Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 2 af 14. marts 2007 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om forbud mod tv-overvågning m.v. og lov om behandling af personoplysninger (Udvidelse af adgangen til tv-overvågning og styrkelse af retsbeskyttelsen ved behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning) (L 162).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra 12/3-07 fra Poul Granum-Jensen, Aalborg vedrørende L 162, jf. L 162 – bilag 3.”

 

Svar:

 

1. Justitsministeriet har i sin besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg til lovforslaget kommenteret en henvendelse af 19. februar 2007 om tv-overvågning fra Poul Granum-Jensen. Poul Granum-Jensens hovedsynspunkt i denne henvendelse var, at der ikke bør ske en udvidelse af adgangen til at foretage tv-overvågning af det offentlige rum.

 

Ved brev af 12. marts 2007 til Folketingets Retsudvalg er Poul Granum-Jensen fremkommet med supplerende bemærkninger til lovforslaget.

 

Poul Granum-Jensens hovedsynspunkt er fortsat, at der ikke bør ske en udvidelse af adgangen til at foretage tv-overvågning af det offentlige rum. Han frygter i den forbindelse, at den foreslåede ændring af tv-overvågningsloven, som indebærer en vis udvidelse af adgangen til tv-overvågning, vil brede sig til også at omfatte f.eks. parcelhuskvarterer mv.  

 

2. Som anført i Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg til lovforslaget er ministeriet enig med tv-overvågningsudvalget i, at der bør ske en vis udvidelse af adgangen til at foretage tv-overvågning med henblik på bekæmpelse af kriminalitet. Justitsministeriet har i den forbindelse lagt vægt på, at den foreslåede udvidelse af adgangen til at foretage tv-overvågning i givet fald gennemføres i sammenhæng med nye regler, der tager sigte på at modvirke, at der sker misbrug af de personoplysninger, der tilvejebringes gennem tv-overvågning.

 

I overensstemmelse hermed følger det af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 2, at pengeinstitutvirksomheder, spillekasinoer, restaurations- og hotelvirksomheder samt butikscentre og butikker, hvorfra der foregår detailsalg, får mulighed for at foretage tv-overvågning med billedoptagelse af egne indgange og facader samt under visse betingelser af arealer i direkte tilknytning til egne indgange og facader.

 

Som anført under pkt. 6.2.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget finder Justitsministeriet derimod ikke grundlag for at stille forslag om den dispensationsregel, som 7 af tv-overvågningsudvalgets 14 medlemmer har foreslået, og som ville give politidirektørerne mulighed for efter omstændighederne at meddele private tilladelse til i en tidsbegrænset periode at foretage tv-overvågning med billedoptagelse af egne indgange og facader.

 

Justitsministeriet finder heller ikke, at der er grundlag for at tilvejebringe en adgang for kommunerne til efter forelæggelse for politiet at foretage tv-overvågning med et generelt kriminalitetsforebyggende formål, jf. pkt. 6.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.

 

PÃ¥ baggrund af det anførte deler Justitsministeriet ikke Poul Granum-Jensens synspunkt om, at den foreslÃ¥ede udvidelse af en række erhvervsdrivendes adgang til at foretage tv-overvÃ¥gning med billedoptagelse af egne indgange og facader mv. indebærer, at man vil ”klistre hele landet til med kameraer”.Â