Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 6. december 2006

Betænkning

over

 Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre skattelove

(Bedre mulighed for generationsskifte)

[af skatteministeren (Kristian Jensen)]

 

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2006 og var til 1. behandling den 23. november 2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Inden fremsættelsen af lovforslaget indgik lovforslaget som en del af et udkast til forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, aktieavancebeskatningsloven, fusionsskatteloven og andre skattelove (Skattefri omstrukturering af selskaber og justering af sambeskatningsreglerne). Dette lovudkast sendte skatteministeren i høring den 23. oktober 2006, jf. alm. del – bilag 10. Den 21. november 2006 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar til hele lovudkastet med angivelse af, hvilke dele af høringssvarene, som vedrørte den del, der er fremsat som L 83. Sammen med høringssvarene fremsendte skatteministeren et høringsnotat, som kun relaterer sig til de dele af høringssvarene, der knytter sig til L 83. Den 27. november 2006 sendte skatteministeren et supplerende høringssvar og en kommentar hertil til Skatteudvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 5 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (S, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod det stillede ændringsforslag.

Socialdemokratiets, Det Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at lovforslaget indebærer en udvidet adgang til, at arvinger og ledende medarbejdere kan overtage et firma (generationsskifte), uden at der skal betales avanceskat ved salget. Den udskudte skat kommer imidlertid sælger til gode, idet køber betaler en højere pris, når der følger et skattefradrag med ved købet. Forslaget vil derfor være en ren skatteforæring til dem, der sælger en virksomhed. Regningen skal betales af alle de skatteydere, der ikke har en virksomhed, de kan sælge.

Dertil kommer, at firmaer med op til 75 pct. af virksomhedens aktiver placeret i pengeanbringelse eller udlejning af fast ejendom ikke i praksis vil have problemer med at realisere nogle af deres aktiver og derigennem skabe finansiering til betaling af aktieavanceskatten. Dermed virker regeringens begrundelse, at man vil støtte reelle danske produktions- og servicevirksomheder, temmelig hul.

Som det fremgår af ministerens besvarelse af de stillede spørgsmål, har der da heller ikke kunnet påvises et eneste konkret eksempel på, at de i dag gældende regler har hindret et ønsket generationsskifte.

Lovforslagets vedtagelse vil give endnu mere skattespekulation – oven i købet efter, at den målrettede udsultning af SKAT har mindsket risikoen for at blive opdaget.

 Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var pÃ¥ tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   skatteministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF, KF og RV):

Ny paragraf

   1) Efter § 4 indsættes som ny paragraf:

Ȥ 01

I lov om indskud på etableringskonto (etableringskontoloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1012 af 5. oktober 2006, foretages følgende ændring:

1. I § 7, stk. 2, nr. 2, 4. pkt., ændres to steder »50 pct.« til: »75 pct.««

[Definition af finansielle aktiver]

Bemærkninger

Til nr. 1

Efter anskaffelsen af aktier og anparter i et selskab hæves der efter etableringskontolovens § 7, stk. 2, nr. 2, beløb af samme størrelse som anskaffelsessummen for aktierne eller anparterne. Det er en betingelse, at aktierne eller anparterne skal være i et selskab, hvis virksomhed ikke i overvejende grad består i udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter, værdipapirer el.lign.

Selskabets virksomhed anses for i overvejende grad at bestå i udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter, værdipapirer el.lign., hvis mindst 50 pct. af selskabets indtægter i et indkomstår stammer fra sådan virksomhed, eller hvis handelsværdien af selskabets udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirer el.lign. udgør mindst 50 pct. af handelsværdien af selskabets samlede aktiver opgjort ultimo indkomståret.

Det foreslås, at grænsen på 50 pct. hæves til 75 pct. Dermed anvendes der i etableringskontoloven samme afgrænsning af virksomheder med finansielle aktiver, som der efter nærværende lovforslag foreslås i aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, virksomhedsskatteloven og pensionsbeskatningsloven.

Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige provenumæssige konsekvenser.

  Kim Andersen (V) Â  Charlotte Antonsen (V) Â  Peter Christensen (V) nfmd.  Lars Christian Lilleholt (V) Â  Torsten Schack Pedersen (V) Â  Mikkel Dencker (DF) Â  Colette L. Brix (DF) Â  Charlotte Dyremose (KF) Â  Jakob Axel Nielsen (KF) Â  Frode Sørensen (S) Â  René Skau Björnsson (S) fmd.  Jens Peter Vernersen (S) Â  John Dyrby (S) Â  Klaus Hækkerup (S) Â  Poul Erik Christensen (RV) Â  Morten Homann (SF) Â  Frank Aaen (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 83

Bilagsnr.

Titel

1

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

2

Høringssvar og høringsnotat fra skatteministeren

3

1. udkast til betænkning

4

Supplerende høringssvar fra skatteministeren

5

Ændringsforslag fra skatteministeren

6

2. udkast til betænkning

 

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 83

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om, hvor mange overdragelser med skattesuccession der hvert af årene siden 2002 er gennemført som følge af forhøjelsen af grænsen for placeringen som passiv pengeanbringelse eller udlejning af fast ejendom fra 25 pct. til 50 pct. i 2002, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om, hvor mange af de i spm. 1 nævnte overdragelser, der er sket til ledende medarbejdere og hvor mange til familie, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om, hvor mange overdragelser med skattesuccession der hvert af årene siden 2002 ville være gennemført, hvis grænsen for placeringen som passiv pengeanbringelse eller udlejning af fast ejendom havde været 75 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om, i hvor mange tilfælde ejeren har været tvunget til at sælge en familievirksomhed til fremmede ejere, fordi grænsen for overdragelse med skattesuccession har været 50 pct. og ikke 75 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om at oversende en oversigt over de virksomheder, der ifølge svaret på spm. 1-4 har henvendt sig til ministeren for at få pengetanksreglen lempet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå