Folketingets Boligudvalg Dato: 8.december 2005 Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 7. december 2005 følger hermed   –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 66  ad forslag til lov om ændring af lov om almene bol  iger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforhol- dene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskat- ning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påligningen  af  in dkomstskat  til staten  (Den  almene  sektors  midler  og  indsatsen  mod  ghettoisering)  (L 70). Eva Kjer Hansen / Per Larsen Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] pel/ J.nr. B-5212-51
Besvarelse  af  Folketingets  Boligudvalgs  spørgsmål    66  af  7.  december 2005 ad forslag til lov om ændring af lov om almene bol  iger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påli gningen  af  indkomstskat  til  staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghettoisering) (L 70) Spørgsmål nr.   66: ” Med hensyn til bemærkningerne i lovforslaget   der vedrører, at salg af a l- mene boliger kan afgrænses til beboere med en årsindkomst ov   er et vist ni- veau, bedes ministeren redegøre for de eventuelle konsekvenser såfremt et sådant krav vedtages lokalt .” Svar: Som  led  i  en  ny  permanent  salgsordning  alene  gældende  for  problemramte områder  foreslås  det,  at  b  oligorganisationen  og  kommunen  på   baggrund  af en vurdering af beboersammensætningen i afdelingen   kan fastsætte kriterier for, hvilke grupper der kan sælges til, således at der er mulighed for at sikre, at der ikke gennem salget sker en yderligere cementering af beboersammen- sætningen. Dette   gælder både ved salg til lejerne og ved salg af ledige bol   i- ger. Ordningen er frivillig, således at det er op til de lokale parter i fællesskab og på baggrund af de konkrete forhold i afdelingen at vurdere, om der herige n- nem kan fremmes en mere varieret beboersammensætning. Boligorganisat  i- onen  og  kommunen  må  fastsætte  rimelige  og  afbalancerede  kriterier,  lig   e- som der naturligvis ikke må ske diskrimination efter etnisk herkomst. I  bemærkningerne  er  det  angivet,  at  en  afgrænsning  bl.a.  kunne  tage  u d- gangspunkt i en årsindkomst over et vist niveau. Hensigten og konsekvensen af et sådan afgrænsning af salget er at sikre en mere varieret beboersamme   n- sætning i afdelingen.