Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 0. december 2006

2. udkast

Betænkning

over

Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og lov om påligningen af indkomstskat til staten

(Forhøjelse af efterlønsalderen, mere fleksibel efterlønsordning, fortrydelsesordning, styrkede
jobmuligheder for personer over 55 år m.v.)

[af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)]

 

1. Ændringsforslag

Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3-8 og Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 9 og 10.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 3. november 2006 og var til 1. behandling den 14. november 2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.

Sammenhæng med andre lovforslag

Lovforslaget er sammen med L 60, L 61, L 62 og L 65 en del af den samlede lovgivning der udmønter regeringens aftale af 20. juni 2006 med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om fremtidens velfærd. Lovforslaget skal endvidere ses i sammenhæng med de to lovforslag, der behandles i Socialudvalget om gradvis forhøjelse af folkepensionsalderen L 57 og L 58.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 9. oktober 2006 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 8. Den 3. november 2006 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 2 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

Korrektion til lovforslagets bemærkninger

Beskæftigelsesministeren har oplyst, at der i lovforslagets bemærkninger er anført de forventede merindtægter ved indbetalinger af efterlønsbidrag i forbindelse med fortrydelsesordningen for efterløn for 2008 og frem. Der forventes imidlertid merindtægter fra og med 2007. Merindtægterne forventes som anført i ny udgave af tabel 2.2.1 nedenfor.

 

Tabel 2.2.1. Ændrede indbetalinger ved forslag om en fortrydelsesordning

Mio. kr. (2007-niveau)

2007

2008

2009

2010

Indtægter

25

50

55

60

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler:

I velfærdsforliget er indbygget en indekseringsmekanisme. Dansk Folkeparti understreger, at der træffes politisk beslutning første gang i 2015 om, i hvilket omfang tilbagetrækningsalderen øges fra 2025.

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af   beskæftigelsesministeren, tiltrådt af <>:

   1) Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 66 indsættes som stk. 3:

»Stk. 3. Fuldtidsforsikrede medlemmer, som efter overgang til efterløn alene har ret til efterløn efter § 74 l, stk. 3, kan efter anmodning overflyttes til deltidsforsikring ved overgangen til efterløn eller senere. Overflytningen får tidligst virkning fra den dag, hvor kassen har modtaget medlemmets skriftlige anmodning.««

[Ændring af forsikringsstatus for fuldtidsforsikrede efterlønsmodtagere, som alene kan få efterløn med deltidssatsen]

Af   et mindretal (EL):

   2) I den under nr. 14 foreslåede affattelse af § 74 udgår stk. 3 og 4.

[Fjernelse af indeksering]

Af   beskæftigelsesministeren, tiltrådt af <>:

   3) I den under nr. 14 foreslåede affattelse af § 74 a, stk. 1, nr. 4, ændres »stk. 6 og 7« til: »stk. 8 og 9«.

[Korrektion af henvisning]

   4) I den under nr. 14 foreslåede affattelse af § 74 a, stk. 5, indsættes i 1. pkt. efter »stk. 4,« ordene: »1. og 2. pkt.,«, og som 3. pkt. indsættes: »Det samme gælder, hvis et medlem fra det fyldte 35. år har indbetalt efterlønsbidrag i perioden 1. januar 2007 til 1. januar 2008.«

[Udvidelse af retten til bidragsfri perioder]

   5) I den under nr. 14 foreslåede affattelse af § 74 a, stk. 7, ændres »stk. 2-5« til: »2-4«.

[Korrektion af henvisning]

   6) I den under nr. 14 foreslåede affattelse af § 74 b, stk. 1, ændres »stk. 1, nr. 6« til: »stk. 1, nr. 5 og 6«.

[Forenkling af kravene for ret til efterlønsbevis]

   7) Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 76, stk. 1, ændres »§ 77, stk. 9« til: »§ 77, stk. 10« og »§ 77, stk. 2-4« til: »§ 77, stk. 2-5«.«

[Konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 8]

   8) Efter nr. 17 indsættes som nye numre:

»03. § 77, stk. 4, affattes således:

»Stk. 4. Bidrag til efterlønsordningen udgør på årsbasis 7 gange dagpengenes størrelse, jf. §§ 47 og 70, jf. dog stk. 5. Bidraget opkræves af alle medlemmer fra det fyldte 30. år, jf. dog stk. 6, som ikke skriftligt har tilkendegivet, at de ønsker at fravælge bidraget. Bidraget opkræves endvidere af medlemmer under 30 år, som skriftligt har tilkendegivet, at de ønsker at betale bidrag.«

04. I § 77 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:

»Stk. 5. For fuldtidsforsikrede medlemmer, som ikke inden folkepensionsalderen, jf. lov om social pension, vil kunne opnå ret til efterløn efter § 74 l, stk. 1 eller 2, udgør bidrag til efterlønsordningen på årsbasis 7 gange dagpengenes størrelse, jf. § 70.«

Stk. 5-10 bliver stk. 6-11.«

[Ændring af efterlønsbidraget for fuldtidsforsikrede, der alene vil kunne få efterløn med deltidssatsen og ændring af den automatiske opkrævning af efterlønsbidrag]

Af   et mindretal (EL):

   9) Nr. 29 udgår.

[Fjernelse af revisionsbestemmelse vedr. § 74]

Til § 5

   10) I stk. 4 udgår »– 4«, og »og denne lovs § 1, nr. 29,«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 9]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at fuldtidsforsikrede medlemmer, som er overgået til efterløn, men som ikke har ret til efterløn med fuldtidsatsen, fordi de ikke opfyldte kravene til perioden med fuldtidsforsikring ved overgangen, får ret til efter anmodning at blive overflyttet til deltidsforsikring. Medlemmet skal herefter alene betale medlemsbidrag som deltidsforsikret.

Baggrunden for ændringsforslaget er, at medlemmer, der kun har ret til efterløn med deltidssatsen, bør have mulighed for at blive overflyttet til deltidsforsikring og dermed alene betale medlemsbidrag i overensstemmelse hermed.

Ændringsforslaget har kun ubetydelige økonomiske eller administrative konsekvenser.

Til nr. 2 og 9

Det foreslås at fjerne bestemmelserne om indeksering af efterlønsalderen og om revision af § 74.

Til nr. 3 og 5

Forslagene er alene konsekvensrettelser som følge af ændrede stykker i lovforslagets forslag til nyaffattelse af § 74 a.

Til nr. 4

Efter forslaget til § 74 a, stk. 5, i lovforslaget har medlemmer, som er omfattet af forslaget til § 74 a, stk. 4, som er under 35 år pr. 1. januar 2008, og som har indbetalt efterlønsbidrag forud for det fyldte 35. år, ret til et tilsvarende antal bidragsfrie perioder, som kan lægges efter eget valg inden overgangen til efterløn.

Medlemmer, som er fyldt 35 år før 1. januar 2008, og som efter lovforslagets forslag til § 74 a, stk. 4, først skal betale efterlønsbidrag uafbrudt fra den 1. januar 2008, har mulighed for at undlade at betale efterlønsbidrag i 2007, hvis de i øvrigt kan opfylde kravet om at have betalt efterlønsbidrag i mindst 25 år. De har derimod ikke mulighed for at placere den bidragsfri periode på et andet tidspunkt.

Det foreslås, at disse medlemmer får mulighed for at vælge, hvornår de ønsker at holde bidragsfrie perioder svarende til indbetalt efterlønsbidrag i året 2007.

Medlemmer, som efter § 74 a, stk. 4, skal have betalt efterlønsbidrag uafbrudt siden 1999, vil ikke blive omfattet af udvidelsen, idet de hverken efter de gældende regler eller lovforslaget ville have haft mulighed for at undlade at betale efterlønsbidrag i 2007.

Baggrunden for ændringsforslaget er, at medlemmer, som først skal indbetale efterlønsbidrag uafbrudt fra 1. januar 2008, og som kan opfylde kravene for ret til efterløn om at have betalt efterlønsbidrag i i alt 25 år, både efter de gældende regler i loven og lovforslaget har mulighed for at vælge at holde pause med bidragsbetalingen i 2007. Derimod har de efter lovforslaget ikke mulighed for at udskyde pausen til et senere tidspunkt. Forslaget er i overensstemmelse med de intentioner, der lå til grund for aftaleteksten vedrørende bidragsfri perioder for personer, der er under 35 år pr. 1. januar 2008.

Ændringsforslaget sikrer, at medlemmerne ligesom medlemmer under 35 år får mulighed for at holde pausen på et senere tidspunkt. Ændringsforslaget bevirker dermed også en mere smidig administration for a-kasserne, som undgår, at en stor medlemsgruppen fravælger efterlønsbidraget i 2007 og tilmelder sig betalingen igen pr. 1. januar 2008.

Ændringsforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser ud over de i forslaget allerede beskrevne. Ændringsforslaget medfører heller ikke administrative konsekvenser af betydning. Ændringsforslaget vil medføre mindre administrative lettelser for medlemmerne og a-kasserne.

Til nr. 6

 Det foreslås, at efterlønsbeviset fremover ikke gøres betinget af, at alle pensionsordninger er indberettet.

Baggrunden for ændringsforslaget er, at pensionsoplysningerne ikke er en del af indholdet i efterlønsbeviset, hvorfor det er unødvendigt at kræve disse oplysninger som betingelse for den automatiske udstedelse af beviset.

Ændringsforslaget indebærer, at administrationen i forbindelse med den automatiske udstedelse af efterlønsbevis bliver så hensigtsmæssig og smidig som muligt.

Pensionsselskaberne m.v. vil fortsat skulle indberette pensionsordningerne, og medlemmerne har fortsat pligt til at erklære, om de indberettede oplysninger er fyldestgørende. Der henvises til lovforslagets forslag til § 74 j, stk. 3 og 4.

Medlemmerne vil også fortsat kunne bede om en vejledende beregning af det fremtidige pensionsfradrag.

Ændringsforslaget har ingen økonomiske konsekvenser. Ændringsforslaget vil medføre mindre administrative lettelser for medlemmerne og a-kasserne.

Til nr. 7

Der er tale om konsekvensændringer af henvisninger som følge af forslaget i ændringsforslag nr. 8 om at indsætte et nyt stk. 5 i lovens § 77.

Til nr. 8

Ad nr. 03

Det foreslås, at a-kasser først skal opkræve efterlønsbidrag automatisk fra det tidspunkt, hvor et medlem fylder 30 år, mens medlemmer under 30 år selv skal tilmelde sig bidragsbetalingen skriftligt.

Baggrunden for ændringsforslaget er et ønske fra a-kasserne, som har anført, at denne procedure for opkrævning af efterlønsbidrag er mere hensigtsmæssig.

Herudover er der foretaget konsekvensændringer som følge af forslaget i nr. 04.

Ændringsforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser af betydning.

Ad nr. 04

Det er en betingelse for ret til efterløn med satsen for fuldtidsforsikrede, at et medlem har været fuldtidsforsikret i sammenlagt mindst 10 år inden for de sidste 15 år, heraf mindst 52 uger umiddelbart før overgangen, eller at medlemmet, der er fyldt før den 1. juli 1949 har været fuldtidsforsikret uafbrudt fra den 1. juli 1999.

Det foreslås, at fuldtidsforsikrede medlemmer, som ikke vil kunne opfylde kravene for ret til efterløn med satsen for fuldtidsforsikrede inden folkepensionsalderen, skal betale samme efterlønsbidrag som deltidsforsikrede.

Baggrunden for ændringsforslaget er, at når disse medlemmer aldrig vil kunne opfylde kravene for ret til efterløn med satsen for fuldtidsforsikrede (fuldtidsefterløn), er det ikke rimeligt, at de skal betale efterlønsbidrag med samme beløb som fuldtidsforsikrede. Det er muligt på tidspunktet for overflytning til fuldtidsforsikring entydigt at afgøre, om medlemmet inden pensionsalderen nogensinde vil kunne opfylde kravene for fuldtidsefterløn.

Ændringsforslaget vil kræve en justering i a-kassernes opkrævningssystemer og har dermed mindre administrative konsekvenser for a-kasserne.

Forslaget omfatter kun en meget begrænset medlemsgruppe og ændringsforslaget har i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser af betydning.

Til nr. 10

Der er tale om en konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 9.

  Charlotte Antonsen (V) Â  Erling Bonnesen (V) fmd.  Tina Nedergaard (V) Â  Marion Pedersen (V) Â  Jens Vibjerg (V) Â  Bent Bøgsted (DF) Â  Colette L. Brix (DF) Â  Jakob Axel Nielsen (KF) Â  Tom Behnke (KF) Â  Thomas Adelskov (S) Â  Kirsten Brosbøl (S) Â  Jytte Andersen (S) nfmd.  Anne‑Marie Meldgaard (S) Â  Lone Møller (S) Â  Elisabeth Geday (RV) Â  Ole Sohn (SF) Â  Jørgen Arbo‑Bæhr (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 59

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren

2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

3

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

4

Betænkningsbidrag fra beskæftigelsesministeren

5

Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren

6

Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren

7

1. udkast til betænkning

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 59

1

Spm. om, hvordan ministeren i sin ligestillingsvurdering af forslaget kan konkludere, at forslaget er kønsneutralt, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå

2

Spørgsmålet er tilbagetaget

3

Spm. om ministerens kommentar til Dansk Folkepartis betænkningsbidrag, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå