Familiestyrelsen

Stormgade 2-6

1470 København K.

Att: Louise Pedersen

 

 


 

 

Høring om forslag til dagtilbudslov

14. december 2006

 Journalnr.: 3.1-2006-1163

 sg

 
Børnerådet takker for udkast til ny dagtilbudslov og har følgende kommentarer til lovudkastet:

 

Generelle kommentarer

Børnerådet finder, at loven i for høj grad lægger vægt på hensynet til familien og til arbejdsmarkedet, og i mindre grad har hensynet til det enkelte barn - og mangfoldigheden blandt børn – som første prioritet.

 

Ligeledes finder Børnerådet, at loven lægger for stor vægt på normalbarnet, som ”det danske barn”. Og således ikke tager højde for, at børn er mangfoldige på alle måder. Dette kommer f.eks. til udtryk gennem den vægt, der lægges på det danske sprog (§11) og på samhørighed med det danske samfund (§7 stk. 4). I bemærkningerne til paragraf 7 uddybes, at der skal tales dansk i institutionerne, hvorved børnene fratages retten til at tale deres modersmål. Dette er ikke i harmoni med retten til at udøve sit eget sprog, som defineret i FN’s Konvention om Barnets Rettigheder (Børnekonventionen) artikel 30 – og retten for alle børn til at udtrykke sine synspunkter ifølge Børnekonventionens artikel 12.

 

Forebyggelse af den negative sociale arv 

I forhold til forebyggelse af negativ social arv, ser Børnerådet gerne, at Børnekonventionens ord om, at børn skal opdrages i en ånd af lighed og solidaritet, som defineret i Præambelen, og barnets ret ifølge artikel 2 til ikke at blive diskrimineret imod på baggrund af f.eks. etnisk oprindelse eller formueforhold, bliver indarbejdet i loven. Således at det klart defineres i dagtilbudsloven, at det forebyggende arbejde mod den negative sociale arv, også skal rettes mod børns chanceulighed på grund af barnets materielle baggrund og i forhold til adgang til uddannelsessystemet. I relation hertil er det væsentligt, at § 17 om forældrebetalte madordninger ændres, således at kommunalbestyrelsen ikke bare kan, men skal, give tilskud til forældrebetalte madordninger, således at børn ikke udelukkes herfra pga. deres forældres økonomi.

 

Ligeledes i relation til forebyggelse af den negative sociale arv, er det væsentligt, at muligheden for at lave private dagtilbud - herunder muligheden for at lave dagtilbud med specielle formål – ikke åbner for en sortering af dagtilbuddene i forhold til forældrenes formueforhold eller etniske baggrund, således at børns muligheder for en acceptabel hverdag i dagtilbud differentieres efter forældrenes ressourcer.

 

Sprogvurdering mv. § 11 og 18

For så vidt angår sprogvurderinger og evalueringer af børn i dagtilbud ifølge § 11 (om sprogvurderinger) og § 18 (en permanent evaluerings- og rådgivnings funktion på dagtilbudsområdet) finder Børnerådet, at disse paragraffer lægger op til, at små børns liv i højere og højere grad indbefatter tests, vurderinger og evalueringer. Børnerådet vil gerne stille spørgsmålstegn ved, om dette er til barnets bedste, som defineret i Børnekonventionens artikel 3, eller om det snarere vil føre til en effektivisering af det enkelte barns liv, der kan medføre, at barnets indflydelse på sit eget liv og mangfoldigheden af deltagelsesmuligheder for barnet reduceres. Derudover lægger det et præstationskrav ind i barnets liv, som vi endnu ikke kender de fulde konsekvenser af.

 

Børnemiljøvurdering § 12

Det følger af lovforslagets § 12 stk. 2, at børnemiljøet skal vurderes ud fra et børneperspektiv, og at børnene selv skal inddrages ”i det omfang det er muligt”. Det er Børnerådets holdning, at det, med de rigtige metoder, altid er muligt at inddrage børnenes egne oplevelser. Børnerådet vil derfor foreslå at ordlyden ændres, således at børnene selv altid skal inddrages i børnemiljøvurderingerne, og at der afsættes de nødvendige ressourcer til forskning med henblik på at udvikle de bedst egnede metoder hertil.

 

Ligeledes er det Børnerådets holdning, at der opstilles nogle objektive krav til, hvad et godt børnemiljø er. Det være sig i forhold til plads pr. barn, muligheden for privatliv, tid til at opbygge relationer mellem børn og voksne samt indflydelsesmuligheder for børnene etc. Det vil være meget svært at vurdere børnemiljøet, og at sikre at der sker forbedringer på området, hvis der ikke er nogle objektive krav, der kan vurderes og handles ud fra.

 

 

Dagtilbud i private hjem § 22

Det følger af lovforslagets § 22 stk. 2, at den enkelte dagplejer kan modtage op til 5 børn. Det er Børnerådets holdning, at det er fuldstændigt uhensigtsmæssigt med så mange børn pr. dagplejer, da det vil svække børnenes muligheder for at udvikle sig, mulighederne for at komme udenfor og på tur, og da det i værste fald kan gå ud over børnenes sikkerhed.  

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Charlotte Guldberg                                    Annette Juul Lund

formand                                                    sekretariatschef