Til lovforslag nr. L 59 Folketinget 2005-06 Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den   18. januar 2006 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om grundlæggende social - og sundhedsuddannelser (Praktiske indgange og sammenhængende uddannelsesforløb) [af undervisningsministeren (Bertel Haarder)] 1. Ændringsforslag Undervisningsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2005 og var til 1. behandling den 22. november 2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsminist e- ren sendte den 7. oktober 2005 dette udkast til udvalget, jf. UDU alm. del – bilag 14. Den 8. n   o- vember 2005 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til u d- valget. Undervisningsministeren har endvidere den 18. januar 2006 sendt ændringsforslaget i sæ r- skilt hø Spørgsmål Udvalget har stillet 7 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse  . Ministeren har besvaret  4  af  spørgsmålene  ,  og  de  øvrige   3  spørgsmål  forventes  besvaret  inden  2.  behandling  af lovforslaget. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede æ  n- dringsforslag. Det  Radikale  Venstres  medlemmer  af  udvalget  udtaler,  at  da  ændringsforslaget  netop  henleder opmærksomheden  på     den  pædagogiske  grunduddannelse  (  PGU’en),  finder  Det  Radikale  Venstre anledning til at fremhæve, at netop   PGU’en lider svært    ved mangel på praktikpladser. Det er højst usikkert, hvordan PGU’en bliver dimensioneret i de nye kommuner og i forbindelse med overtage l- se af amtslige institutioner i forbindelse med strukturreformen. Både  PGU og SOSU er centrale ud- dannelser for en gruppe af unge og for en lang række offentlige instituti  oner. Det Radikale Venstre
2 forventer derfor, at undervisningsministeren følger u dviklingen nøje med henblik på at kunne giv  e en status for uddannelsernes udvikling i lyset af både denne lovgivning og strukturreformen inden den evaluering af den nye mesterlære, der skal gennemføres. Endelig  er Det Radikale Venstre meget optaget  af, hvordan der bliver den nødvendige kvalitet i uddannelserne, og hvordan de unge når uddannelsesmålene ad mesterlærevejen. Det er afgørende at fastholde fokus på de unge, der ellers ikke ville få en ungdomsuddannelse  , og dermed også  på , at den nye mesterlære ikke alene bliver en genvej for unge, der har   en gymnasial baggrund. Et mindretal i udvalget (S) vil redegøre for  sin stilling til lovforslaget og det stillede ændringsfo  r- slag ved 2. behandling. Et andet mindretal i udvalget (SF) vil redegøre for sin stilling  til lovforslaget og det stillede æ  n- dringsforslag ved 2. behandling. Et tredje mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet vil redegøre for  sin stilling til ændringsforslaget ved 2. behandling. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  In    uit  Ataqatigiit  var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er   optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    undervisningsministeren, tiltrådt af  et flertal (V, DF, KF og RV): Til § 1 1) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: »01. I § 8, stk. 1, 2. pkt., indsættes   efter »social- og sundhedshjælperuddannelsen  «: »og den pæd  a- gogiske grunduddannelse«.« [Teknisk justering] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Der er tale om en teknisk justering, således at der bringes overensstemmelse mellem  bestemmel- sens ordlyd og intentionerne bag den lovændring, hvorve  d den gældende bestemmelse fik sin nuv  æ- rende affattelse, jf. lovforslag nr. L 226, folketingsåret 2003 -04, Folketingstidende tillæg A s. 7828, hvor  det  af  bemærkningerne  til  ændringslovens  §  1,  nr.  3 ,  fremgår,  at  bemyndigelsen   både   skulle omfatte social- og sundhedshjælperuddannelsen og den pædagogiske grunduddannelse. Ved en fejl- skrivning, er imidlertid kun social- og sundhedshjælperuddannelsen blevet nævnt i lovteksten. De n- ne fejlskrivning rettes op ved ændringsforslaget.
3   Troels Christensen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Ellen Trane Nørby  (V)   Martin Henriksen (DF)   Søren  Krarup (DF) Carina Christensen (KF) fmd.  Allan Niebuhr (KF)   Christine Antorini (S)   Kirsten Brosbøl  (S) Carsten Hansen (S)   Bjarne Laustsen (S)   Margrethe Vestager (RV) nfmd.  Bente Dahl (RV) Thomas Krog (SF)   Majbrit Berlau (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 59 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat fra undervisningsministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 1. udkast til betænkning 5 Ændringsforslag fra undervisningsministeren 6 2. udkast til betænkning 7 3. udkast til betænkning 8 Lovsekretariatets notat vedrørende ændringsforslag til lovforslaget i relation til grundlovens § 41, stk. 2 9 Høringsbrev over ændringsforslag til lovforslaget, fra undervi   s- ningsministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 59 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvem der forventes at skulle styre fordelingen mellem sko- leoptag og kommuneoptag, og hvorledes fordelingen skal håndteres i en region med mere end én SOSU-skole, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm., om ministeren forventer, at der fremover vil blive færre   sosu- uddannelsessteder, end der er i dag, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvor mange der forventes at ville bruge den nye praktikad- gangsvej, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om belysning af de aktiveringsmæssige konsekvenser af lo  v- forslaget, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om oversendelse af en opgørelse over, hvor mange  sosu- hjælpere og   -assistenter der arbejder inden for systemet i dag, med angivelse af aldersfordelingen inden for hver gruppe, til undervis- ningsministeren 6 Spm. om, hvor mange sosu-hjælpere og   -assistenter der forventes at være behov for i de kommende 10 år, til undervisningsministeren 7 Spm. om, hvor mange af eleverne på  sosu-uddannelserne der forven- tes at komme fra henholdsvis mesterlæren, praktikadgangsvejen og skoleadgangsvejen, til undervisningsministeren