Bilag til forsvarsministerens

skrivelse af 11. maj 2006

(L 210)

 

 

 

 

Spørgsmål nr. 4:

Lovforslaget er fremsat som skridt mod en total liberalisering af lodsområdet med omdannelse af Statens Lodsvæsen til et aktieselskab med salg for øje. Hvorfor ønsker ministeren også at konkurrenceudsætte gennemsejlingslodsningerne i Danmark? Og hvilken tidshorisont arbejdes der med for dette?

 

Svar:

I Konkurrencerådets udtalelse af 26. november 2003 anbefalede rådet en liberalisering af lodsområdet som helhed. I sin svarudtalelse hertil oplyste min forgænger, at han fandt det tvivlsomt, om den af Konkurrencerådet foreslåede model kunne opfylde forudsætningen om forsyningssikkerhed, selvfinansiering og kvalitet. I stedet foreslog han en konkurrenceudsætning af de gennemsejlende skibe, der ikke var omfattet af IMO’s anbefaling om at benytte lods ved gennemsejling af T-ruten mellem Skagen og Gedser via Storebælt samt af Øresund. Muligheden for konkurrenceudsætning af yderligere områder burde overvejes i forbindelse med en evaluering af lodsloven efter nogle år.

 

Lodslovsudvalget fandt med udgangspunkt i sit kommissorium, at det ville være en bedre løsning, hvis alle lodsninger til eller fra danske havne blev konkurrenceudsat i første fase. Lodslovsudvalget anbefalede i sin redegørelse tillige, at den nye lodslov efter cirka tre år revideres, og at det i den forbindelse overvejes, om det ville være forsvarligt at konkurrenceudsætte gennemsejlingslodsningerne.

 

Jeg finder dog, at det, som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er rimeligt inden da at overveje en privatisering af lodsvæsenet for yderligere at øge effektiviteten. Det vil være naturligt i den forbindelse at overveje, om der til den tid er et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag til at tage stilling til liberalisering af gennemsejlingslodsningerne.