Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L    225 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Udenlandske firmabiler, fradrag for særlig brændstoføkonomiske brugte indførte personbiler og ophævelse af gebyret for vurdering af nye køretøjer).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer en orientering om Skatteministeriets dialog med Kommissionen under lovforslagets behandling i Folketinget.

 

Kristian Jensen

 

                                                                 /  John Fuhrmann

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til Folketingets Skatteudvalgs orientering skal det oplyses, at Kommissionen ved e-mail af 15. maj 2006 til Den danske Repræsentation i Bruxelles har påpeget behov for præcisering af to mindre aspekter, dels ét i lovteksten, dels ét i bemærkningerne til loven. Kommissionens henvendelse bliver besvaret i overensstemmelse med nedenstående.

Ved e-mailen har Kommissionen for det første påpeget, at det af hensyn til "the reason of clarity and legal certainty" ville være hensigtsmæssigt, at det ikke kun fremgår af lovbemærkninger - som det nu er tilfældet i lovforslaget - men også direkte af lovteksten, hvorledes en dag, hvor en firmabil bliver anvendt både i Danmark og i udlandet, behandles i relation til de nye regler.

I besvarelsen til Kommissionen præciseres det, at det i det fremsatte lovforslag fremgår (Lovforslagets § 1, nr. 4 – registreringsafgiftslovens § 1, stk. 6), hvorledes henholdsvis privat og erhvervsmæssig kørsel skal behandles i forhold til de to kriterier. Ligeledes hvordan kørsel samme dag både i Danmark og i udlandet skal behandles.  I bemærkningerne er dette desuden forklaret yderligere ved angivelse af forskellige eksempler.

Kommissionens har desuden - af hensyn til "legal certainty" og med henblik på vejledning af borgerne - påpeget et behov for præcisering i lovbemærkningerne af, hvornår dispensationsadgangen kan anvendes.

I besvarelsen til Kommissionen anføres det, at anvendelsesområdet for dispensationsadgangen er, ud i over selve lovteksten, omtalt dels i lovbemærkningerne.

Desuden tilkendegives det overfor Kommissionen, at dispensationsadgangen bl.a. er tiltænkt anvendt i den situation, hvor en person, grundet et hospitalsophold, ikke som normalt har kunne anvende bilen i udlandet med den konsekvens, at bilen i den pågældende periode et blevet anvendt i det væsentlige varigt i Danmark. Ligeledes hvis en person eksempelvis grundet  6 måneders barsel, ikke som normalt har kunne anvende bilen i det væsentlige varigt i udlandet. Et tredje eksempel kan være en person, der permanent arbejder i udlandet eksempelvis hos et byggefirma. Personen har i løbet af de/det seneste år i det væsentlige anvendt firmabilen  varigt i udlandet. Firmaet får en midlertidig opgave i Danmark, og personen blive tilknyttet denne opgave. Opgaven er længere varende. Grundet tilknytningen til denne midlertidige opgave i Danmark, vil bilen i den pågældende periode som udgangspunkt i det væsentlige blive anvendt varigt i Danmark. Det vil derfor være muligt at søge om dispensation for afgiftspligten.

Endelig har Kommissionen ønsket en generel orientering om forslagets behandling i Folketinget.  

Afslutningsvis skal det nævnes, at Kommissionen samtidig oplyses om denne orientering af Folketingets Skatteudvalg.