Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 2 af 2. februar 2007 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 104).

Text Box: Februar 2007
Vores sag:
06-19-0120


Spørgsmål nr. 2:

” Ministeren bedes eksemplificere hvad der er forskellen på hvad en kommune kan gøre i dag og hvad der foreslås, at kommunen skal kunne gøre”.

 

Svar:

Gældende regler

I dag kan kommunen efter forudgående samtykke indhente oplysninger fra andre offentlige myndigheder, pengeinstitutter, arbejdsgivere m.fl., der er nødvendige for at behandle den pågældendes sag. Det gælder også oplysninger om en persons rent private forhold og andre fortrolige oplysninger.

 

Hvis der er en konkret mistanke om, at der er udbetalt hjælp med urette - bl.a. i sager om tilbagebetaling af sociale ydelser og fleksydelse - kan kravet om samtykke fraviges, hvis oplysningerne ikke kan tilvejebringes på anden måde.

 

Kommunerne kan uden samtykke til brug for en enkelt sag eller til brug for generel kontrol kræve oplysninger fra andre offentlige myndigheder og arbejdsløshedskasser om økonomiske forhold om den, der ansøger om hjælp. Men det er altså kun oplysninger om økonomiske forhold.

 

De gældende regler giver således ikke kommunen mulighed for at indhente oplysninger af ikke-økonomisk karakter uden først at have indhentet samtykke, medmindre kommunen har en konkret mistanke.

 

Lovforslaget

Med lovforslaget får kommunerne samme muligheder, som Arbejdsdirektoratet har over for dagpengemodtagere.

 

Det betyder for det første, at kommunerne i modsætning til i dag uden samtykke kan indhente oplysninger hos andre offentlige myndigheder og arbejdsløshedskasser om personlige forhold af ikke økonomisk karakter, der er nødvendige for, at kommunerne kan varetage deres opgaver. For det andet kan kommunerne registersammenkøre disse oplysninger i kontroløjemed.

 

Et eksempel kan være kontrol med, at modtagerne af hjælp står til rådighed for arbejdsmarkedet. Der kan for eksempel være tale om oplysninger om opholdssted og flytning, herunder korterevarende ophold uden for hjemmet, samt ophold i udlandet, i det omfang disse oplysninger findes hos en offentlig myndighed eller en arbejdsløshedskasse.

 

Kommunerne får endelig hjemmel til uden forudgående samtykke at indhente oplysninger om løn- og beskæftigelsesperioder mv. fra arbejdsgivere, samt oplysninger om pensionsforhold mv. fra pensionskasser, livsforsikringsselskaber og pengeinstitutter til brug for opfølgning eller kontrol i enkelte sager eller til generel kontrol. Disse oplysninger kan ikke registersamkøres.