Folketingets Boligudvalg Dato: 5. december 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Boligudvalgs  brev  af  22.  november 2005   følger   her med   –    i   5   eksemplarer   –    socialministerens   svar   på spørgsmål  nr.    9  ad lov  om  ændring  af  lov  om  almene  boliger  m.v.,  lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforhol- dene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskat- ning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påligningen  af  indkomstskat  til staten  (Den  almene  sektors  midler  og  indsatsen  mod  ghettoisering)  (L 70). Spørgsmål nr.   9: ” Idet  der  henvises til  bemærkninger  til  lovforslaget, side  11,  1.  kolonne,  4. sidste  afsnit,  bedes  ministeren  oplyse,  om  der  er  begrænsninger  i  muligh  e- derne for at foretage kapitalindskud  og i givet fald hvori de begrænsninger består. ” Svar: Henvisningen  i  spørgsmålet  til  lovforslagets  bemærkninger  retter  sig  mod forslagets § 1, nr. 41, og § 4, nr. 1. Jeg  kan  oplyse,  at  de  nævnte    bestemmelser   giver  Byggeskadefonden  og Byggeskadefonden  vedrørende  bygningsfornyelse   mulighed  for  at  supplere fondenes traditionelle aktivitetsområde  i form af eftersyn, skadesdækning og erfaringsformidling med øvrige  aktiviteter, der har til formål at fremme kv a- litet og effektivitet i byggeriet henholdsvis bygningsfornyelsen. Som led heri kan fondene indskyde kapital i et selskab. Jeg  kan  endvidere  oplyse,  at  det  er  en  betingelse,  at  socialministeren  har godkendt aktiviteten, herunder et evt. indskud. Forslaget tager udgangspunkt i byggeskadefondenes ønske om at deltage i en klassifikationsordning vedr ø- rende undertage for dermed at medvirke til tiltag, der kan begrænse bygg  e- skader. Af hensyn til fondenes fremtidige muligheder for at deltage i lignen- de aktiviteter er det fundet hensigtsmæssigt    at skabe en mere generel hjem- Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] mej/ J.nr. B-5212-51
2 mel dog således , at jeg godkender fra gang til gang, da det potentielle om- fang heraf er ukendt. Som det fremgår af bemærkningerne til lovfors   laget, er det hensigten at an- lægge en restriktiv praksis for godkendelse  n, herunder til  kapitalindskud i et selskab. Der vil således  blive foretaget en konkret vurdering, hvor jeg vil se på  ordningens  formål  og  tilrettelæggelse,  herunder  udsigten til  økono miske besparelser ved færre byggeskader, samt et eventuelt indskuds større   lse. Da fondenes midler stadig forudsættes   primært   at gå til skadedækning   , efter- syn ogtil fondens daglige administration, vil der endvidere kun blive tale om at godkende indskud af meget begrænset   størrelse . Eva Kjer Hansen /Pia Mørch