Folketingets Boligudvalg Dato: 2. december 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Boligudvalgs  brev  af  22.  november 2005   følger   herme d   –    i   5   eksemplarer   –    socialministerens   svar   på spørgsmål nr.   10 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af bo- ligforholdene,  lov  om  byfornyelse  og  udvikling  af  byer,  lov  om  ind- komstbeskatning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påligningen  af  in d- komstskat til staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghet- toisering) (L 70). Spørgsmål nr.   10: ” Ministeren bedes redegøre for   forsøgsordningen for salg af almene boliger sammenholdt  med  den  ordning,  der  foreslås   i  det  foreliggende  lovforslag, herunder præcise  re hvilke forskelle der er i de to ordninger.” Svar: Der  er  for  det  første  den  forskel   mellem  de  to  ordninger,  at  den  gæ  ldende ordning gælder generelt   – ge for alle afdelinger indeholdende fami- lieboliger – problem- ramte afdelinger. For  det  andet  er  den  gældende  ordning    en  tidsbegrænset  forsøgsordning   , mens den foreslåede nye or dning skal være permanent  . Forsøgso rdningen er 3-årig ,  og  der  kan  ikke  fastsættes  en  tilmeldingsperiode,  der  udløber  efter den 31. december 2007, ligesom salgsaftaler omfattende ledige boliger skal være  indgået  senest  den  31.  december  2007.  Hvis  ordningen  hverken  fo   r- længes  eller  g  øres  permanent,  indebærer  ovennævnte  forhold,  at  salget  må indstilles  omkring  det  nævnte  tidspunkt.    For  den  foreslåede  nye  ordning gælder, at der ikke er nogen tidsbegrænsning , hverken for hvornår en beslu t- ning skal træffes  , eller for hvornår det faktiske  salg skal finde sted. Der vil således  blive større m ulighed for at gennemføre en beslutning om salg af en del af afdelingens boliger, f.eks. en blok, fuldt ud. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] EB/J.nr. B-5212-51
2 For  det tredje kan en boligorganisation  og en kommune uafhængigt af hi  n- anden søge om tilladels e til at deltage i forsøgsordning en, når der er tale om salg  til  lejerne.  Ved  salg  af  ledige  boliger  kræves  enighed.  Ved  den  nye salgsordning er det foreslået, at boligorganisationen og ko mmunen skal være enige om at søge om tilladelse til at  sælge, og det  te krav skal gælde både ved salg til lejerne og ved salg af ledige boliger. For det fjerde har alle lejere af de boliger, der er omfattet af forsøgsordni n- gen,  ret  til  at  købe.  Det  vil  sige,  at  boligorganisationen  ikke  kan  nægte  at sælge  til    bestemte  lejere  og  f.eks.  først  sælge,  når  der  er  flyttet  lejere  ind, som man gerne vil sælge til. Boligorganisationen er friere stillet ved salg af ledige boliger. Ved den nye ordning foreslås, at der indføres muli  ghed for, at boligorganisationen og kommunen - under hensyn til beboersammensætni  n- gen i den pågældende afdeling     -  kan aftale bestemte kriterier for, hvem der kan  sælges  til.  Der  kan  fastsættes  kr iterier  både  ved  salg  til  lejerne  og  ved salg af ledige boliger, men i så fald skal kriterierne være    ens. Der vil f.eks. kunne  fastsættes  et  kriterium,  som  går  på  årsindkomsten.  Fo rmålet  med  at indføre denne  m ulighed for  at  fastsætte  kriterier er,  at  man  herved  i højere grad vil kun undgå, at der sker en yderligere cementering af en skæv beboe   r- sammensætning. For det femte er der forskel på, hvad der sker med provenuet fra salget. Ved salg  efter  forsøgsordningen  skal  nettoprovenuet  indbetales  til  Landsbygg e- fonden.  For  hver  boligorganisation,  der  sælger  boliger,  oprettes  en  konto  i den nye fond under Landsbyggefonden, provenufonden, og når boligorgan i- sationen efterfølgende  opnår tilsagn til et nybyggeri, trækkes    der på  boligor- ganisationens konto, idet midlerne skal anvendes til at finansiere den offent- lige  støtte  til  nybyggeri et.  Derudover  har  boligorganisationen  ret  til  under bestemte forudsætninger at anvende 10 pct  . af det provenu, der indsættes på boligorganisationens konto, til de samme formål, som dispositionsfondsmi d- lerne  kan  anvendes  til.  Ved  salg  efter  den  nye  ordning  er  det  foreslået,  at Landsbyggefonden  efter  ansøgning  fra  boligorganisationen  og  kommunen kan godkende, at der ikke skal ske indbetaling af nettoprovenuet – enten helt eller  delvist  –  til  fonden.  Lands   byggefonden  kan  godkende,  at  provenuet  i stedet for anvendes til aktiviteter og initiativer i de afdelinger under den på- gældende boligorganisation, som er   omfattet af en godkendt helhedsplan for det  område,  hvor  den  afdeling,  hvor i  der  er  sket  salg,  er  beliggende.  Hvis Landsbyggefonden kun godkender, at en del af nettoprovenuet kan anvendes på  denne  særlig   e  måde,  skal  resten  af  nettoprovenuet  indbetales  til  Land s- byggefonden, hvor det vil blive anvendt på samme måde som efter forsøg   s- ordningen. For  det sjette bliver der forskel på reglerne for salg  af ledige boliger.  Efter den  gældende  forsøgsordning  kan  hø jst  1/3  af  en  afdelings  familieboliger sælges som ledige boliger  , og kun 90 pct. af de ledige boliger i en problem- ramt afdeling kan sættes til salg uden forsøg på genudlejning. Der lægges   nu
3 op til, at det skal være lettere at sælge ledige boliger efter den nye ordning. Det foreslås derfor, at alle afdelingens boliger skal kunne sælges som ledige boliger, og at alle ledige boliger skal kunne sæ  lges uden forsøg på genudle  j- ning. På de punkter, hvor der ikke er foreslået særlige regler for den nye or dning, skal  de  gældende  salgsregler  anvendes.    Dette  gæ lder  f.eks.  reglerne  om markedsprisen, vurderingen og det rente- og afdragsfrie lån . Eva Kjer Hansen /Pia Mørch