Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 17. maj 2006

Betænkning

over

Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og
personskatteloven

(Fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring og personfradrag til begrænset
skattepligtige personer)

 

1. Ændringsforslag

Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-3 og Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 4.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2006 og var til 1. behandling den 27. april 2006. Lovfor-slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høring

Lovforslaget blev sendt i høring den 16. marts 2006, men blev i den forbindelse ikke sendt til Folketinget. Den 20. april 2006 sendte skatteministeren et notat om høringssvarene til udvalget. Den 21. april 2006 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar, og den 26. april 2006 sendte skatteministeren supplerende høringssvar til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 5 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger

Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger              

Af   skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

Til titlen

   1) Ordene »og personskatteloven« ændres til: », personskatteloven og kildeskatteloven«.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]

Til § 1

   2) I den under nr. 1 foreslåede ændring af § 49, stk. 1, indsættes som 3. pkt.: 

»Personer, som er skattepligtige efter kildeskattelovens § 1, jf. dog kildeskattelovens §§ 5 A-5 D, og som anses for hjemmehørende i en fremmed stat, i Grønland eller på Færøerne efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst, kan ikke opnå fradrag for udgifter til arbejdsløshedsforsikring, der efter udenlandske skatteregler kan fradrages i indkomst, som Danmark efter overenskomsten ikke kan beskatte.«.

[Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 3]

Ny paragraf

   3) Efter § 2 indsættes som ny paragraf:

Ȥ 01

I lov om opkrævning af indkomstskat samt kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat for personer m.v. (kildeskat), jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14. november 2005, som ændret ved § 7 i lov nr. 1414 af 21. december 2005, og som ændret senest ved § 6 i lov nr. 406 af 8. maj 2006, foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk. 2, indsættes efter »afsnit I A«: »og pensionsbeskatningslovens § 49«.

2. I § 2, stk. 3, ændres »og afsnit I A« til: »afsnit I A og pensionsbeskatningslovens § 49«.«

[Udvidelse af forslaget om fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring til også at omfatte dobbeltdomicilerede, der efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst anses for hjemmehørende i en fremmed stat, i Grønland eller på Færøerne og præcisering af forslaget om fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring til alle begrænset skattepligtige]

Til § 3

 

Af   et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (S, RV og SF):

   4) Som stk. 2 og 3 indsættes:

»Stk. 2. § 2 finder tilsvarende anvendelse for indkomstårene 2004 og 2005. Der gælder samme frister for valg og omgørelse som for indkomståret 2006.

Stk. 3. Ved anvendelse af stk. 2 affattes personskattelovens § 10, stk. 5 og 6, således:

»Stk. 5. For personer, som er skattepligtige efter kildeskattelovens § 2, og hvis indkomstansættelse omfatter en periode på et år, nedsættes de beregnede skatter med skatteværdien af et personfradrag efter reglerne i stk. 1 og 2, hvis de skattepligtige indtægter er omfattet af kildeskattelovens § 43, stk. 1, eller stk. 2, litra b, c, d og f.  Bestemmelserne i 1. pkt. finder ikke anvendelse, i det omfang de skattepligtige indtægter beskattes efter kildeskattelovens § 48 C eller § 9, stk. 1, i lov om beskatning af søfolk. Bestemmelsen i 1. pkt. finder endvidere ikke anvendelse på personer, der ansøger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7.

Stk. 6.  Personer omfattet af kildeskattelovens § 2, og hvis indkomstansættelse omfatter en kortere periode end et år, jf. dog kildeskattelovens §§ 5 A-5 D, kan vælge at få de beregnede skatter nedsat med skatteværdien af et personfradrag efter reglerne i stk. 1 og 2, hvis de skattepligtige indtægter er omfattet af kildeskattelovens § 43, stk. 1, eller stk. 2, litra b, c, d og f. Valget for et indkomstår skal træffes senest den 1. juli i året efter det pågældende indkomstår. Valget kan omgøres senest den 30. juni i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb. Bestemmelserne i 1. pkt. finder ikke anvendelse, i det omfang de skattepligtige indtægter beskattes efter kildeskattelovens § 48 C eller § 9, stk. 1, i lov om beskatning af søfolk. Bestemmelsen i 1. pkt. finder endvidere ikke anvendelse på personer, der ansøger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7.«

Stk. 6 bliver herefter stk. 7.«

[Giver forslaget om personfradrag og helårsomregning for begrænset skattepligtige med delårsindkomst tilbagevirkende kraft fra og med indkomståret 2004]

Bemærkninger

Til nr. 1

I ændringsforslag nr. 3 foreslås der foretaget to ændringer af kildeskatteloven. Lovforslagets titel foreslås som følge heraf korrigeret.

Til nr. 2

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 3, hvor det foreslås at udvide fradraget for bidrag til arbejdsløshedsforsikring til også at omfatte de dobbeltdomicilerede personer, der både er fuldt skattepligtige til Danmark og til udlandet, men som efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst anses for skattemæssigt hjemmehørende i udlandet.

Det foreslås, at det for dobbeltdomicilerede ligesom for begrænset skattepligtige gøres til en betingelse for fradragsretten, at personen ikke også kan få fradrag for bidraget til arbejdsløshedsforsikring i udenlandsk indkomst efter udenlandske skatteregler. Det sikres herved, at dobbeltdomicilerede ikke kan få fradrag for arbejdsløshedsforsikringsbidraget to gange, dvs. både i Danmark og i udlandet.

Til nr. 3

Ad nr. 1

Det foreslås, at forslaget om fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring for alle begrænset skattepligtige personer udvides til også at omfatte de dobbeltdomicilerede personer, der både er fuldt skattepligtige til Danmark og til udlandet, men som efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst anses for skattemæssigt hjemmehørende i udlandet. Forslaget skønnes kun at medføre et meget begrænset provenutab.

Efter gældende regler kan en dobbeltdomicileret person, der efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst anses for hjemmehørende i en fremmed stat, i Grønland eller på Færøerne, kun fratrække udgifter, der vedrører indtægter, som Danmark kan beskatte efter overenskomsten, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 2.

Bidrag til arbejdsløshedsforsikring anses skattemæssigt ikke for at være en udgift, der direkte er medgået til erhvervelse af udenlandsk indkomst, jf. en meddelelse fra Skatteministeriet, Departementet, bragt i ToldSkat Nyt 1993.5.215 på baggrund af en landsskatteretskendelse af 11. marts 1992 (ToldSkat Nyt 1992.10.300). Dobbeltdomicilerede personer kan derfor efter gældende regler ikke få fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring efter danske regler, medmindre de har valgt at blive omfattet af de såkaldte grænsegængerregler, hvilket er muligt, hvis de har mindst 75 pct. af deres globale indkomst her fra landet i form af løn m.v.

Dobbeltdomicilerede personer, der efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst anses for hjemmehørende i udlandet, bliver skattemæssigt behandlet stort set som begrænset skattepligtige personer. De bør derfor også få mulighed for at få fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring med den undtagelse, der følger af ændringsforslag nr. 2, uafhængigt af, om de er omfattet af grænsegængerreglerne. Med ændringsforslaget sikres denne ligestilling med de begrænset skattepligtige.  

 

Ad nr. 2

Det foreslås, at der foretages en præcisering af forslaget om fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring til alle begrænset skattepligtige. Der er tale om en teknisk ændring.  

Til nr. 4

Den foreslåede stk. 2 medfører, at forslaget om personfradrag og helårsomregning får tilbagevirkende kraft fra og med indkomståret 2004. I stk. 2 foreslås det desuden, at fristerne for valg af personfradrag og helårsomregning samt for omgørelse af dette valg er de samme som for indkomståret 2006, dvs. senest den 1. juli 2007 og senest den 30. juni 2008. Denne udvidelse af valgfristerne er nødvendig, da det ellers ville være for sent for begrænset skattepligtige personer med delårsindkomst i 2004 at vælge personfradraget og helårsomregningen. 

Det bemærkes herudover, at det i stk. 3 foreslås, at der skal anvendes en anden affattelse af personskattelovens § 10, stk. 5 og 6, end den, der fremgår af lovens § 2. Dette er nødvendigt, da kildeskattelovens § 2 blev ændret med virkning for indkomståret 2006 og kildeskattelovens § 48 C blev ændret til § 9, stk. 1, i lov om beskatning af søfolk med virkning fra den 1. juli 2005. Forslaget sikrer, at der for indkomstårene 2004 og 2005 anvendes en affattelse af personskattelovens § 10, stk. 5 og 6, der indeholder de lovhenvisninger, der var gældende på disse tidspunkter.

  Kim Andersen (V) Â  Charlotte Antonsen (V) Â  Peter Christensen (V) nfmd.  Lars Christian Lilleholt (V) Â  Torsten Schack Pedersen (V) Â  Mikkel Dencker (DF) Â  Colette L. Brix (DF) Â  Charlotte Dyremose (KF) Â  Jakob Axel Nielsen (KF) Â  Frode Sørensen (S) Â  René Skau Björnsson (S) fmd.  Jens Peter Vernersen (S) Â  John Dyrby (S) Â  Lene Jensen (S) Â  Poul Erik Christensen (RV) Â  Morten Homann (SF) Â  Frank Aaen (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 206

Bilagsnr.

Titel

1

Høringsnotat, fra skatteministeren

2

Høringssvar, fra skatteministeren

3

Udkast til tidsplan

4

Supplerende høringssvar, fra skatteministeren

5

1. udkast til betænkning

6

2. udkast til betænkning

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 206

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm., om det er i overensstemmelse med regeringens skattestop ikke at tilbagebetale det utilsigtede provenu, som staten ved en fejl har fået ved at beskatte studerende, der har læst en del af året i udlandet, af hele deres SU, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om, hvad regeringen vil gøre for at tilbagebetale provenuet til de studerende, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om, hvad provenuet har været, og hvor mange personer der har været berørt af det, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå