Folketingets Boligudvalg Dato: 7. december 2005 Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 7. december 2005 følger herme d –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 60  ad forslag til lov om ændring af lov om almene bol  iger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforhol- dene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskat- ning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påligningen  af  in dkomstskat  til staten  (Den  almene  sektors  midler  og  indsatsen  mod  ghettoisering)  (L 70). Eva Kjer Hansen /Pia Mørch Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] pel/ J.nr. B-5212-51
Besvarelse  af  Folketingets  Boligudvalgs  spørgsmål  60    af  7.  december 2005 ad forslag til lov om ændring af lov om almene bol  iger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  pålig ningen  af  indkomstskat  til  staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghettoisering) (L 70) Spørgsmål nr.   60: ” Skal ministerens besvarelse af spørgsmål 25 forstås således, at L 70 vil fuldt og helt opfylde Programbestyrelsens anbefalinger og planer? Hvis dette ikke er tilfældet, bedes det belyst, hvornår de resterende punkter i planen agtes opfyldt, ligesom det ønskes oplyst, om Programbestyrelsen får indfl  y- delse på det kommende arbejde .” Svar: Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at Programbestyrelsen er nedsat til at  rådgive  regeringen  på  integrationsområdet.  Regeringen  er  glade  for  det konstruktive  medspil  og  gode  forslag,  der  er  kommet  fra  Programbestyrel- sen, men det er klart, at den endelige beslutning om, hvilke forslag, der  skal implementeres, ligger hos regeringen.    Programbestyrelsens strategi omfatter følgende syv overordnede punkter: Omdannelse af de monofunktionelle kvarterer og bebyggelser Styring og regulering af beboersammensætningen Skolegang og uddannelse Beskæftigels  e Tryghed og naboskab Effektiv organisation Kommunikation Ses der bort fra punkterne om skolegang og uddannelse samt om kommuni- kation, der henhører under andre ministre, er stort set alle Programbestyre l- sens forslag på boligområdet   igangsat eller omfattet af L 70.  Der er dog to punkter  i  Programbestyrelsens  strategi,  som  ikke  umiddelbart  ville  kunne være omfattet af L 70. Det drejer sig dels om indførelse af økonomiske inc i- tamenter (f.eks. huslejenedsættelse eller et særligt beskæftigelsesfradrag) for personer, der kommer/er i beskæftigelse dels om indførelse af sociale vic   e- værter. Med hensyn til det første synes  jeg ikke, at det, at en person kommer i eller er i beskæftigelse  , umiddelbart skal udløse et økonomisk incitament udover den højere indkomst, som  er forbundet med beskæftigelsen. Derimod er jeg
3 positiv over for at se nærmere på modeller, hvor kommuner eller boligorg   a- nisationer  kan  vælge  at  støtte  lejere,  der  påtager  sig  et  særligt  ansvar  i  de udsatte  boligområder.  Imidlertid  er  jeg  af  den  opfattels e, at dette ikke  hen- sigtsmæs  sigt  kan  ske  gennem  en  lejenedsættelse  eller  et  beskæftigelsesfr a- drag,  men  gennem  en  eller  anden  form  for  aflønning.   Forsøg  hermed  ville kunne rummes inden for puljen til en social og forebyggende indsats. For så vidt angår soc  iale viceværter   er der det problem, at de gældende sid  e- aktivitetsregler  forhindrer  etableringen  heraf.  Som  led  i  boligaftalen  er  det aftalt at se nærmere på disse regler og spørgsmålet om sociale viceværter vil blive taget op i den forbindelse.