J.nr. 3234-0280

 

 

  

Den 24. april 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 17 (L 214) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål 17:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18/4-06 fra De Danske Bilimportører, jf. L 214 – bilag 7.

 

Svar:

Jeg er glad for orienteringen fra De Danske Bilimportører (DBI), som udvalget har oversendt. Jeg synes det er dejligt at se, at DBI er kommet så langt med at gennemføre den kommende regulering. Det giver os alle en rigtig god indsigt i, hvordan reguleringen kommer til at virke i praksis.

 

De Danske Bilimportører har indgået en rammeaftale med Stena Jern & Metal om affaldsbehandling af biler. I et tillæg til rammeaftalen har Stena Jern & Metal forpligtet sig til, i forhold til De Danske Bilimportører, at tilbyde samtlige godkendte ophugningsvirksomheder arbejdet med at modtage og miljøbehandle de udtjente biler. Betaling for opgaverne vil være undergivet almindelig fri konkurrence.

 

Jeg vurderer, på baggrund af de informationer vi har nu fra De Danske Bilimportører om den aftale som de har indgået med Stena Jern & Metal, at De Danske Bilimportører ligger tæt op af de krav som dels fremgår af lovforslaget mht. affaldsbehandling af biler, men også af de krav, der kan forventes at blive stillet i en kommende bekendtgørelse om muligheden for at lade andre ophugningsvirksomheder, som ikke er med i den kollektive ordning, få adgang til at affaldsbehandle biler og udtage genbrugelige dele.

 

Som det fremgik af førstebehandlingen af lovforslaget, har jeg ligesom flere af udvalgets andre medlemmer interesseret mig for lovforslagets virkning for eksisterende ophuggere og for genanvendelsen af reservedele. Jeg er tilfreds med de oplysninger, som De Danske Bilimportører giver om disse emner.

 

De Danske Bilimportører oplyser, at de i samarbejde med Stena Jern & Metal, vil gennemføre en informationskampagne, der vil fortælle bilejerne om de nye regler. Jeg er glad for at Stena Jern & Metal og De Danske Bilimportører allerede nu fortæller om en kampagne, der bliver målrettet bilejerne.

 

Endelig oplyser De Danske Bilimportører, at de har indgået en kontrakt med Stena Jern & Metal, som betyder, at ordningen bliver omkostningsneutral eller sagt med andre ord gratis for importørerne. Jeg vil blot minde om, at uanset hvad der fremover sker forretningsmæssigt mellem De Danske Bilimportører og Stena Jern & Metal er det den kollektive ordning, som De Danske Bilimportører vil etablere, der er ansvarlig i henhold til lovgivningen for at sikre, at bilejerne kan aflevere deres udtjente bil gratis.

Â