Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2006

1. udkast

Betænkning

over

Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og
personskatteloven

(Fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring og personfradrag til begrænset
skattepligtige personer)

 

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2006 og var til 1. behandling den 27. april 2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i  møder.

Høring

Lovforslaget blev sendt i høring den 16. marts 2006 og blev i den forbindelse ikke sendt til Folketinget. Den 20. april 2006 sendte skatteministeren et notat om høringssvarene til udvalget, den 21. april 2006 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar. Den 26. april 2006 sendte skatteministeren supplerende høringssvar til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 5 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger              

Af   skatteministeren, tiltrådt af <>:

Til titlen

   1) I titlen ændres »og personskatteloven« til: », personskatteloven og kildeskatteloven«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]

Til § 1

   2) I det under nr. 1 foreslåede § 49, stk. 1, indsættes som 3. pkt.: 

»Personer, som er skattepligtige efter kildeskattelovens § 1, jf. dog kildeskattelovens §§ 5 A – 5 D, og som anses for hjemmehørende i en fremmed stat, Grønland eller Færøerne efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst, kan ikke opnå fradrag for udgifter til arbejdsløshedsforsikring, der efter udenlandske skatteregler kan fradrages i indkomst, som Danmark efter overenskomsten ikke kan beskatte.«.

[Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 3, hvor det foreslås at udvide fradraget for bidrag til arbejdsløshedsforsikring til også at omfatte dobbeltdomicilerede. Det foreslås, at det for disse personer, ligesom for begrænset skattepligtige, gøres til en betingelse for fradragsretten, at personen ikke også kan få fradrag for bidraget til arbejdsløshedsforsikring i udenlandsk indkomst efter udenlandske skatteregler]

Ny paragraf

   3) Efter § 2 indsættes som ny paragraf:

Ȥ 01.

I lov om opkrævning af indkomstskat samt kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat for personer m.v. (kildeskat), jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14. november 2005 som ændret ved § 7 i lov nr. 1414 af 21. december 2005 og § 6 i det af Folketinget den 20. april 2006 vedtagne forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, vurderingsloven og andre skattelove (udjævningsreserver i kredit- og kautionsforsikringsselskaber, ændrede regler for skov- og ejerboligfordeling m.v.), foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk. 2, indsættes efter »afsnit I A«: »og pensionsbeskatningslovens § 49«.

2. I § 2, stk. 3, ændres »og afsnit I A« til: »afsnit I A og pensionsbeskatningslovens § 49«.«

[Udvidelse af forslaget om fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring til også at omfatte dobbeltdomicilerede, der efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst anses for hjemmehørende i en fremmed stat, Grønland eller Færøerne og præcisering af forslaget om fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring til alle begrænset skattepligtige]

Bemærkninger

Til nr. 1

I ændringsforslag nr. 3 foreslås der foretaget to ændringer i kildeskatteloven. Lovforslagets titel foreslås som følge heraf korrigeret.

Til nr. 2

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 3, hvor det foreslås at udvide fradraget for bidrag til arbejdsløshedsforsikring til også at omfatte de dobbeltdomicilerede personer, der både er fuldt skattepligtige til Danmark og til udlandet, men som efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst anses for skattemæssigt hjemmehørende udlandet.

Det foreslås, at det for dobbeltdomicilerede, ligesom for begrænset skattepligtige, gøres til en betingelse for fradragsretten, at personen ikke også kan få fradrag for bidraget til arbejdsløshedsforsikring i udenlandsk indkomst efter udenlandske skatteregler. Det sikres herved, at dobbeltdomicilerede ikke kan få fradrag for arbejdsløshedsforsikringsbidraget to gange, dvs. både i Danmark og i udlandet.

Til nr. 3

Ad nr. 1

Det foreslås, at forslaget om fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring for alle begrænset skattepligtige personer udvides til også at omfatte de dobbeltdomicilerede personer, der både er fuldt skattepligtige til Danmark og til udlandet, men som efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst anses for skattemæssigt hjemmehørende i udlandet. Forslaget skønnes kun at medføre et meget begrænset provenutab.

Efter gældende regler kan en dobbeltdomicileret person, der efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst anses for hjemmehørende i en fremmed stat, Grønland eller Færøerne kun fratrække udgifter, der vedrører indtægter, som Danmark kan beskatte efter overenskomsten, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 2.

Bidrag til arbejdsløshedsforsikring anses skattemæssigt ikke for at være en udgift, der direkte er medgået til erhvervelse af udenlandsk indkomst, jf. en meddelelse fra Skatteministeriet, Departementet bragt i Told Skat Nyt 1993.5.215 på baggrund af en landsskatteretskendelse af 11. marts 1992 (Told Skat Nyt 1992.10.300). Dobbeltdomicilerede personer kan derfor efter gældende regler ikke få fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring efter danske regler, medmindre de har valgt at blive omfattet af de såkaldte grænsegængerregler, hvilket er muligt, hvis de har mindst 75 pct. af deres globale indkomst her fra landet i form af løn m.v.

Dobbeltdomicilerede personer, der efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst anses for hjemmehørende i udlandet, bliver skattemæssigt behandlet stort set som begrænset skattepligtige personer. De bør derfor også få mulighed for at få fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring, med den undtagelse, der følger af ændringsforslag nr. 2, uafhængigt af om de er omfattet af grænsegængerreglerne. Med ændringsforslaget sikres denne ligestilling med de begrænset skattepligtige.  

 

Ad nr. 2

Det foreslås, at der foretages en præcisering af forslaget om fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring til alle begrænset skattepligtige. Der er tale om en teknisk ændring.  

 

  Kim Andersen (V) Â  Charlotte Antonsen (V) Â  Peter Christensen (V) nfmd.  Lars Christian Lilleholt (V) Â  Torsten Schack Pedersen (V) Â  Mikkel Dencker (DF) Â  Colette L. Brix (DF) Â  Charlotte Dyremose (KF) Â  Jakob Axel Nielsen (KF) Â  Frode Sørensen (S) Â  René Skau Björnsson (S) fmd.  Jens Peter Vernersen (S) Â  John Dyrby (S) Â  Lene Jensen (S) Â  Poul Erik Christensen (RV) Â  Morten Homann (SF) Â  Frank Aaen (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 206

Bilagsnr.

Titel

1

Høringsnotat, fra skatteministeren

2

Høringssvar, fra skatteministeren

3

Udkast til tidsplan

4

Supplerende høringssvar, fra skatteministeren

 

 

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 206

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om det er i overensstemmelse med regeringens skattestop ikke at tilbagebetale det utilsigtede provenu som staten har fået ved en fejl ved at beskatte studerende, der har læst en del af året i udlandet af hele deres SU, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om, hvad regeringen vil gøre for at tilbagebetale provenuet til de studerende, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om, hvad provenuet har været og hvor mange personer der har været berørt af det, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå