Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 144 - Forslag til Lov om registrering af køretøjer.

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1-3 af 7. februar 2006.

 

 

                      Kristian Jensen

 

                                                                                       /  John Fuhrmann

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 1: "Vil ministeren redegøre for, hvorledes det påtænkes kontrolleret, at der ikke foregår misbrug af ordningen?"

Svar: Risikoen for misbrug vil blive søgt minimeret. Dels ved udformningen af Køretøjsregisteret, dels ved kontrol fra SKAT.

Der udvikles således et nyt digitalt registreringssystem. Heri indbygges automatiske sikkerhedssystemer, der kan fange fejl og mangler i de oplysninger, der indberettes. En registrering afvises således automatisk, hvis der mangler oplysninger. Eller hvis der indberettes oplysninger, der ikke stemmer med oplysninger, som SKAT i øvrigt har registreret.

Private vil kun få adgang til Køretøjsregisteret ved brug af en digital signatur og en særlig kontrolkode, der er knyttet til det køretøj, registreringen vedrører.

Autoriserede operatører

Efter lovforslaget får SKAT ret til at indhente oplysninger fra en autoriseret virksomhed, og til at foretage kontrol i en autoriseret virksomhed.

Kontrol kan kun foretages i det omfang, det er nødvendigt af hensyn til kontrollen med, at betingelser og vilkår for autorisationen overholdes.

Kontrollen vil blive rettet mod virksomhedens arbejde med registrering i Køretøjsregisteret, håndtering af nummerplader, regnskab med betaling for nummerplader og omregistreringer, sikkerhedsprocedurer og lignende.

Kontrollen vil blive foretaget ud fra en løbende risikovurdering af hver enkelt operatør. Således vil kontrollen blive mere indgående over for operatører, der vurderes ikke at have orden i tingene, end over for operatører, der vurderes at leve op til betingelser og vilkår for autorisationen.

Privat ejerskifte via Internettet

Alle skal selv kunne registrere ejerskifte af et køretøj, f.eks. i forbindelse med en privat bilhandel.

Adgangen til Køretøjsregisteret skabes ved en særlig kontrolkode for det pågældende køretøj og den registrerede ejers digitale signatur. Det er tanken, at kontrolkoden skal fremgå af registreringsattesten for køretøjet.

For at opnå størst mulig sikkerhed for, at køretøjet ved et ejerskifte registreres til den rette ejer, skal den nye ejer identificere sig med sin digitale signatur.

Alle får på tilsvarende måde adgang til at ændre registrerede oplysninger om deres køretøjer, f.eks. ændring af identiteten af køretøjets bruger.

Spørgsmål 2: “Vil ministeren redegøre for, hvorledes det påtænkes sanktioneret, hvis der foregår misbrug af ordningen?

Svar: De sanktioner, SKAT har til rådighed over for en autoriseret operatør, er som udgangspunkt:

         1) Kontrol.

         2) Forkortet afregning af betaling for omregistrering.

         3) Fratagelse af autorisation.

         4) Straf.

Det må i høj grad bero på omstændighederne ved det enkelte misbrug, hvilke sanktioner SKAT kan og skal gøre brug af.

Ad 1 - Kontrol

Hvis der er rimelig grund til at mistænke en operatør for at have begået en strafbar lovovertrædelse, kan tvangsindgreb over for operatøren med henblik på at tilvejebringe oplysninger om det eller de forhold, som mistanken omfatter, alene gennemføres efter reglerne i retsplejeloven om strafferetsplejen (dvs. af politiet), jf. § 9 i lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter. Operatøren kan dog efter bestemmelsen give samtykke til, at SKAT gennemfører kontrollen.

 

Hvis der er konkret mistanke om, at operatøren har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf, kan SKAT ikke afkræve operatøren oplysninger om dette forhold, jf. samme lovs § 10.

 

Uden for disse straffeprocessuelle situationer vil misbrug eller mistanke om misbrug medføre en skærpet kontrol fra SKAT, jf. svaret på spørgsmål 1.

 

Ad 2 – Forkortet afregning af betaling for omregistrering

En autoriseret operatør vil kunne foretage omregistreringer vedrørende egne køretøjer og vedrørende andres køretøjer. Prisen for omregistrering fremgår af lovens § 11 og § 12. Betalingen skal ske kontant. Operatøren modtager denne betaling på SKAT’s vegne.

 

Betalingen skal afregnes over for SKAT. De nærmere regler for denne afregning er endnu ikke fastlagt. Det forventes, at afregningerne vil skulle ske en gang om måneden. I tilfælde af misbrug vil det kunne komme på tale, at pålægge den pågældende operatør at afregne fra dag til dag. 

 

Ad 3 - Fratagelse af autorisation

En autoriseret operatør mister som udgangspunkt autorisationen, hvis operatøren ophører med at overholde de betingelser, der er fastsat i loven, jf. § 15, stk. 2.

 

Herudover vil en autorisation kunne tilbagekaldes, hvis en operatør ikke overholder vilkår for autorisationen, fastsat af skatteministeren efter § 15, stk. 5.

Det er tanken, at sådanne vilkår fastsættes som fælles vilkår for alle autorisationer. Der vil dog i ganske særlige tilfælde kunne være behov for at fastsætte individuelle vilkår, f.eks. vilkår om forkortet afregning.    

 

Ad 4 - Straf

Der synes ikke at være behov for at indføre et særligt strafansvar for disse operatører. Strafansvaret efter straffeloven må være tilstrækkeligt.

Dette har sammenhæng med, at skatteministeren fastsætter vilkår for autorisationerne. Manglende overholdelse af disse vilkår vil som udgangspunkt medføre, at autorisationen kan tilbagekaldes. Denne risiko forventes at gøre særligt strafansvar overflødigt.

Spørgsmål 3: "Vil ministeren redegøre for, hvor mange ressourcer SKAT tænkes tilført for at løse kontrol- og tilsynsopgaven?"

Svar: Der er skønnet et merforbrug på 5 årsværk i SKAT til en systematisk kontrol af nummerpladeoperatørernes beholdning af nummerplader mv.