Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdsels- og våbenkonto-
ret
Sagsnr.:
2006-156-0043
Dok.:
DSS40146
Besvarelse af spørgsmål nr. 33
3 af
f 27. januar 2006 fra Folketingets Miljø--- og Planlægningssssud
udvalgvalg
vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Hjemmel til tidsubegræn
nn
nsede
sede forsøg
med færdselsregulerende foranstaltninger) (L 64).
SS
Spørgsmål:
pørgsmål:
Hvorfor vil regeringen undersøge, om EU-regler gør en miljøzone overflødig, når vi
allerede ved, at EU-reglerne kun gælder for nye køretøjer, mens miljøzonen også
skal gælde for køretøjer, der allerede kører på vejene?
Svar:
De stadig skærpede EU-krav til partikeludledningen fra tunge dieselkøretøjer indebærer, at det
tilladelige partikeludslip fra nye tunge dieselkøretøjer løbende reduceres. Det fremgår således af
regeringens partikelredegørelse fra juni 2003, at det tilladelige partikeludslip fra tunge dieselkø-
retøjer vil være blevet reduceret med over 95 pct. i perioden fra 1993, hvor den første Euronorm
(Euro I) med krav til partikelemissioner trådte i kraft, og frem til oktober 2006, hvor Euro IV
træder i kraft. Disse beregninger er foretaget på grundlag af de grænseværdier, som Euronormer-
ne fastsætter. Det betyder, at det faktiske partikeludslip formentlig er noget højere.
Der skal dog tages højde for, at der stadig findes en del ældre biler på vejene, som ikke opfylder
Euronormerne.
Disse ældre dieselkøretøjer udskiftes løbende til nye og mindre forurenende køretøjer, og denne
udskiftningstakt vil skulle indgå i vurderingen af den miljømæssige effekt af en miljøzoneord-
ning på grundlag af en ny lovregulering. Som det fremgik under 1. behandlingen af lovforslaget,
tyder et foreløbigt skøn imidlertid på, at et nyt lovgivningsinitiativ om miljøzoner også i lyset
af tidshorisonten for gennemførelsen af miljøzoneordninger vil have en effekt.