Folketingets Boligudvalg Dato: 14.december 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Boligudvalgs  brev  af  14.  december 2005 følger herm ed –  i 5 eksemplarer –  socialministerens foreløbige  svar på spørgsmål nr.     68 ad forslag til lov om ændring af lov om almene bol  i- ger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforholdene,  lov  om  byfornyelse  og  udvikling  af  byer,  lov  om  ind- komstbeskatning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påli gningen  af  ind- komstskat til staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghet- toisering) (L 70). Eva Kjer Hansen /Pia Mørch Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] BIF/ J.nr. B-5212-51
Besvarelse  af  Folketingets  Boligudvalgs  spørgsmål    68  af  14.  december 2005 ad forslag til lov om ændring af lov om almene b  oliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påligningen  af  in dkomstskat  til  staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghettoisering) (L 70) Spørgsmål nr.   68: ” Kan ministeren garantere, at ministeren vil gribe ind og udnytte sin beføje l- se, såfremt der lokalt fastsættes bestemmels   er der er i strid med menneske- rettighedskonventionerne?” Svar: Som nævnt både under 2. behandlingen af L 70 og under samrådet i dag, har jeg fuld tillid til, at kommuner og boligorganisationer – lejerne -  aftaler både lovlige og  fornuf tige kriterier, når der efter en vurd e- ring af beboersammensætningen i området er b   ehov for det. Jeg  kan  oplyse,  at  jeg  som  minister  har  et  overordnet  ulovbestemt  tilsyn  i forhold til almenboligloven. Det betyder, at jeg skal sikre, at der bliver gre- bet ind overfor ulovlig administration af almenboligloven. Da det er et bæ- rende  princip  i  almenboligloven,  at  der  ikke  må  ske  diskrimination  af  b e- stemte  befolkningsgrupper  begrundet  i  bl.a.  race,  køn ,  tro,  alder,  handicap m.v. har jeg altså pligt til at sikre,  at der gribes ind over  for diskrimination, som jeg bliver bekendt med. Efter  L  70  skal  ministeriet  orienteres  om  aftalte  kriterier  for  salg  efter  den foreslåede  nye  salgsordning.   Skulle  det  forekomme,  at  en  aftale  indeholder et kriterium,  som er i strid med menneskerettighedskonventionerne, vil jeg i kraft  af  mit  overordnede  ulovbestemte  tilsyn  anmode  kommunen  – både  er  aftalepart  og  tilsynsmyndighed   – ændret. Skulle det mod forventning ske, at kommunen ikke sø rger for at ændre aft  a- len i overensstemmelse med konventionerne, vil jeg anmode statsamtmanden om at tage sagen op. Statsamtmanden har i givet fald mulighed for at anven- de  tvangsmidler  overfor  kommunen,  f.eks.  tvangsbøder,  indtil  forholdet  er bragt i orden. Jeg vil altså endnu engang understrege, at der ikke er grund til at frygte d i- skrimination. For det første er ordningen udformet, så den er selvregulere  n- de. De lokale parter har ingen grund til at udelukke flere end højst nødve  n-
3 digt  fra  at  købe,  især  ikk   e  når  lejerne  selv  skal  stemme  for  kriterierne.  Og skulle  det  alligevel forekomme,  at  der aftales et diskriminerende  kriterium, vil jeg naturligvis gribe ind.