LO                               FTF                              AC

 

 

Arbejdsdirektoratet

Sekretariatet for Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg

Stormgade 10

Postboks 1103

1009  København K                                                                             Den 10. oktober 2006

 

Kommentarer til lovforslag vedrørende tilbagetrækning (efterløn mv.)

LO, FTF og AC har modtaget ovennævnte lovforslag i høring den 29. september og har følgende kommentarer:

Efterlønsbevis

Lønmodtagerorganisationerne bakker op om en automatisk udstedelse af efterlønsbeviset. En auto­matisk udstedelse øger retssikkerheden for medlemmerne. Der skal dog gøres opmærksom på, at det foreliggende forslag ikke indebærer en egentlig forenkling af a-kassernes arbejde, da der stadig skal ske en manuel sagsbehandling til kontrol af beskæftigelseskravet. En forenkling af a-kassernes sagsbehandling forudsætter etableringen af eindkomst registret.

I lovforslaget indføres en ny 3 måneders frist for medlemmets henvendelse til a-kassen, hvis med­lemmet ønsker at få beregnet en efterlønssats på baggrund af beregningsgrundlaget på det tidspunkt, hvor efterlønsbeviset har virkning (pkt. 15. § 74 b, stk. 3). Lønmodtagerorganisationerne ser ingen grund til at indføre en sådan frist, da fristen hverken er til gavn for a-kasserne eller medlemmerne. Derudover vil indførelse af en 3 måneders frist føre til en administrativ merbelastning.

Fradrag for pension

Der indføres nye regler for modregning af pension udbetalt i perioden fra det 60. år til den officielle pensionsalder (stk. 15, § 74 k). Lønmodta­gerorganisationerne finder, at den foreslåede modregning vil medføre en urimelig forskelsbehandling mellem medlemmer, der får udbetalt pension før den of-ficielle efterlønsalder, og medlemmer der først påbegynder udbetalingen efter det 62. år.

Lønmodtagerorganisationerne anerkender, at det i velfærdsaftalen er fastsat, at der skal indføres nye regler for modregning af pension udbetalt før den officielle pensi­onsalder. Det fremgår dog ikke af velfærdsaftalen, hvor hård modregningen skal være.

I lovforslagets bestemmelse er det fastsat, at pensionsopgørelsen tillægges pensionsbeløb, som i overensstemmelse med den pågældende pensionsordnings aldersvilkår er udbetalt efter medlem­mets fyldte 60. år, men inden efterlønsalderen. I lovbemærkningerne er dette uddybet med eksemp­ler, og herefter præciseres det, at hvis der er tale om en løbende arbejdsmarkedspensionsordning, er princippet det samme, men der gives ikke bund­fradrag, og fradragsprocenten er 50 pct., jf. gæl­dende regler.              

Bestemmelsen vil stille medlemmer, der påbegynder udbetalingen af en livsvarig arbejdsmarkeds­pension allerede som 60-årige, væsentligt ringere end de medlemmer, der venter med at få pensio­nen udbetalt til de er 62 år.

Lønmodtagerorganisationerne foreslår, at den foreslåede modregning lempes. Dette kan ske ved at stille med­lemmer, der modtager udbetaling før den officielle efterlønsalder, på samme måde, som hvis pensionen først blev udbetalt som 62-årig.

Aldersgrænsen for overgang til efterløn

I relation til bestemmelserne om ændring af den fremtidige efterlønsalder, bør det fremgå direkte af loven, at efterlønsalderen som udgangspunkt er 62 år, medmindre der sker ændringer i middelleve­tiden, hvilket også fremgår af velfærdsaftalen. I aftalens bemærkninger er dette præciseret (afsnit 1.2). Dette afsnit bør overføres til selve loven.

Fortrydelsesordningen (§ 1, nr. 15, § 75)

For at benytte fortrydelsesordningen skal medlemmet tilmelde sig efterlønsordningen skriftligt (stk. 1, nr. 2). Bestemmelsen er en skærpelse af muligheden for at benytte fortrydelsesordningen i for­hold til velfærdsaftalens bestemmelser. Lønmodtagerorganisationerne finder bestemmelsen unød­vendig.

Efterlønnens ophør (§ 1, nr. 20)

I lovforslagets § 77a, stk. 1, henvises til § 74, stk. 5. § 74, stk. 5 eksisterer ikke.

Tilbagebetaling af indbetalte efterlønsbidrag

Det foreslås, at et medlem kan få indbetalte efterlønsbidrag udbetalt til en pensionsordning efter eget valg (§ 1, nr. 20, § 77 a, stk. 4).

Det fremgår af punkt 4.1.d i de almindelige bemærkninger, at nettoværdien af tilbagebetalte efter­lønsbidrag, på grund af beskatningen af tilbagebetalingsbeløbet på tidspunktet for udbetalingen fra pensionsordningen, kan blive mindre end nettoudgiften til indbetalte efterlønsbidrag. Dette problem gælder for såvel kontant tilbagebetaling som ved overførsel til en pensionsordning. Forslaget be­skæftiger sig imidlertid kun med overførsel til en pensionsordning.

Lønmodtagerorganisationerne forudsætter, at misforholdet mellem overførsel til pensionsordninger og kontant udbetaling udviskes ved en kommende revision på skatteområdet.

Kommentarer til bemærkninger til de enkelte bestemmelser i lovforslaget

Aldersindekseringen (til nr. 15)

Lønmodtagerorganisationerne anerkender, at lovforslagets bestemmelser angående indekserings­mekanismen, der bruges ved den fremtidige regulering af efterlønsalderen, er i overensstemmelse med velfærdsaftalen. Lønmodtagerorganisationerne havde dog gerne set, at arbejdsmarkedets parter blev repræ­senteret i arbejdet med indekseringen af den fremtidige efterlønsalder.