Jeg skal sige tak for indlæggene fra ministeren og fra de øvrige partiers ordførere. Jeg kan så også allerede nu takke en, der ikke er til stede, nemlig hr. Per Clausen, som har meddelt, at Enhedslisten kan støtte forslaget.
Men for at blive i den positive ende vil jeg takke både Det Radikale Venstres og Socialdemokratiets ordfører. Jeg vil egentlig starte helt banalt med at takke dem, fordi de har forstået forslaget og læst det og ikke svarer på noget andet. Det synes jeg nok ikke prægede alle ordførere for nu at sige det mildt.
Jeg er glad for, at det er forstået, at den grundtanke, der bærer det her forslag, er, at grønt indkøb selvfølgelig er en del af bæredygtig udvikling. Det har det været i mange, mange år, siden hr. Svend Auken var miljøminister, hr. Steen Gade var formand for Folketingets Miljøudvalg og hr. Johs. Poulsen var formand for KL's miljøudvalg. Vi er i hvert fald erfarne herrer i denne sag, så hvis nogle prøver at lancere det som en ekstrem nyhed, at der nu skal til at købes grønt ind, vil jeg sige: Det er ikke os tre, man kan overbevise om det.
Jeg må ikke tage formanden med, men vi er i hvert fald nogle, der er påvirket af, at vi har set, at det ikke har virket helt godt nok. Der er nogle kommuner, der har gjort det fremragende, og der er nogle enkelte amter, der har gjort det rigtig godt, men staten har været elendig. Det er sådan set sådan, det har været, det er vores erfaring, og det er det, vi ved.
Skal man så bare genoplive den gamle måde og sige, at nu vil man det igen, eller skal man prøve at tænke nyt? Her kan man sige, at forslaget jo ikke er karakteriseret ved, at vi siger, at kommunerne ingenting må bestemme. Forslaget lægger faktisk op til, at det skal forhandles med kommunerne, og at der foruden den direkte gevinst ved indkøbene kommer drive i teknologiudviklingen og substitutionen, så vi også nationalt kan gøre noget og få nogle af disse uønskede stoffer væk.
Hvis der bliver givet et varsel på 1 år, altså at det bliver sagt, at om 1 år vil det offentlige f.eks. kun købe hospitalsudstyr, som lever op til kravet om ingen ftalater og derfor ikke risikerer at overføre ftalater, betyder det jo, at virksomhederne kan indrette sig på det. Det bliver oven i købet således, at kun gammeldags og dårlige virksomheder vil protestere. Moderne, fremtidsrettede virksomheder, der vil tjene penge på at importere det udstyr, vinder.
Jeg tror, ministeren har fået et helt elendigt talepapir om ftalater i sundhedsvæsenet, og vi skal måske hjælpe ministeren. Det kan selvfølgelig være, at talepapiret er kommet fra sundhedsministeren, som ikke er til stede.
Sagen er, at hvis man gjorde Karolinska Sjukhuset i Stockholms indkøbspolitik til dansk indkøbspolitik, ville der ske et kæmpefremskridt i arbejdet på at få ftalater væk fra de slanger, som har kontakt med indre organer, blod osv. De slanger findes jo, men bruges meget lidt i Danmark.
Jeg har undersøgt Karolinska Sjukhusets indkøbspolitik forholdsvis detaljeret, og vi bør kopiere den. Man er længere fremme i Sverige end i Danmark, man er længere fremme i de tyske delstater end i Danmark, man er længere fremme i nogle provinser i Kina end i Danmark, og hvorfor? Fordi der ikke foregår en effektiv indsats, som forener miljøhensyn og sundhedshensyn.
Det handler også om at fremme den del af erhvervslivet, der er i front, og her er det helt interessante, at den virksomhed, som leverer grundmaterialet til de produkter, ligger på Falster. Jeg har besøgt den. Den sælger ikke særlig meget i Danmark, så den må satse på markederne i udlandet, men en offentlig indkøbspolitik som den, vi foreslår, ville gøre, at det funkede, og at den virksomhed også fik en chance på det danske marked.
Hr. Vesselbo var inde på frivillighed. Man kan sige, at vi i hvert fald ikke bare skal gøre det, man har gjort før, for det er ikke godt nok. Det kunne måske godt være blevet bedre, men siden 2001 har vi altså haft en regering, som også har nedprioriteret dette område. Der stod i den gamle bæredygtighedsstrategi, at det offentlige skulle gå foran, men da denne regering kom til, blev den sætning slettet. Grønne indkøb indgik også i spørgsmålet om indikatorer, men det har man også nedprioriteret. Jeg forstår, at nu vil man hæve niveauet igen, men så skal vi altså diskutere, hvordan det skal gøres. Skal vi have et virkelig godt instrument, eller skal vi bare gøre et eller andet, som vi godt ved ikke er effektivt nok?
Ministeren og den konservative ordfører var inde på, at det bliver stift og centraliseret osv. Jamen hvis finansministeren kommer med et samlet udbud for hele den statslige sektor og et samlet tilbud for den kommunale sektor, vil man få det både billigere, bedre og mest effektivt rent miljømæssigt. Det vil være det helt, helt rigtige, det er også derfor, vi foreslår det, og derfor synes jeg, at De Konservative og regeringen skulle tænke det lidt igennem.
Hvis man følger forslaget og indgår en bindende aftale, når man har givet et varsel og har forhandlet med kommunerne, får man en ekstra gevinst i form af teknologiudvikling, modernisering af det danske produktionsapparat og skabelse af fremtidens arbejdspladser. Besparelsen og effektiviseringen ved at give et stort, samlet udbud er godt for moderniseringen og oprettelsen af arbejdspladser, men ved at sætte tingene i system får man med sikkerhed også teknologiudvikling, så jeg synes, regeringen skulle tænke sig lidt om og være lidt mere positiv. Jeg synes, man skal gøre sig klart, at vi ikke bare kan være tilfredse med det niveau, vi er nået op på, men at vi i virkeligheden skal benytte chancen for at gøre det til et rigtig dynamisk instrument.
Jeg vil slutte med det, hr. Johs. Poulsen sagde om erhvervslivet. Jeg er sikker på, at hvis vi lavede en minikonference og spurgte, om man synes, det er en god idé, ville de, der er længst fremme i skoene, fortælle os, at det kan de godt lide, for det ville give dem klare linjer for deres produktudvikling. De ville komme foran, også på kemikalieområdet, fordi REACH kommer meget langsomt i gang.
Vi herinde, som er tilhængere af substitution, mener, at det ville være fantastisk at kunne være med til at udvikle substitutionsprodukter i Danmark, for de produkter ville have gode chancer for eksport til resten af verden.
Jeg synes, der var lidt for meget beton i afvisningen. Selv om der blev fremført nogle andre synspunkter, var der lidt for meget beton og lidt for lidt mod til at gøre noget.