Folketingets Finansudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af (L 188) Forslag til finanslov for finansåret 2009 har Folketingets Finansudvalg i brev af 5. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål:

Spørgsmål 2:

” Ad § 20. Undervisningsministeriet generelt.

Der ønskes en redegørelse for den praktiske udmøntning af oprettelsen af administrative fællesskaber for ungdomsuddannelsesinstitutioner og resultaterne heraf, jf. anmærkningerne s. 1548.”

Svar:

Oprettelsen af administrative fællesskaber på de almene gymnasier, erhvervsskoler, voksenuddannelsescentre og SOSU-skoler sker efter en frivillig model, hvor institutionerne selv beslutter, om og hvordan de opretter administrative fællesskaber, herunder størrelse, deltagerkreds, opgaveindhold, organisering og beliggenhed. Det er således institutionerne selv, der decentralt skal etablere og drive fællesskaberne i overensstemmelse med gældende regler for administrative samarbejder.

 

Der er igangsat et forberedende arbejde, hvor Undervisningsministeriet, lederforeningerne for de omfattede institutioner og nøglepersoner fra institutionerne med kendskab til den administrative opgavevaretagelse i fællesskab udarbejder et materiale, som institutionerne kan anvende som grundlag for og inspiration i beslutningerne om etablering af administrative fællesskaber. Der arbejdes således bl.a. på at fastlægge hensigtsmæssige opgavesnit mellem institutioner og fællesskaber og på at opstille en række såkaldte business cases, der eksemplificerer omkostningsniveauet for den administrative opgavevaretagelse, når denne sker i administrative fællesskaber. Dette beslutningsgrundlag forventes at foreligge inden årets udgang og formidles til institutionerne med henblik på anvendelse i etableringsfaserne i 2009 og 2010.

 

Institutionerne vil også få adgang til rådgivning om konkrete spørgsmål om etablering og drift af fællesskaber fra Undervisningsministeriet og konsulenter med erfaringer på området.

 

De økonomiske konsekvenser af etableringen af administrative fællesskaber består dels i en merbevilling til etableringsomkostninger på i alt 235 mio. kr. i 2008-10, dels af et effektiviseringspotentiale på 40,6 mio. kr. i 2009, 284,2 mio. kr. i 2010 og 324,8 mio. kr. årligt fra 2011. Modeller for den konkrete udmøntning drøftes mellem Undervisningsministeriet og lederforeningerne.  

 

Der er på finanslovsforslaget for 2009 allerede udmøntet ca. 40 mio. kr. årligt af effektiviseringspotentialet på fællesudgiftstaksterne i F- og BO-årene, mens det resterende effektiviseringspotentiale fra 2010 vil blive udmøntet på finanslovsforslaget for 2010, når der foreligger en præcis model herfor.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder