Folketingets Boligudvalg Dato: 15.december 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Boligudvalgs  brev  af  14.  december 2005   følger   herm ed   –    i   5   eksemplarer   –    socialministerens   svar   på spørgsmål nr.   67 ad forslag til lov om ændring af lov om almene bol  iger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af bo- ligforholdene,  lov  om  byfornyelse  og  udvikling  af  byer,  lov  om  ind- komstbeskatning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påligningen  af  in d- komstskat til staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghet- toisering) (L 70). Eva Kjer Hansen /Pia Mørch Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] EB/ J.nr. B-5212-51
Besvarelse  af  Folketingets  Boligudvalgs  spørgsmål    67  af  14.  december 2005 ad forslag til lov om ændring af lov om almene bol  iger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  pål igningen  af  indkomstskat  til  staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghettoisering) (L 70) Spørgsmål nr.   67: ” Kan  ministeren  bekræfte,  at  det  vil  være  i  strid  med  den  Internationale Konvention  om  Økonomiske,  Sociale  og  Kulturelle Rettigheder    (ICESCR), jf. side 103 i ”Personer med funktionsnedsættelser i Danmark” udredning nr. 3 fra Institut for Menneskerettigheder 2005, at fastsætte bestemmelser hvo  r- efter  en  gruppe  med  årsindkomst  under  et  vist  niveau  bliver  afskåret  fra  at købe en almen boli g?” Svar: FN’s Konvention om  Økonomiske,  Sociale  og Kulturelle  Rettigheder ind   e- holder i artikel 2, stk. 2, følgende bestemmelse: ”De i denne konvention deltagende stater forpligter sig til at garant e- re,  at  de  i  konventionen  anførte  rettigheder  gennemføre  s  uden  for- skelsbehandling  af  nogen  art  i  henseende  til  race,  hudfarve,  køn, sprog,  religion,  politisk  eller  anden  anskuelse,  national  eller  social herkomst, formueforhold, fødsel eller anden stilling.” En af de rettigheder, som konventionen anfører, er ”e  thvert menneskes ret til en  levefod,  som  er  tilstrækkelig  for  vedkommende  selv  og  vedkommendes familie,  herunder  passende  ernæring,  beklædning  og  bolig”,  jf.  artikel  11, stk. 1. Bestemmelsen  om  forbud  mod  forskelsbehandling  i  artikel  2,  stk.  2,  på grund  af  bl.a.  formueforhold  må   fortolkes  i  overensstemmelse  med  tilsva- rende bestemmelser i andre internationale konventioner, herunder artikel 14 i Den   Europæiske   Menneskerettighedskonvention,   der   også   indeho   lder   et forbud mod forskelsbehandling på grund af form ueforhold. Bestemmelsen  er  ikke  til  hinder  for  at  forskelsbehandle  i  situationer,  hvor forskelsbehandlingen  har  et  legitimt  formål  og  således  har  en  objektiv  og rimelig begrundelse, og hvor midlerne er proportionale med det pågældende formål.
3 Det fremgå r af bemærkningerne til § 1, nr. 9, i lovforslag L 70, at formålet med  at  tillade,  at  der  i  visse  situationer  kan  aftales  nærmere  kriterier  for, hvem  der  kan  sælges  boliger  til,  er  at  forøge  muligheden  for  i  et  hurtigere tempo end ellers at opnå en mere va rieret beboersammensætning i proble  m- ramte afdelinger. Det kan derfor kun ske i situationer, hvor der er konstateret væsentlige  problemer  af  økonomisk,  social  eller  anden  karakter,  herunder høj  husleje,  høj  flyttefrekvens,  stor  andel  af  lejere  med  sociale  p  roblemer, vold,  hærværk  eller  nedslidning  af  bygninger  og  friarealer,  og  hvor  der  er risiko for, at beboersammensætningen ikke ændres, hvis der ikke sættes b e- grænsninger for, hvem der kan købe. I disse situationer er der således et o b- jektivt og sagligt begrundet behov for ud fra en konkret vurdering at fastsæ  t- te begrænsninger for at sikre, at ressourcestærke personer køber boligerne i den  problemramte  afdeling,  herunder  begrænsninger med  hensyn  til  købe   r- nes indkomstforhold. Det  fremgår  videre  af  bemærkning   erne  i  lovforslaget,  at  de  aftalte  kriterier skal  godkendes  af  afdelingens  lejere,  og  at  socialministeren  skal  orienteres om  de  aftalte  kriterier,  således  at  ministeren  kan  gribe  ind,  hvis der aftales diskriminerende kriterier. Endvidere gælder kriterierne   kun første gang, b o- ligerne sælges, og senere købere er derfor ikke omfattet af begrænsningerne. På  den  baggrund  skønnes  midlerne  at  være  proportionale  med  det  anførte formål.