Til lovforslag nr. L 70 Folketinget 2005 - 06 Tillægsbetænkning afgivet af Boligudvalget den 14. december 2005 Tillægsbetænkning over Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. og lov om påligningen af indkomstskat til staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghettoisering) [af socialministeren (Eva Kjer Hansen)] 1. Ændringsforslag Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget efter dette blev henvist til fornyet behandling i udvalget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  16.  november  2005  og  var  til  1.  behandling  den  25.  november 2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Boligudvalget. Udvalget afgav betænkning den 8. december   2005. Lovforslaget var til 2. behandling den 13. december 2005, hvor- efter det blev henvist til fornyet behandling i Boligudvalget. Møder Udvalget  har,  efter  lovforslaget  blev  henvist  til  fornyet  udvalgsbehandling,  behandlet  dette  i  2 møde r. Spørgsmål Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 3 spørgsmål til socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret  med undtagelse  af 1 spørgsmål, som  forventes b  e- svaret af ministeren inden 3. behandling af lovforslaget. 1 af udvalgets spørgsmål og socialminist  e- rens svar herpå er optrykt som  bilag 2 til betæn  kningen. Samråd Udvalget har stillet 4 spørgsmål til socialministeren ti  l mundtlig besvarelse. Ministeren har besva- ret spørgsmålene i et samråd med udvalget den 14. december 2005. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret  . Det Radikale Venstres medlem af udvalget forventer og påser  at menneskerettighederne og Dan- marks øvrige konventions bestemte forpligtelser overholdes i alle samfundsforhold. RV forudsætter, at hverken boligforeninger eller kommuner vil diskriminere på baggrund af etnicitet , handicap eller
2 andre ulovlige diskrimininationsårsager, og skulle det mod forventning være tilfældet, forventer RV at ministeren er sit ansvar bevidst og griber ind overfor de pågældende myndigheder og organisat   i- oner. I det lys synes ændringsforslaget ov  erflødi gt, hvorfor RV ikke kan støtte det. Et mindretal i udvalget (S, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse, men vil stemme for det stillede ændringsforslag. Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet f or tillægsb  e- tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetæn kningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et mindretal (S), tiltrådt af et  mindretal (SF og EL) : Til § 1 1) Før nr.  1 indsættes som nyt nummer: »01. I § 7 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3. Ved forvaltningen af almene boliger må der ikke diskrimineres over for bestemte grupper begrundet i race, national eller etnisk oprindelse, religion, tro, politisk overbevisning, køn, seksuel orientering, alder, handicap, social herkomst, formueforhold eller lignende.«« [Diskriminationsforbud] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Med  ændringsforslaget  ønsker  forslagsstillerne  at  sikre,  at  der  ikke  ved     forvaltningen  af  almene boliger sker diskrimination over for bestemte grupper af personer begrundet i de nævnte fo  rhold.   Inge-Lene Ebdrup (V)   Michael Aastrup Jensen (V)   Kurt Kirkegaard (V)   Hanne Severinsen (V) Søren  Pind (V)   Anita Knakkergaard (DF)   Mia Falkenberg (DF)   Jakob Axel Nielsen (KF) nfmd. Allan Niebuhr (KF)   Lissa Mathiasen (S) fmd.  Rasmus Prehn (S)   Jytte Andersen (S) Hüse yin Arac (S)   RenéSkau Björnsson   (S)   Charlotte Fischer (RV)   Morten Homann (SF) Majbrit Berlau (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    l- get.
3 Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 70  omdelt efter afgivelse af betænkning Bilagsnr.    Titel 11 Betænkning afgivet 8/12  -05 12 1. udkast til tillægsbetænkning 13 2. udkast til tillægsbetænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 70 stillet efter afgivelse af betænkning Spm.nr. Titel 67 Spm. om det er i strid med den Internationale Konvention om Øk  o- nomiske, Sociale og Kulturelle rettigheder, at fastsætte b  estemmelser om, at mennesker med årsi ndkomst under et vist niveau ikke kan kø- be en almen bolig, til socialministeren, og ministerens svar herpå 68 Spm. om garanti for, at ministeren vil gribe ind ved lokale bestem- melser, der er i strid med menneskerettighedskonventionerne, til so- cialministeren, og ministerens svar herpå 69 Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/12 -05 vedr. samrådsspm. A -D, til socialministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 70 stillet efter afgivelse af betænkning Samråds - spm.nr. Titel A Samrådsspm. om diskrimination på baggrund af race, etnisk oprinde  l- se, religion m.v., til socialministeren B Samrådsspm. om at redegøre for baggrunden   for, at Institut for Men- neskerettigheder ikke har fået sendt lovforslaget til hørin  g, til social- ministeren C Samrådsspm. om at uddybe svar vedrørende konstruktion af salg af almene boliger, med henblik på udelukkelse af visse personers ret til at købe sin almene bolig, til socialministeren D Samrådsspm. om at lejere kan stå uden tag ov  er hovedet med den nye bestemmelse om erstatningsboliger ved nedrivning, ombygning m.v., til socialministeren
5 Bilag 2 1 af udvalgets spørgsmål til socialministeren og dennes svar herpå Spørgsmål 68 og socialministerens svar herpå er o   ptrykt efter ønske fra udvalget. Spørgsmål 68 Kan ministeren garantere, at ministeren vil gribe ind og udnytte sin beføjelse, såfremt der lokalt fastsættes bestemmelser der er i strid med mennesk  erettighedskonventionerne? Svar Som nævnt både under 2. behandlingen    af L 70 og under samrådet i dag, har jeg fuld tillid til, at kommuner og boligorganisationer – med godkendelse fra lejerne    - aftaler både lovlige og fornuftige kriterier, når der efter en vurdering af beboersammensætningen i området er b ehov for det.   Jeg kan oplyse, at jeg som minister har et overordnet ulovbestemt tilsyn i forhold til almenbolig- loven.  Det  betyder,  at  jeg  skal  sikre,  at  der  bliver  grebet  ind  overfor  ulovlig  administration  af  al- menboligloven. Da det er et bæ  rende princip i almenboligloven, at der ikke må ske diskrimination af  bestemte  befolkningsgrupper  begrundet  i  bl.a.  race,  køn,  tro,  alder,  handicap  m.v.  har  jeg  altså pligt til at sikre, at der gribes ind over for diskrimination, som jeg bliver bekendt med. Efter  L 70 skal ministeriet orienteres om aftalte  kriterier for salg efter den foreslåede nye salg s- ordning.   Skulle   det   forekomme,   at   en   aftale   indeholder   et   kriterium,   som   er   i   strid   med menneskerettighedskonventionerne,  vil  jeg  i  kraft  af  mit  overordnede  ulovbestemte  tilsyn  anmode kommunen  –  der  jo  både  er  aftalepart  og  tilsynsmyndighed om  at  sørge  for,  at  aftalen  bliver ændret. Skulle det mod forventning ske, at kommunen ikke sørger for at ændre aftalen i overensstemmelse med  konventionerne,  vil  jeg  anmode  statsamtmanden  om  at  tage  sagen  op.  Statsamtmanden  har  i givet fald mulighed for at anvende tvangsmidler overfor kommunen, f.eks. tvangsbøder, indtil fo r- holdet er bragt i orden. Jeg  vil  altså  endnu  engang  understrege,  at  der  ikke  er  grund  til  at  frygte  d iskrimination.  For  det før ste er ordningen udformet, så den er selvregulerende. De lokale parter har ingen grund til at ud e- lukke flere end højst nødve  ndigt  fra at købe, især ikke når lejerne selv skal stemme for kriterierne. Og  skulle  det  alligevel  forekomme,  at  der  aftales  et  diskriminerende  kriterium,  vil  jeg  naturligvis gribe ind.