Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 32 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Videreførelse af det forhøjede befordringsfradrag for pendlere i udkantskommuner).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer bemærkninger til høringssvar fra Skatterevisorforeningen.

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Birgitte Christensen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Høringssvar fra Skatterevisorforeningen og kommentarer hertil vedrørende L 32, forslag til lov om ændring af ligningsloven (Videreførelse af det forhøjede befordringsfradrag for pendlere i udkantskommuner).

Organisation

Bemærkninger

Kommentar

Skatterevisorforeningen

 

Skatterevisorforeningen mener, at lovforslaget komplicerer reglerne om det forhøjede befordringsfradrag yderligere.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skatterevisorforeningen anfører, at det forhøjede befordringsfradrag ikke i alle situationer vil kunne beregnes maskinelt.

 

 

 

 

 

 

 

Det forhøjede befordringsfradrag i ud-kantskommuner indgår i regeringens regionale vækststrategi, der lanceredes i 2003. Vækststrategien indeholder en række initiativer til at styrke det erhvervsmæssige grundlag og bosætnings­mulighederne i yderområderne. På trods af de eventuelle ulemper, ordningen kan have for skattelovgivningen, anser regeringen det forhøjede befordringsfradrag for et vigtigt initiativ, som bør videreføres efter udløbet af den første midlertidige ordning fra 2004-2006.

Jeg har tidligere afgivet en tilsvarende  kommentar til høringssvaret fra Foreningen Registrerede Revisorer. Den indgår i høringsnotatet, som er optrykt som bilag 2 til lovforslag nr. L 32.

 

SKAT har oplyst, at udgangspunktet for beregning af det fortrykte befordringsfradrag er personens bopælsadresse og arbejdsstedets registreringsadresse. Det er således muligt ud fra personens bopælsadresse at konstatere i hvilken kommune, personen er bosiddende, og dermed om personen bor i en af udkantskommunerne, og dermed om vedkommende skal have beregnet sit befordringsfradrag efter de specielle regler. Personer bosiddende i udkantskommunerne vil således kunne få fortrykt befordringsfradrag på selvangivelsen efter de samme forudsætninger, efter samme principper og i samme omfang, som der kan fortrykkes befordringsfradrag for øvrige personer. Den eneste forskel er, at befordringsfradraget for personer i udkantskommuner er beregnet med en højere sats for den del af den daglige befordring, der overstiger 100 km. Ved denne beregning vil der som udgangspunkt automatisk blive taget højde for, hvornår personen henholdsvis ind- og udtræder af ordningen med forhøjet befordringsfradrag.

Jeg har tidligere afgivet en tilsvarende kommentar til høringssvaret fra Foreningen Registrerede Revisorer. Den indgår i høringsnotatet, som er optrykt som bilag 2 til lovforslag nr. L 32.

 

 

 

 

 

Skatterevisorforeningen foreslår, at den individuelle syvårs-periode udelades af lovforslaget, da den komplicerer reglerne.

At den foreslåede ordning indeholder en individuel syvårs-periode, skal ses i sammenhæng med, at ordningen videreføres for indkomstårene 2007-2013, altså i 7 år. Perioden er valgt, fordi den tidsmæssigt falder sammen med den periode, som Økonomi- og Erhvervsministeriet arbejder med, i forbindelse med udpegningen af de yderområder, der skal have del i EU’s strukturfondsmidler i budgetperioden 2007-2013. Ved at vælge en individuel periode på 7 år opnår man, at de personer, der opnår ret til forhøjet befordringsfradrag i løbet af perioden 2007-2013, vil kunne få det forhøjede befordringsfradrag i lige mange indkomstår.