Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 af 2. februar 2007 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 104).

Text Box: Februar 2007
Vores sag:
06-19-0120


Spørgsmål nr. 4:

”Ministeren bedes oplyse i hvilke tilfælde de personer, der opkræves oplysninger om, ikke skal have besked herom”.

 

Svar:

Kommunerne skal i forbindelse med administration af de foreslåede bestemmelser iagttage de regler, der følger af persondataloven og forvaltningsloven.

 

Efter persondataloven skal kommunerne iagttage god databehandlingsskik. Det indebærer, at kommunen skal gøre en borger, der modtager en ydelse omfattet af lovforslaget, opmærksom på kommunens adgang til at indhente oplysninger og foretage samkøring i kontroløjemed. Dette skal kommunen som udgangspunkt gøre i forbindelse med at borgeren afgiver oplysninger til kommunen eller i særlige tilfælde inden kontrollen iværksættes.

 

I forbindelse med ansøgningen om/modtagelsen af en ydelse fra kommunen vil borgeren således blive gjort opmærksom på kommunens adgang til at indhente oplysningerne samt adgangen til at samkøre disse oplysninger. En sådan orientering vil opfylde både kravene til god databehandlingsskik og kravene til oplysningspligten. Det bemærkes, at det vil være kommunens ansvar at give borgerne denne orientering.

 

Borgeren vil således generelt være bekendt med, at der kan indhentes oplysningerne samt kan ske samkøring. Det gælder ved kontrol af udbetalingen i borgerens sag, men ligeledes ved generel kontrol.

 

Når der foretages stikprøvekontroller, vil der ikke ske orientering af borgeren om, at der har været indhentet oplysninger, og at disse har været samkørt med fx kommunens egne oplysninger. Kun for så vidt angår de borgere, hvor samkøringen giver anledning til yderligere undersøgelser, vil der via en partshøring ske underretning til borgeren om, at der er indhentet oplysninger. Reglerne om partshøring er beskrevet i forvaltningslovens § 19.

 

Ifølge principperne for god databehandlingsskik kan myndigheden som udgangspunkt kun lade en ny kontrolordning tage sigte på forhold, der ligger efter det tidspunkt, hvor myndigheden har oplyst om kontrolordningen, således at borgerne kan indrette sig på den nye ordning. Dette tidspunkt vil i almindelighed vil være sammenfaldende med lovens ikrafttræden.

 

Inden for rammerne af god databehandlingsskik vil den nye hjemmel til registersamkøring i kontroløjemed efter dette lovforslag i særlige tilfælde kunne anvendes på oplysninger, der ligger forud for lovens ikrafttræden. Det forudsætter, at der er en særlig grund til at anvende hjemlen, og at kommunens registersamkøring sker efter forelæggelse for Datatilsynet. Herudover skal kommunen, før en sådan særlig godkendt samkøring iværksættes, informere borgerne om, at kommunen har fået mulighed for at kontrollere andre oplysninger end oplysninger om økonomiske forhold ved registersamkøring, og at denne hjemmel også kan anvendes på allerede foreliggende oplysninger.