J.nr. 3034-0280

 

 

  

Den 7. maj 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 18 (L 214) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål 18

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28/4-06 fra Allerød Autoophug jf. L 214 - bilag 9.

 

Svar

Folketinget Miljø og Planlægningsudvalg har tidligere fået henvendelse fra de to organisationer, Dansk Autogenbrug og Genvindingsindustrien, som jeg har kommenteret i besvarelsen af spørgsmål 1 og 2 fra udvalget. Henvendelsen fra Allerød Autoophug berører flere af de spørgsmål, som udvalget allerede har stillet. Jeg vil tillade mig at henvise til mine tidligere besvarelser af spørgsmålene nr. 1, 2, 13 og 15. Spørgsmålet vedrører bl.a. moms, skærpede krav til ophugningsbranchen, genbrug af dele og opfyldelsen af de miljømæssige målsætninger.

 

For så vidt angår bemærkningerne om bilers levetid i Danmark, vil jeg oplyse, at bilerne i Danmark har en ganske høj levetid set i forhold til bilernes levetid i en række andre lande. På trods af at vi i Danmark har et klima som nedbryder bilerne hurtigere end i de fleste andre lande, vedligeholdes bilerne på en måde som sikrer den lange levetid.

 

Allerød Autoophug giver udtryk for, at lovforslaget vil medføre et formindsket genbrug af dele fra udtjente biler. Det er min vurdering, at vi har et velfungerende system for genbrug af dele, som de danske ophuggere har udviklet. Spørgsmålet om genbrug af dele  er behandlet i høringsnotatet vedrørende første høring af lovforslaget. Jeg vil henvise til bemærkningerne i høringsnotatet og gengive følgende herfra:

”Det vil i høj grad være efterspørgslen efter genbrugelige dele der både i dag og fremover vil være afgørende. Derudover vil ophuggernes mulighed for at få adgang til de genbrugelige dele afhænge af, i hvilket omfang de traditionelle ophugningsvirksomheder er interesserede i at indgå i en aftale med den/de virksomheder, der har indgået aftale med DBI. Efter de nugældende regler, er der allerede konkurrence mellem virksomheder, hvis hovedaktivitet er affaldsbehandling og de traditionelle ophugningsvirksomheder, hvis hovedaktivitet er udtagning og salg af genbrugelige dele. Det er Miljøstyrelsens vurdering, at ophugningsvirksomheder, der udtager og sælger genbrugelige dele fra udtjente biler, som udgangspunkt er konkurrencedygtige, fordi de har væsentlige indtægter fra salget af genbrugelige dele.”

 

Allerød Autoophug anfører endvidere, at de høje skrotpriser har medført dårligere affaldsbehandling af biler. Jeg er ikke enig i dette synspunkt, og mener, at der ikke er nogen saglig begrundelse for, at forhøjet indtjening på affaldet skulle kunne medføre forringet behandling.