Til lovforslag nr. L 80 Folketinget 2005-06 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   7. december 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af forskellige afgiftslove og ophævelse af lov om afgift af visse flyrejser (Aftrapning af passagerafgift, lavere partikeludslip fra nye dieselbiler, afgiftsnedsættelse på overskudsvarme og udskydelse af momsfrister) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget  , herunder om deling af lovforslaget. Udvalget har tiltrådt delingen a f lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  16.  november  2005  og  var  til  1.  behandling  den  25.  november 2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget anmoder om, at lovforslaget henvises til fornyet udvalgsbehandling efter 2. behandling. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den  10.  november  2005  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  alm.  del  –  bilag    36 .  Den 24.  november  2005 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar til udvalget. Spørgsmål Udvalget   har   stillet   7  spørgsmål   til     skatteministeren   til   skriftlig   besvarelse,   som   denne   har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et   flertal   i   udvalget   (V,   DF   og   KF)   indstiller   lovforslaget   til   vedtagelse   med   de   stillede ændring  sforslag. Et mindretal i udvalget (S, RV og SF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovfor  - slaget og indstiller det under A nævnt  e lovforslag til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme for det under nr. 2 stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under   B nævnte lovforslag til vedtagelse med det stillede ændringsforslag  .
2 Socialdemokratiets,  Socialistisk  Folkepartis  og  Det  Radikale  Venstres  medlemmer  af  udvalget hilser det velkomment, at lovforslaget deles, således at forslaget om at sænke og efterfølgende helt afskaffe den såkaldte passagerafgift på visse flyrejser adskilles   fra det øvrige in dhold i lovforslaget. S, SF og RV er ikke enige i, at passagerafgiften  skal sænkes eller fjernes, svarende til et samlet mindreprovenu fra staten fra 2007 og fremover på mere end 500 mio. kr. Det   er   på   ingen   måde   godtgjort,   at   fjernelsen   af   afgiften   er   den   bedste   måde   at   skabe arbejdspladser  eller  tiltrække  f  .eks.  flere  udenlandske  konferencegæster  til  København  på,  og samtidig er der potentielt betydelige negative konsekvenser for miljøet ved at fjerne afgiften. Hertil  kommer,  at  det  er  et  dårligt  signal  at  sende,  at  regeringen   vil  begunstige  flytrafikken  i  en tid, hvor borgernes udgifter til busser og andre offentlige transportmidler stiger. S, SF og RV er på ingen  måde  enige  i  den  underliggende  prioritering  af  transportformerne,  der  ligger  i  regeringens forslag om at fjerne passagerafgiften. Endelig forekommer det at være   dårlig timing for regeringen at foreslå at fjerne passagerafgi  ften i en tid, hvor der fra Frankrigs side er stillet forslag om at indføre en fælles passagerafgift på flyre jser i Europa, og hvor både Sverige og  Norge er på vej til at indføre lignende afgifter. Et andet mindretal i udvalget (EL) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovfor  slaget og indstiller de under A og B nævnte lovforslag til    forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af skatteministeren stillede ændringsforslag. Enhedslistens medlem af udvalget udtaler, at en aftrapning af passagerafgiften miljømæssigt    er en forkert udvikling, og at det er en forkert prioritering at bruge ca. ½ mia. kr. årligt på dette i stede  t for at forbedre velfærden  . Derfor stemmer Enhedslisten imod det under A nævnte lovforslag  . Selv   om  Enhedslistens  ganske  vist  støtter  dele  af  det   under  B  nævnte lovforslag,  herunder spørg smålet   om   at   fremme   lavere   partikeludslip,    er   Enhedslisten   imod   andre   dele,   herunder skattelettelsen for erhvervslivet i form af længere momsfrister  , og vil derfor stemme imod det under B nævnte lo  vforslag. Siumut,   Tjóðveldisflokkurin,   Fólkaflokkurin   og   Inuit   Ataqatigiit      var   på   tidspunktet   for betæn  kningens  afgivelse  ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  u  dvalget  og  havde  dermed  ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af  udvalget: a Ændringsforslag om deling af lovforslaget 1) Lovforslaget deles i to lovforslag med fø lgende titler og indhold: A.  »Forslag til lov om ændring og senere   ophævelse af lov om afgift af visse flyrejser  . (Aftrapning af passagerafgift)« omfattende §§ 1 og 2 og § 9, stk. 1 og 2.
3 B.  »Forslag til lov om ændring af forskellige afgiftslove  . (Lavere partikeludslip fra nye dieselbiler, afgiftsnedsæ  ttelse  på  overskudsvarme  og  udskydelse  af  momsfrister )«  omfattende  §§  3-8  og  §  9, stk. 1 og 3-5. [Forslag om deling af lovforslaget] b Ændringsforslag til det under A nævnte lo vforslag Til § 9 2) Stk. 1 affattes således: »Stk. 1. Lovens § 1 træder i kraft den 1. j  anuar 2006.« [Konsekvensændring som følge af opdeling af lo   vforslag] c Ændringsforslag til det under B nævnte lo vforslag Til § 9 3) Stk. 1 affattes således: »Stk. 1. Lovens § 3, nr. 1, og § 8 træder i kraft den 1. januar 2006.  « [Konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslag] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Forslaget er en del af finanslovaftalen for 2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti. Der er enighed mellem partierne bag finanslova ftalen for 2006 om at foreslå, at lovforslaget deles op i to selvstændige lo   vforslag, så ledes at hvert af de to lovforslag kan vedtages for sig. Til nr. 2 Det foreslås, at lovens § 1 (aftrapning af lov om afgift af visse flyrejser (passagerafgi ften)) træder i kraft den 1. januar 2006. Til nr. 3 Det foreslås, at lovens § 3, nr. 1 (navngivning  af registreringsafgiftsloven), og § 8 (udskydelse af momsfrister) træder i kraft den 1. januar 2006.
4 Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Frode Sørensen  (S) fmd.  RenéSkau Björnsson   (S)   Rasmus Prehn (S)   John Dyrby (S) Lene Jensen (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Morten Homann (SF)   Frank Aaen (EL) Siumut,   Tjóðveldisflokkurin,   Fólkaflokkurin   og   Inuit   Ataqatigiit   havde   ikke   medlemmer   i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 80 Bilagsnr.    Titel 1 Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af L 80 2 Høringssvar , fra skatteministeren 3 Ændringsforslag fra skatteministeren 4 1. udkast til betænkning 5 Høringssvar fra Foreningen af Statsautoriserede Revis orer (FSR), fra skatteministeren 6 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 80 Spm.nr. Titel 1 Spm., om regeringen agter at gennemføre en lov uden at ane, hvordan den vil påvirke miljøet  , eller der kan fremlægges et skøn fo ffekten, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm., om der ikke kan blive tale om en overproduktion af spildvarme, hvis brændselsprisen falde  r f.eks. 25 eller 50 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om at redegøre  for, hvad gennemsnitsindkomsten er for flypassagerer, som med lovforslaget vil blive fritaget for at betale passagerafgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der deler lovforslaget i 2 dele, således at aftrapningen af passagerafgiften kommer i et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvilke beregninger der ligger til grund for ministerens forventninger om betydelig flere udenlandske konferencegæster i Kø benhavn som følge af en fjernelse af passagerafgiften, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvor mange medarbejdere en virksomhed skal have for at regnes for at være stor eller mellemstor, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvor stor en andel af de store og mellemstore virksomheder der må formodes  ikke at have personale i ferieperioden til at varetage momsafregningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå