Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 23     . november 2005 004 - 000301 Trafikudvalget har i brev af 4. november 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål 2 (L 24), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægge  s i 5 eksemplarer. Spørgsmål 2  : "Er det ministerens intention at benytte bemyndigelsen i lovforslaget til at nedlægge godsbanen mellem Haderslev og Vojens til reelt at afvikle b  a- nen?" Svar: Hensigtsmæssigheden i at udarbejde en bemyndigelseslov, som omfa  tter flere strækninger  , er bl.a. at undgå, at der skal fremsættes nyt lovfor   slag, hver gang der skal nedlægges en enkelt stækning eller sporforbi ndelse. Det er ikke ensbetydende med, at der skal nedlægges baner her og nu.   Herud- over fremgå r det klart af lovforslaget, at ministerens bemyndigelse kun vil kunne anvendes, såfremt der er enighed mellem de forskellige parter , samt at nø dvendig finansiering kan tilvejebringes. Trafikstyrelsen har i anledning af det stillede spørgsmål oplyst, at s  træ  k- ningen Vojens-Haderslev for tiden er spærret for trafik på grund af banens dårlige tilstand. Baggrunden for banens tilstand er, at der i en længere å r- række ikke har v  æ  ret en transportefterspørgsel, der har kunnet danne grundlag for fortsat anvendelse og dermed eventuelt begrunde investerin- ger til vedligeholdelse og mulig opgradering til tidssvarende standard. Der har således ikke siden  maj 1999 været   udført  eller efterspurgt kommerciel trafik på stræ   kningen. Der foreligger som anført i lovforslaget  et konkret ønske fra  Haderslev Kommune, om at jernbanestrækni  ngen gennem Haderslev bymidte øst for banens skæring med Simmerste  dvej/Sct. Severin Gade nedlægges med henblik på, at jernbanesporet omdannes til gang - og cykelsti, bl.a. til for- bindelse med et kommende nyt boligområde v ed Haderslev Havn. I den anledning har Haderslev Kommune fremsat ønske om,  at der indledes for- handlinger herom. Hvis lovforslaget bliver vedtaget med sin ordlyd, vil der blive afholdt forhandlinger mellem Trafikstyrelsen og Haderslev Kommu-
p. 2/2 ne samt andre parter, der kan have interesse i banen, inden der bliver truffet beslutning om en eventuel nedlæggelse. Med venlig hilsen Flemming Hansen