Undervisningsministeriet Oktober 2005 Resumé af svar på høring over udkast til Lov om ændring af lov om grundlæggende social - og sundhedsuddannelser (praktiske indgange og sammenhængende uddannelsesforløb) I. Generelt Ovennævnte lovudkast blev den 7  . oktober 2005 sendt til høring hos 1 o- ner m.fl. Lovforslaget er desuden offentliggjort på høringsport  alen: danmark.dk. Der er afgivet 11 høringssvar , heri svar fra 2 interessenter, som ikke formelt er blevet direkte hørt. Høring sliste med angivelse af, hvem der har svaret, er vedlagt som bilag 1. Høringssvarene viser, at der overordnet er en positiv holdning til alle elementer i lovforsl aget.   II. Væsentlige bemærkninger til lovforslaget 1. Generelle bemærkninger til lovforsl  aget Fag og arbejde (FOA) mener, at det i forslaget bør tydeliggøres  , hvilke elever der mere konkret er målgruppen for den  foreslåede  praktiske indgangsvej. FOAanbefaler tillige, at der tilvejebringes statistiske oplysninger, der gør det muligt at følge   optag, frafald, ansøgertal  mv. i forbindelse med det kommunale elevoptag. Undervisningsministeriets kommentarer: Det fremgår af lovens bemærkninger, at forslaget især henvender sig til praktisk orienterede unge og unge med udenlandsk baggrund. Men det overlades til de ansættende myndigheder at afgøre, hvem de vil ansætte under de foreslåede nye vilkår. Ministeriet agter at følge lovforslagets virkni n- ger på u ddannelserne. 2. Praktiske indgange Fag og Arbejde (FOA) fremfører,  at det allerede efter de gælde  nde regler er muligt at tilrettelægge uddannelsen, således at uddannelsen kan begynde med en  praktikperiode eller med skoleundervis- ning. Undervisningsministeriets kommentarer: Med lovforslaget får social - og sundhedsskolerne pligt til at udbyde den pædago  giske grunduddan- nelse og social- og sundhedshjælperuddannelsen således   , at eleven med tilslutning fra sin arbejdsgi- ver kan indlede uddannelsen enten med en praktikperiode eller med skoleundervisning. En sådan pligt fø lger ikke af de gældende regler for udd  annelserne.
Landssammenslutningen af uddannelses- og erhvervsvejledere ved de grundlægge  nde social- og sundhedsuddannelser finder det uklart, om de uddannelsesforløb, der indledes med et prakti k- forløb, har den samme længde som de forløb, der begynde r med skoleundervisning. Undervisningsministeriets kommentarer: Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det    utvetydigt, at elevens mulighed for at påbegynde uddannelsen med et praktikforløb ikke ændrer    ved antallet af skoleperioder og praktikperioder samt ved varigheden af de enkelte perioder. Fag og arbejde (FOA), Københavns Kommune og Sammenslutningen af ledere ved skolerne for de grundlæggende social  - og sundhedsuddannelser tilkendegiver, at der skal gælde samme sprogkrav for optagelse til uddannelserne, uanset om eleven optages af skolen eller af en kommunal eller privat arbejdsgiver. Undervisningsministeriets kommentarer: Institutionernes optagelse af elever uden ansættelsesaftale   kan som hidtil af skolen gøres  betinget af, at ansøgerne udover adgang sbetingelserne også opfylder de sprogkrav,  som måtte være    fastsat for uddannelserne. For tiden er herom i uddannelsesbekendtgørelsen fastsat følgende:   ”Vurderer sk  o- len, at en ansøger, der i øvrigt opfylder kravene for at blive optaget til uddannelsen, ikke   besidder de nødvendige grundlæggede danskkundskaber for at gennemføre skoleundervisningen og prakti k- perioderne, kan skolen kræve en Prøve i Dansk 3 bestået, jf. bekendtgørelse nr. 1014 af 10. dece m- ber 2003 om danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl. el  ler Prøve i Dansk 2, bestået, jf. samme bekendtgørelse, suppleret med mindst 6 måneders erhvervserfaring inden for det relevante beskæ f- tigelsesområde .” Reglerne er indført for at sikre, at skolerne ikke stiller for høje krav til elevernes danskkundskaber og er affødt af, at det efter de gældende regler ikke er ansættelsesmyndighederne, der vurdere r en ansøgers egnethed for uddannelsen. Det er fundet uhensigtsmæssigt   at fastsætte, at de ansættende myndigheder o g private arbejdsgivere, der væ  lger selv at ansætte elever,   skal vurdere ansøgernes danskkundskaber i forhold til en bestemt norm eller fastsætte,   at arbejdsgiverne ikke må stille andre krav om danskprøve, end   de maksi- mumskrav, der gælder for skolerne.    En bestemmelse om, hvilke nærmere sprogkrav   arbejdsgiverne skal kunne stille til ansøgere til en elevplads , ville være en   ubillig indskrænkning i kommunalbest  y- relsernes og de private arbejdsgiveres ret til at forvalte deres virksomhed. Arbejdsgiverne findes sål edes at være de nærmeste til at vurdere, h vilke danskkundskaber de vil kræve af elever, der skal begynde uddannelsen med en ansættelse i deres virksomhed. Landssammenslutningen af uddannelses- og erhvervsvejledere ved de grundlæggende soc  ial- og sundhedsuddannelser i Danmark, Sammenslutningen af ledere ved skolerne for de grund- læggende social  - og sundhedsuddannelser, Udvalget for de Grundlæggende Social  - og Sund- hedsuddannelser, Kommunernes Landsforening samt Københavns Kommune  efterspørger retningsliner for, hvordan det fælles optag af elever h  ånd teres mellem skolerne og de kommunale og private arbejdsgivere.
Undervisningsministeriets kommentarer: Den foreslåede  udvidelse af optagelsessystemet til at omfatte både en skoleadgangsvej og en pra k- tisk adgangsvej foreslås at træde i kraft den 1. januar    2007 samtidig med kommunalreformen. Som følge af kommunalreformen  er lov om grundlæggende social  - og sundhedsuddannelser tidligere ændret, således at    social- og sundhedsskolerne med virkning fra den 1. januar 2007 overføres fra amtskommunerne og etableres som selvejende institutioner med statsligt drifts- og institutionsa n- svar. Ændringerne indebærer bl.a., at regionsrådene og kommunalbestyrelserne i den enkelte reg ion skal stille praktikpladser til rådighed for skolerne i regi onen. Den praktiske tilrettelæggelse af   elevoptagelsen vil tage udgangspunkt i den dimensionering af de enkelte skolers optag, som efter kommunalreformen skal tilvejebringes af ministeriet på grundlag af den praktikpladskapacitet, som de ansættende myndigheder skal stille til rådighe   d for de enkelte skoler. Hvis en myndighed således indgår i en skoles dimensionering med 50 pladser, kan myndi  g- heden selv ansætte 25 af disse elever, medens skolen   skal optage de øvrige 25. Efter kommunalreformen skal de enkelte skoler selv organisere optagelserne i samarbejde med de ansættende myndigheder, som har stillet pladser til rådighed for skolen. Arbejdet vil kunne udføres gennem lokalt organiserede samarbejdsorganer, således som det er forudsat ved kommunalrefo r- men. Bemærkningerne til lovforslag  ets § 1, nr. 5 er tilføjet en forklaring, svarende til det foranstående. Sammenslutningen af ledere ved skolerne for de grundlæggende social  - og sundhedsuddan- nelser forudsætter, at der med lovforslaget er taget højde for, at praktikoptag på uddannelsen kr æ- ver ekstra ressourcer, idet uddannelsesinstitutionen allerede fra uddannelsesstart skal udarbejde en uddannelsesplan for eleven og skal stille en kontaktlærer til rådighed. Undervisningsministeriets kommentarer: Skolernes pligt til at udarbejde personlige uddannelsesplaner for eleverne ved uddannelsens begyn- delse videreføres  uændret  , og skolerne skal derfor uanset om eleven begynder uddannelsen med en praktikperiode eller med skoleundervisning udarbejde en personlig uddannelsesplan for eleven. Det vurderes, at den omstædighed  , at uddannelsen begynder med en praktikperiode, ikke medfører b e- hov for øgede vejledningsressourcer. Københavns Kommune  anfører, at ændringen af rækkefølgen mellem praktikperioder og teori vil kræve ressourcer til kompetenceudvikling   af praktikvejledere og uddannelsesansvarlige. Undervisningsministeriets kommentarer: Kravet til praktikstedets ansvar for praktikuddannelsen, herunder for vejledningen af eleverne vide- reføres  uændret  , ligesom praktikstedet og skolen fortsat skal samarbejde med henblik på at opfylde målet for pra ktikuddannelsen. Den omstændighed  , at uddannelsen efter forslaget kan påbegyndes med en praktikperiode, vurderes ikke at kræve øgede ressourcer til kompetenceudvikling af vejled   e- re og uddannelsesansvarlige.
Bilag 1 Oversigt over høringssvar vedr.   forslag til lov om ændring af lov om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser    (Praktiske indgange og sammenhængende uddannelsesforløb) Hørte Høringssvar JA Bemærkninger NEJ Amtsrådsforeningen x Kommunernes Landsforening x x Fag og Arbejde (FOA) x x Fag og Arbejde - Ungdom x x Frederiksberg Kommune x Sundhedsstyrelsen x Fagligt Fælles Forbund (3F) x Københavns Kommune x x Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede U   d- dannelser (REU) x x Landssammenslutningen af ledere for SOSU- uddannelser x x Udvalget for de Grundlæggende Social  - og Sund- hedsuddannelser x x Hovedstadens Sygehusfællesskab x Andre indgivne udtalelser Landssammenslutningen af uddannelses- og erhvervs- vejledere ved de grundlæggende social- og sundheds- uddannelser   x x ATP (Arbejdsgivernes Elevrefusion – AER) x