Undervisningsministeriet
Oktober 2005
Resumé af svar på høring over udkast til
Lov om ændring af lov om grundlæggende social
- og sundhedsuddannelser
(praktiske indgange og sammenhængende uddannelsesforløb)
I. Generelt
Ovennævnte lovudkast blev den 7 . oktober 2005 sendt til høring hos 1
o-
ner m.fl. Lovforslaget er desuden offentliggjort på høringsport alen: danmark.dk. Der er afgivet 11
høringssvar , heri svar fra 2 interessenter, som ikke formelt er blevet direkte hørt.
Høring sliste med angivelse af, hvem der har svaret, er vedlagt som bilag 1.
Høringssvarene viser, at der overordnet er en positiv holdning til alle elementer i lovforsl aget.
II. Væsentlige bemærkninger til lovforslaget
1. Generelle bemærkninger til lovforsl aget
Fag og arbejde (FOA) mener, at det i forslaget bør tydeliggøres , hvilke elever der
mere konkret
er
målgruppen for den foreslåede praktiske indgangsvej. FOAanbefaler
tillige, at der tilvejebringes
statistiske oplysninger, der gør det muligt at følge optag, frafald, ansøgertal mv. i forbindelse med
det kommunale elevoptag.
Undervisningsministeriets kommentarer:
Det fremgår af lovens bemærkninger, at forslaget især henvender sig til praktisk
orienterede unge
og unge med udenlandsk baggrund. Men det overlades til de ansættende myndigheder at afgøre,
hvem de vil ansætte under de foreslåede nye vilkår.
Ministeriet agter at følge lovforslagets virkni n-
ger på u ddannelserne.
2. Praktiske indgange
Fag og Arbejde (FOA) fremfører, at det allerede efter de gælde nde regler er muligt at tilrettelægge
uddannelsen, således at uddannelsen kan begynde med en praktikperiode eller med skoleundervis-
ning.
Undervisningsministeriets kommentarer:
Med lovforslaget får social - og sundhedsskolerne pligt til at udbyde den pædago giske grunduddan-
nelse og social- og sundhedshjælperuddannelsen således , at eleven med tilslutning fra sin arbejdsgi-
ver kan indlede uddannelsen enten med en praktikperiode eller med skoleundervisning.
En sådan
pligt fø lger ikke af de gældende regler for udd annelserne.