæng med den støtte, der gives til fremme af andre vedvarende ener-gityper. Dansk Landbrug mener, at udnyttelse af den tørre del af husdyrgødningen til ener-giformål kan være med til at opfylde de ambitiøse mål for vedvarende energi.Dansk Landbrug opfordrer derfor til, at forbrændingsafgiften ved afbrænding af fiberrighusdyrgødning enten helt fjernes, eller alternativt modsvares af tilskud, der kan aftrappes itakt med udbygningen af biogasanlæg. Hertil opfordrer Dansk Landbrug til, at der i særligtsårbare områder gives supplerende incitamentsgivende miljøtilskud til biogas og forbræn-ding af fiberfraktionen i husdyrgødningen.Til dette skal jeg komme med følgende kommentarer.For så vidt angår en fuld fritagelse fra forbrændingsafgiften ved afbrænding af husdyrgød-ning, er det Skatteministeriets vurdering, at en sådan fritagelse vil være i strid med EU’sstatsstøtteregler. Derfor er en fuld fritagelse ikke mulig. Hertil skal det bemærkes, at af-brænding af fiberfraktionen fra separeret og afgasset husdyrgødning rent faktisk allerede nuer fuldt fritaget fra forbrændingsafgiften, hvilket videreføres efter omlægningen af afgiften.Dette øger i øvrigt incitamentet til at lave biogas af husdyrgødningen inden forbrænding, oghermed slås der to fluer med ét smæk.Dernæst skal jeg bemærke, at der i regeringens udspil vedr. Grøn Vækst er lavet flere tiltagtil fremme af landbrugets vilkår som leverandører af grøn energi. Herunder fremme af pla-cering af biogasanlæg, hvor kommunerne bl.a. forpligtes til at inddrage lokalisering af bio-gasanlæg i kommuneplanlægningen. Hertil indgår det i udspillet, at regeringen vil arbejdefor yderligere afgiftsmæssig ligestilling mellem vegetabilsk biomasse og husdyrgødning,samt at regeringen i EU regi vil arbejde for at lempe affaldsdirektivets krav om rensningmv. på mindre anlæg, herunder gårdanlæg. Endeligt indgår det som led i Grøn Vækst ud-spillet, at der laves en igangssætningspulje for biogasanlæg, at der laves en analyse medhenblik på i varmeforsyningsloven at ligestille biogas- og naturgasleverandører, at der ind-føres tilskudsmæssig ligestilling mellem afsætning af biogas til hhv. kraftvarmeværker ognaturgasnettet.Jeg finder derfor, at der allerede nu er så mange tiltag i gang, der støtter vilkårene for land-bruget som leverandør af grøn energi, at der ikke på nuværende tidspunkt er behov foryderligere tiltag.
Side 2