Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels- og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2006-156-0043 Dok.: DSS40144 Besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 27. januar 2006 fra Folketingets Miljø--- og Planlægningssssudvalg udvalg vedrørende  forslag  til  lov  om  ændring  af  færdselsloven  (Hjemmel  til  tidsubegræn nn nsede sede  forsøg med færdselsregulerende foranstaltninger) (L 64). SS Spørgsmål: pørgsmål: ”Hvorfor  vil  regeringen  bruge  tid  på  at  undersøge,  om  indførelse  af  miljøzone  har karakter af ekspropriation, når det ikke er en midlertidig foranstaltning – når der er mange  fortilfælde  for,  at  der  stilles  miljøkrav,  som  har  omkostninger  for  erhverv, men at dette ikke anses for ekspropriation – heller ikke selv om der er tale om lokale krav, som det f.eks. ofte gælder, når der er tale om særligt sårbare recipienter?” Svar: I forbindelse med 1. behandling af lovforslaget blev det oplyst, at regeringen vil igangsætte et hurtigt tværministerielt samarbejde om udformning af en ny lovregulering om etablering af mil- jøzoner af permanent karakter. Det blev endvidere anført, at der i den forbindelse bl.a. skal tages stilling til de ekspropriationsretlige spørgsmål, som indførelsen af en miljøzoneordning kan give anledning til. Om spørgsmålet om ekspropriation kan det generelt oplyses, at det i den forfatningsretlige litte- ratur og retspraksis er almindeligt antaget, at afgørelsen af, om et indgreb i en rettighed, som er beskyttet  af  grundlovens § 73, har karakter af ekspropriation, må bero på et samlet skøn over indgrebets beskaffenhed. Som momenter, der må lægges vægt på ved udøvelsen af dette skøn, peges navnlig på begrun- delsen for indgrebet, i hvilken grad indgrebet er generelt eller konkret, herunder om det rammer mange eller få, indgrebets intensitet, om indgrebet angår en aktuel eller kun en fremtidig råden, og om indgrebet går ud på at overføre rettigheden fra den hidtidige ejer til en ny eller på en tilin- tetgørelse af rettigheden, jf. bl.a. Max Sørensen, Statsforfatningsret, 2. udgave ved Peter Germer (1979), side 407 ff., og Henrik Zahle, Dansk Forfatningsret 3, 3. udgave (2003), side 191 ff.
- Som det fremgår, vil vurderingen af forholdet mellem grundlovens § 73 og en ny lovgivning om permanente miljøzoner skulle foretages på grundlag af et samlet skøn over den pågældende lov- givnings beskaffenhed.   Heraf følger bl.a., at den omstændighed, at der i givet fald vil være tale om permanente miljøzo- ner, der skal varetage hensyn til miljøet, ikke – som det synes forudsat ved spørgsmålet – i sig selv udelukker, at en sådan ny lovgivning kan give anledning til ekspropriationsretlige overvejel- ser. Der kan i øvrigt om Justitsministeriets ekspropriationsretlige overvejelser vedrørende en række forskellige modeller for en miljøzone i Københavns Kommune henvises til justitsministerens tale under  1.  behandlingen  af  det  foreliggende  lovforslag  samt  til  vedlagte  beredskabstale,  der  var udarbejdet til brug for justitsministeren, men som ministeren ikke anvendte under debatten.