Betænkning afgivet af Miljø- og Planlægningsudvalget den 10. maj 2006

Betænkning

over

 Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse

(Producentansvar for person- og varebiler)

[af miljøministeren (Flemming Hansen, fg.)]

 

1. Ændringsforslag

Miljøministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2006 og var til 1. behandling den 5. april 2006. Lovfor-slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Planlægningsudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og miljøministeren sendte den 24. oktober 2005 dette udkast til udvalget, jf. MPU alm. del – bilag 48. Den 29. marts 2006 sendte miljøministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:

Allerød Autoophug,

Dansk Autogenbrug,

De Danske Bilimportører og

GenvindingsIndustrien.

Miljøministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.

Deputationer

Endvidere har Dansk Autogenbrug og De Danske Bilimportører mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 19 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.

Socialdemokratiets medlemmer af udvalget er yderst positive over for enhver indsats, der kan styrke miljøet. Det er også holdningen i indsatsen over for den meget miljøbelastende skrotning af biler. Vi er enige i valget af metoden til at implementere EF-direktivet, hvor producenterne pålægges at tage køretøjerne retur. Socialdemokraterne er også enige i, at direktivet indskrives i gældende lovgivning om elektrisk og elektronisk skrot.

Hensigten er mindre affald, øget genbrug og genvinding samt en gulerod til anvendelse af miljøvenlige produkter. Når producenter og importører får ansvaret for at tage køretøjerne tilbage, vil det også animere til øget miljøtankegang i dette led.

Skrotningspræmien forsvinder for bilejerne, men Socialdemokraterne finder det vigtigt, at der nu er placeret et ansvar for køretøjets liv fra vugge (producent) til grav (producent). Socialdemokraterne lægger også vægt på, at den kollektive skrotordning, som bilbranchen vil indgå i, sammenholdt med den almindelige konkurrence i genbrugsbranchen gør, at ordningen ikke belaster bilimportørerne og bilpriserne og dermed heller ikke forbrugerne.

Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget opfordrer regeringen til at følge lovforslaget op med et grundigt eftersyn i hele branchen for at sikre den mest miljøvenlige skrotning, herunder certificering af skrotningsvirksomhederne. Endvidere opfordres regeringen til at vende tilbage med en evaluering af ordningen efter 3 Ã¥r, sÃ¥ der gives mulighed for at vurdere de indvendinger, der har været rejst mod dele af lovforslaget.

Enhedslistens medlem af udvalget kan støtte lovforslaget, idet Enhedslisten håber på en grundig opfølgning fra miljøministerens og Miljøministeriets side, således at miljøforholdene omkring skrotning og genanvendelse af biler ikke forringes, og således at ophugning af biler fortsat sker i Danmark. Hensigten hermed er dels at sikre kontrol med ophugningen, dels at sikre arbejdspladser, og at de investeringer, som de seriøse ophuggere har gjort for at beskytte miljøet, ikke spildes.

Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Fólkaflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   miljøministeren, tiltrådt af udvalget:

Til § 1

   1) I det under nr. 7 foreslåede § 9 u, stk. 1, nr. 5, ændres »§ 9 q, stk. 3, nr. 2« til: »§ 9 q, stk. 4, nr. 2«.

[Lovteknisk rettelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Baggrunden for ændringen er, at der i lovforslaget er en forkert henvisning i den foreslåede § 9 u, stk. 1, nr. 5. Der henvises til § 9 q, stk. 3, nr. 2. Den korrekte henvisning er § 9 q, stk. 4, nr. 2.

  Erling Bonnesen (V) Â  Birgitte Josefsen (V) nfmd.  Lars Christian Lilleholt (V) Â  Inger Støjberg (V) Â  Eyvind Vesselbo (V) Â  Jørn Dohrmann (DF) Â  Walter Christophersen (DF) Â  Christian Wedell‑Neergaard (KF) fmd.  Helle Sjelle (KF) Â  Ole  Vagn Christensen (S) Â  Torben Hansen (S) Â  Pia Gjellerup (S) Â  Martin Lidegaard (RV) Â  Johs. Poulsen (RV) Â  Steen Gade (SF) Â  Per Clausen (EL) Â  Kuupik Kleist (IA) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 214

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren

2

Henvendelse af 2/4-06 fra Dansk Autogenbrug

3

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

4

Henvendelse af 3/4-06 fra GenvindingsIndustrien

5

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

6

Henvendelse af 6/4-06 fra De Danske Bilimportører

7

Henvendelse af 18/4-06 fra De Danske Bilimportører

8

Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

9

Henvendelse af 28/4-06 fra Allerød Autoophug

10

1. udkast til betænkning

11

Henvendelse af 5/5-06 fra Dansk Autogenbrug

12

Ændringsforslag fra miljøministeren

13

2. udkast til betænkning

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 214

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 2/4-06 fra Dansk Autogenbrug, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 3/4-06 fra GenvindingsIndustrien, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om oplysninger om, hvem der har en bil »som sidste ejer«, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om oplysninger om skrotningssteder, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om at inddrage køretøjer under 400 kg samt scooter- og knallertskrot, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm. om dokumentation for en samlet kommunal besparelse som følge af lovforslaget på ca. 1 mio. kr., til miljøministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm. om en virksomhedsøkonomisk vurdering af det forhold, at erhvervsvirksomhederne har samme gratis ret som private til skrotning af deres biler, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm. om kontrollerende opfølgning på de virksomheder i skrotindustrien, som ikke deltager i den kollektive ordning, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

9

Spm. om omfanget og mulig registrering af udtjente biler stående på private lagre (bilkirkegårde), til miljøministeren, og ministerens svar herpå

10

Spm. om affaldsbehandling af restbilskrot fra biler fra før den 1. juli 2002 og om manglende motor eller chassis, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

11

Spm. om de lokale miljømyndigheders og de centrale myndigheders mulighed for at udnytte hinandens ressourcer og viden, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

12

Spm. om, hvad der sker med de importerede brugte biler, når bilimportørerne overtager skrotningsansvaret, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

13

Spm. om yderligere opstramninger i den danske ophugningsbranche, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

14

Spm. om ulovlig eksport af farligt affald, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

15

Spm. om en miljømæssigt optimal skrotning, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

16

Spm. om gennemførelse af lov med tilbagevirkende kraft, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

17

Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 18/4-06 fra De Danske Bilimportører, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

18

Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 28/4-06 fra Allerød Autoophug, til miljøministeren, og ministerens svar herpå

19

Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 5/5-06 fra Dansk Autogenbrug, til miljøministeren, og ministerens svar herpå