29. november 2007.

 

Til SKATTEUDVALGET – 2 sider

 

Vedr. L13 – tidligere L26 / Bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne mellem Danmark og hhv. Frankrig og Spanien.

 

Jeg har den 17. oktober 2007 pr. mail fremsendt en række spørgsmål til Skatteministeriet attention presseansvarlig Peter Høyer.

Der er i dag den 29. november 2007 offentliggjort på Ministeriets hjemmeside L13, som er en genfremsættelse af L26 med forskellige lempelser for pensionister, der allerede er fraflyttet Danmark, hvilket er særdeles positivt.

Da  der lukkes for spørgsmål til L13 allerede mandag den 3/12 2007, har jeg ringet til hr. Peter Høyer i dag og forespurgt om jeg kunne forvente et svar på mine spørgsmål inden 3/12, hvor der lukkes for spørgsmål til L13. Jeg har så efterfølgende talt med hr. Sven Ulstrup i Skatteministeriet, som oplyser, at jeg IKKE får svar på de stillede spørgsmål og bemærkninger INDEN den 3/12.

 

Det er utilfredsstillende, at afklarende spørgsmål og bemærkninger ikke besvares inden fristen for henvendelse til Folketingets Skatteudvalg udløber.

Ministeriets egne tidsfrister må være tilrettelagt således, at alle seriøse henvendelse kan besvares.

 

Denne henvendelse sker på egne vegne samt som webredaktør af hjemmesiden www.danskereitoulouse.wordpress.com

Mine spørgsmål og bemærkninger vedrører alene personer der den 28/11 2007 var hjemmehørende i Frankrig.

 

1: Førtidspensionister (= invalidepensionister). Er det korrekt opfattet, at en person, der er tilkendt dansk offentlig førtidspension inden den 28/11 2007, ikke på noget tidspunkt vil blive omfattet af dansk beskatning på nogen som helst af sine pensionsordninger eller invalideforsikringer så længe personen opretholder sin bopæl i Frankrig uagtet at nogle af disse pensioner af aldersmæssige årsager endnu ikke er aktive?

 

2: Hvis en dansk pensionist er omfattet af undtagelsesreglerne og i dag bor i Frankrig, så senere flytter til Spanien, vil pensionisten så fortsat være omfattet af undtagelsesreglerne?

 

3: Personer der den 28/11 2007 endnu ikke var pensionister.

Danmark har i mange år haft en restriktiv beskatning af fraflyttere, såkaldt ”havelågebeskatning”.

Dette gælder pensionsbeskatning, aktiebeskatning samt ejendomsbeskatning.

Mange udflyttere har således været tvunget til af reglerne enten at lade sig efterbeskatte af dele af deres pensionsordninger eller foretage delophævelser af samme.

Officielt er det kun personer med meget store indbetalinger på pensionsordninger, der er omfattet af havelågebeskatning på pensionsordningerne. I praksis kendes mange eksempler på, at selvstændigt næringsdrivende i de første mange år som selvstændige ikke havde økonomi til også at have en

 pensionsordning, hvorfor disse personer først sent er kommet i gang med pensionsindbetalingerne og dermed kategoriseres som personer med meget store pensionsindbetalinger.

Disse personer uden rent faktisk store pensionsformuer, og som har været hårdt ramt af fraflytningsskat/havelågeskat, har en helt kontant retsfølelse af, at der allerede er sket skatteafregning med Danmark.

Herudover har regeringen som bekendt vedtaget et skattestop.

Vil Skatteudvalget/Folketinget sikre, at disse personer ikke får væsentlige skattestigninger, såfremt dobbeltbeskatningsoverenskomsten opsiges?

 

4: Aktieudbytter og anden indkomst.

Aktieudbytter beskattes i Frankrig med en progressiv indkomstskat samt en socialskat.

Skatterådgivningsfirmaet TAJ i Paris ( = Deloitte) har for et dansk ægtepar uden anden indkomst beregnet skatten ved et stort aktieudbytte på DKK 800.000 til i alt 16,5%. Procenten er lavere ved mindre udbytter, hvilket er det absolut hyppigst forekommende.

Hovedaktionærer ses efter L13  at risikere at skulle betale 28% i dansk udbytteskat.

Vil Skatteudvalget/Folketinget sikre at personer, der er udflyttet og har indrettet sig efter den 50 år gamle dobbeltbeskatningsoverenskomst, ikke får væsentlige skattestigninger?

 

5. Generelt.

I Frankrig betales indkomstskat (d’impots sur les revenus) samt socialskat (CRDS/CSG). Disse 2 slags skatter betragtes af de fleste som de skatter, der formentlig gives ”credit” for (?), såfremt Danmark får beskatningsretten. Imidlertid betales der yderligere 2 slags skatter hhv. tax d’habitation og tax foncieres.

Herudover betales der i dag meget væsentlige bidrag til fransk sygesikring samt sygeforsikring. Det er bebudet, at danskere boende i Frankrig kan forvente radikale ændringer i 2008, således at eget bidrag til sygeforsikring og behandling vil stige yderligere og være så stort, at mange danske i Frankrig simpelt hen af økonomiske årsager må flytte tilbage til Danmark, uagtet at de helbredsmæssigt i mange tilfælde trives bedre under varmere himmelstrøg.

I praksis betyder foranstående - såfremt der oprettes en ”creditsituation” med Frankrig – at danske i Frankrig samlet incl. sygesikring betaler væsentlige højere skatter end danske med bopæl i Danmark, hvilket næppe er ønsket.

Skatteprocenterne mellem Danmark og Frankrig er ikke sammenlignelige jvf. Foranstående, medmindre der indregnes samtlige skatter i de 2 lande samt sygesikrings- og sygeforsikringsbidrag.

 

Skatteudvalget/Folketinget opfordres til simpelt hen at undtage samtlige personer, der er fraflyttet Danmark inden den 28. november 2007 fra alle skattestigninger/ændringer i forhold til den 50 år gamle dobbeltbeskatningsoverenskomst.

Disse personer har betalt fraflytningsskatter og har indrettet sig økonomisk efter den 50 år gamle dobbeltbeskatningsoverenskomst og finder herudover, at de som minimum bør være omfattet af regeringens skattestop.

 

Jeg har indhentet hjælp til foranstående, men skal beklage at der ikke har været fornøden tid til ordentligt at gennemarbejde nærværende henvendelse til Skatteudvalget.

 

 

Venlig hilsen

Jes Andersen, registreret revisor FRR - med deponeret registrering

6 bis, rue Hubert Monloup

31200 Toulouse, Frankrig

 

Mail: [email protected]