Arbejdsskadestyrelsen

Sankt Kjelds Plads 11

Postboks 3000

DK-2100 København Ø

 


Vores ref.  SK/si    

Journalnr. 1.3.1.2-051    

Deres ref.      

Dato 04.01.2007

    Â      

    

 

fp   Journal    

 

Høringssvar over udkast til lov om ændring af lov om arbejdsskade-
sikring m.fl. (opfølgning på anbefalinger fra arbejdsskadeudvalgene m.v.)

Med skrivelse af 14. december 2006 (j.nr. 06-7010-635) har Arbejdsskadestyrelsen fremsendt udkast til lov om ændring af lov om arbejdsskadesikring m.fl. (opfølgning på anbefalinger fra arbejdsskadeudvalgene m.v.). Samtidig anmodede Arbejdsskadestyrelsen om eventuelle bemærkninger til lovudkastet senest den 4. januar 2007.

 

I denne anledning skal F&P bemærke følgende:

 

Generelle bemærkninger

Forslagene til indholdsmæssige ændringer af den nugældende arbejdsskadesikringslov giver ikke F&P anledning til bemærkninger. F&P finder, at der med de foreslåede ændringer bl.a. sker en berettiget justering af arbejdsskadesikringsloven til gavn for de personer, som måtte have været udsat for en arbejdsskade.

 

F&P har samtidig med tilfredshed noteret, at lovudkastet indeholder et forslag, som giver arbejdsskadeforsikringsselskaberne adgang til oplysninger i eIndkomstregisteret, jf. lovudkastets § 1, nr. 13. Det er F&P's vurdering, at der herved vil kunne opnås væsentlige fordele, ikke mindst for de involverede arbejdsgivere. Gennem forslagene vil grundlaget for præmiefastsættelsen kunne forbedres til gavn for de forsikrede arbejdsgivere, ligesom der derigennem vil kunne opnås administrative besparelser. Der er således tale om et forslag, hvis konsekvens vil være en lettelse af de administrative byrder for erhvervslivet. Forslaget understøtter derfor regeringens ønsker i så henseende.

 

Lovudkastet indeholder også et forslag, hvorefter arbejdsskadeforsikringsselskaberne gives adgang til oplysninger i visse ATP-registre. Forslaget har til formål at effektivisere arbejdsskadeområdet med bl.a. den konsekvens, at arbejdsgivernes administrative byrder vil blive lettet. Dette forslag, der således er nært beslægtet med ovennævnte forslag, gav anledning til et møde den 3. januar 2007. I mødet deltog Arbejdsskadestyrelsen, ATP samt F&P. På mødet var der enighed om, at lovgivningen så vidt muligt bør have en sådan indretning, at de administrative rutiner knyttet til arbejdsskadeforsikringsområdet kan afvikles så ubesværet som muligt for alle involverede parter. Forslaget om at give arbejdsskadeforsikringsselskaberne adgang til visse ATP-registre ligger i naturlig forlængelse af dette synspunkt.

 

Det blev fremført, at den lovhjemlede adgang, som AES har til ATP's registre, formentlig vil vise sig irrelevant, når eIndkomstregistret er fuldt ud etableret. Begrundelsen er, at man i AES forventer, at adgangen til oplysninger i eIndkomstregisteret vil gøre brugen af ATP's registre overflødig. Det blev tillige fremført, at forslaget om at give arbejdsskadeforsikringsselskaberne adgang til visse ATP's registre nødvendiggør en afklaring af en række problemstillinger af såvel teknisk som økonomisk karakter, og at det må forudses, at disse ikke vil kunne være afklarede inden for den tidsramme, hvorunder arbejdet med den forestående ændring af arbejdsskadesikringsloven skal foregå.

 

Arbejdsskadestyrelsen fandt det derfor mest hensigtsmæssigt at lade det pågældende forslag udgå af lovudkastet. Men at forslaget vil kunne genovervejes, såfremt dette senere måtte vise sig nødvendigt.

 

F&P tager hermed Arbejdsskadestyrelsens holdning til efterretning, idet man har noteret sig, at der blandt mødedeltagerne var tilslutning til intentionerne bag forslaget om at give arbejdsskadeforsikringsselskaberne adgang til visse ATP-registre. Man vil derfor tillade sig at vende tilbage i sagen, såfremt erfaringerne med eIndkomstregistret begrunder dette.

 

Specifikke bemærkninger til enkelte bestemmelser

 

Ad lovudkastets § 3, stk. 1

Det fremgår af lovudkastets § 3, stk. 1, at den ændrede lov formodes at skulle træde i kraft den 1. juli 2007. Samtidig fremgår det af § 3, stk. 3, at den ændrede lov for så vidt angår arbejdsulykker vil skulle anvendes på sådanne, der indtræder den 1. juli 2007 eller senere. Sidstnævnte bestemmelse indebærer bl.a., at det nye princip for fastsættelse af kapitaliseringsfaktorer først vil blive virksomt for arbejdsulykker, som indtræffer efter den 1. juli 2007. F&P påskønner, at de nye kapitaliseringsfaktorer ikke skal finde anvendelse i forbindelse med arbejdsulykker, som indtræffer før den 1. juli 2007. Man antager i denne sammenhæng, at lovens formulering indebærer, at de nye kapitaliseringsfaktorer heller ikke skal finde anvendelse i forbindelse med genoptagelser respektive revisioner af sager om arbejdsulykker, som er indtruffet før den dato, fra hvilken loven finder anvendelse.

 

F&P vil imidlertid foretrække, at datoen den 1. juli 2007 ændres til den 1. januar 2008. Årsagen er administrative hensyn. Arbejdsskadeforsikringsselskaberne skal fremover arbejde med kapitaliseringsfaktorer, som kan ændre sig fra år til år. Dette medfører behov for tilpasninger i de administrative systemer, idet disse skal tilføres en fleksibilitet, som ikke hidtil har været nødvendig, hvor kapitaliseringsfaktorerne som udgangspunkt har været uændrede over tid. F&P skal derfor anmode om, at loven først får anvendelse for arbejdsulykker, der indtræffer den 1. januar 2008 eller senere.

 

 

 

Ad lovudkastets § 4

Det fremgår af lovudkastets § 4, at en sikringspligtig forsikringstager ikke kan opsige en forsikring på grund af en forhøjelse af præmien, som alene er begrundet i en forøgelse af udgifterne, der er en følge af den ændrede lov. F&P påskønner også denne bestemmelse. Som ovenfor nævnt, kan de fremtidige kapitaliseringsfaktorer variere fra år til år. Dette betyder, at arbejdsskadeforsikringsselskaberne fra år til år kan være nødsaget til at forhøje præmierne for en given forsikringsdækning, uanset at risikoen f.eks. udtrykt ved skadesfrekvens, skadestyngde etc. ikke er ændret. F&P antager, at en fremtidig præmieforhøjelse, som alene er nødvendiggjort af ændringer i kapitaliseringsfaktorerne, også er omfattet af lovudkastets § 4, uanset hvor mange år fremover præmieforhøjelsen vil skulle foretages. Man skal for god ordens skyld anmode om, at F&P's forståelse af rækkevidden af § 4 præciseres i bemærkningerne dertil.

 

Bemærkninger til lovudkastets økonomiske konsekvenser

Det fremgår af bemærkningerne til lovudkastet, jf. p. 32, at ændringen i principperne for fastsættelsen af kapitaliseringsfaktorerne kombineret med konsekvenserne af den kommende forhøjelse af folkepensionsalderen forventes at medføre merudgifter på ca. 107 mio. kr. (prisniveau 2007). Skønnet omfatter såvel erstatning for arbejdsulykker som erstatning for erhvervssygdomme. Dette skøn er væsentlig mindre end F&P's skøn, som alene vedrører arbejdsulykker, og som ligger mellem ca. 500 mio. kr. og ca. 750 mio. kr. (prisniveau 2007 og inkl. miljøbidraget på 2 pct.).

 

Det er F&P's opfattelse, at årsagerne til forskellen i skønnene bl.a. skal findes i forskellige opfattelser af, hvorledes den foreliggende statistik vedrørende arbejdsskadeområdet skal indgå i beregningerne over de økonomiske konsekvenser af ovennævnte ændringer. Med sammenhæng hertil synes der også at være forskellige opfattelser af, hvorledes de hidtidige sæt af kapitaliseringsfaktorer skal indgå i beregningerne.

 

F&P er af den opfattelse, at F&P's metodik er den mest retvisende, og man vil derfor gerne have lejlighed til overfor Arbejdsskadestyrelsen at redegøre herfor snarest muligt. F&P skal derfor anmode om et møde med Arbejdsskadestyrelsen snarest belejligt.

 

Man skal i denne forbindelse i øvrigt foreslå, at der på ad hoc basis nedsættes en arbejdsgruppe med repræsentanter for Arbejdsskadestyrelsen og F&P samt eventuelt Dansk Arbejdsgiverforening. Arbejdsgruppen vil skulle have til opgave at analysere de økonomiske konsekvenser af fremtidige ændringer i arbejdsskadesikringsloven. Det er forestillingen, at arbejdsgruppen træder sammen, når der er udsigt til, at der skal gennemføres en ændring af arbejdsskadesikringsloven. Derimod er det ikke hensigten, at der nødvendigvis skal være enighed blandt arbejdsgruppens repræsentanter om størrelsen af de økonomiske konsekvenser af en given lovændring.

 

De øvrige udgiftsskøn som anført på p. 32 giver ikke i sig selv F&P anledning til bemærkninger, idet man herved antager, at skønnene er opstillet under hensyntagen til det løft i udgiftsniveauet, som arbejdsskadereformen pr. 1. januar 2004 giver anledning til. Man finder dog, at det generelt bør understreges i teksten, om beløbene indbefatter miljøbidraget på 2 pct. eller ej.

 

Andre bemærkninger

Det fremgår af bemærkningerne til lovudkastet, jf. p. 38, at de fremtidige kapitaliseringsfaktorer bl.a. fastsættes med udgangspunkt i et skøn over den kapitalindkomstskat, som skadelidte må forventes at skulle betale af afkastet af det kapitalbeløb, som vedkommende måtte modtage i erhvervsevnetabserstatning. Der forslås i denne sammenhæng en gennemsnitlig skatteprocent svarende til summen af skatteprocenterne for kommuneskat, bundskat, mellemskat og kirkeskat. For 2006 ville skattesatsen udgøre 44,8 pct. F&P finder, at den foreslåede beregningsmetode indebærer en betydelig overvurdering af den kapitalindkomstskat, som en skadelidt må formodes at skulle betale. Opslag på Skatteministeriets hjemmeside bekræfter F&P's opfattelse. Man skal derfor opfordre til, at metoden til fastsættelse af kapitalindkomstskattesatsen genovervejes.

 

Det fremgår af arbejdsskadesikringsloven, at en skadelidt med et erhvervsevnetab på under 50 pct. tvangsmæssigt får kapitaliseret sin tilkendte løbende erstatning. Ligeledes fremgår det, at skadelidt med et erhvervsevnetab på 50 pct. eller derover efter anmodning kan få kapitaliseret en del af sin erstatning, idet der dog maksimalt kan kapitaliseres svarende til en erhvervsevnetabsprocent på 50. F&P skal foreslå til Arbejdsskadestyrelsens overvejelse, at arbejdsskadesikringsloven ændres, således at der fremover i sidstnævnte tilfælde sker en tvangsmæssig kapitalisering af den del af erstatningen, som svarer til et erhvervsevnetab på 50 pct. F&P's forslag er begrundet i administrative hensyn, og en gennemførelse deraf forventes ikke at medføre merudgifter og dermed behov for præmieforhøjelser.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Steen Kristiansson

[email protected]