J.nr. 2005-511-0058    Dato: Til Folketinget - Skatteudvalget L  144 - Forslag til Lov om registrering af køretøjer  . Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    1-3 af 7. februar 2006 . Kristian Jensen /  John Fuhrmann
Side 2 Spørgsmål 1:   "Vil ministeren redegøre for, hvorledes det påtænkes kontrolleret, at der ikke f o- regår misbrug af ordningen?" Svar:  Risikoen  for  misbrug  vil  blive  søgt  minimeret.  Dels  ved  udformningen  af  Køretø   jsre- gisteret, dels ved kontrol fra SKAT. Der  udvikles  således  et  nyt  digitalt  registreringssystem.  Heri  indbygges  automatiske  sikke r- hedssystemer, der kan fange fejl og mangler i de oplysninger, der indberettes. En registrering afvises  således  automatisk,  h vis  der mangler  oplysninger.  Eller  hvis  der indberettes  oplysnin- ger, der ikke stemmer med oplysninger, som SKAT i øvrigt har registreret. Private vil kun få adgang til Køretøjsregisteret ved brug af en digital signatur og en særlig ko n- trolkode, der er knyttet til det køretøj, registreringen vedrører. Autoriserede operatører Efter lovforslaget får SKAT ret til at indhente oplysninger fra en autoriseret vir ksomhed, og til at foretage kontrol i en autoriseret virksomhed. Kontrol kan kun foretages i det omfang, det er nødvendigt af hensyn til kontrollen med, at b e- tingelser og vilkår for autorisationen overholdes. Kontrollen  vil  blive  rettet  mod  virksomhedens  arbejde  med  registrering  i  Køretøjsregisteret, håndtering  af  nummerplader,  regnskab  med  betaling  for  nu mmerplader  og  omregistreringer, sikkerhedsprocedurer og lignende. Kontrollen vil blive foretaget ud fra en løbende risikovurdering af hver enkelt operatør. Således vil kontrollen blive mere indgående over for operatører, der vurderes ikke at have orden i   tin- gene, end over for operatører, der vurderes at leve op til betingelser og vilkår for autorisationen. Privat ejerskifte via Internettet Alle skal selv kunne registrere ejerskifte af et køretøj, f.eks. i forbindelse med en privat bilha  n- del. Adgangen  til  Køretøjsregisteret  skabes  ved  en  særlig  kontrolkode  for  det  pågæ ldende  køretøj og den registrerede ejers digitale signatur. Det er tanken, at kontrolkoden skal fremgå af reg i- streringsattesten for køretøjet. For at opnå størst mulig sikkerhed for, at køretø jet ved et ejerskifte registreres til den rette ejer, skal den nye ejer identificere sig med sin digitale signatur. Alle får på tilsvarende måde adgang til at ændre registrerede oplysninger om deres køret ø f.eks. ændring af identiteten af køretøjets br uger. Spørgsmål 2:   “Vil ministeren redegøre for, hvorledes det påtænkes sanktioneret, hvis der for e- går misbrug af ordningen? Svar: De sanktioner, SKAT har til rådighed over for en autoriseret operatør, er som udgang  s- punkt: 1) Kontrol. 2) Forkortet afregning af betaling for omregistrering. 3) Fratagelse af autorisation. 4) Straf. Det må i høj grad bero på omstændighederne ved det enkelte misbrug, hvilke sanktioner SKAT kan og skal gøre brug af. Ad 1 - Kontrol Hvis der er rimelig grund til at mistænke en   operatør for at have begået en strafbar lovovertr  æ- delse,  kan  tvangsindgreb  over  for  operatøren  med  henblik  på  at  tilvejebringe  oply  sninger  om det eller de forhold, som mistanken omfatter, alene gennemføres efter reglerne i retsplejeloven
Side 3 om strafferetsplejen (dvs. af politiet), jf. § 9 i lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter. Operatøren kan dog efter b e- stemmelsen give samtykke til, at SKAT gennemfører kontrollen. Hvis der er konkret mistanke om, at operatøren har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf, kan SKAT ikke afkræve operatøren oplysninger om dette forhold, jf. samme lovs § 10. Uden for disse straffeprocessuelle situationer vil misbrug eller mistanke om misbrug medføre en skærpet kontrol fra SKAT, jf. svaret på spørgsmål 1. Ad 2 – En autoriseret operatør vil kunne foretage omregistreringer vedrørende egne køretøjer og ve d- rørende andres køretøjer. Pr   isen for omregistrering fremgår af lovens § 11 og § 12. Betalingen skal ske kontant. Operatøren modt ager denne betaling på SKAT’s vegne. Betalingen skal afregnes over for SKAT. De nærmere regler for denne afregning er endnu ikke fastlagt. Det forventes, at afregningerne vil skulle ske en gang om måneden. I tilfælde af mi   s- brug  vil det kunne komme på tale, at pålægge den pågældende operatør at afregne fra dag til dag.   Ad 3 - Fratagelse af autorisation En autoriseret operatør mister som udgangspunkt autorisationen, hvi s operatøren ophører med at overholde de betingelser, der er fastsat i loven, jf. § 15, stk. 2. Herudover vil en autorisation kunne tilbagekaldes, hvis en operatør ikke overholder vilkår for autorisationen, fastsat af skatteministeren efter § 15, stk. 5. Det er tanken, at sådanne vilkår fastsættes som fælles vilkår for alle autorisationer. Der vil dog i ganske særlige tilfælde kunne være behov for at fastsætte individuelle vilkår, f.eks. vilkår om forkortet afregning.      Ad 4 - Straf Der synes ikke at være behov for at indføre et særligt strafansvar for disse operatører. Strafa n- svaret efter straffeloven må være tilstrækkeligt. Dette  har  sammenhæng med, at  skatteministeren  fastsætter  vilkår  for  autorisationerne.  Man g- lende overholdelse af disse vilkår vi l som udgangspunkt medføre, at autorisationen kan tilbag e- kaldes. Denne risiko forventes at gøre særligt strafansvar overflødigt. Spørgsmål 3:   "Vil ministeren redegøre for, hvor mange ressourcer SKAT tænkes tilført for at løse kontrol    og tilsynsopgaven?" Svar: Der er skønnet et merforbrug på 5 årsværk i SKAT til en systematisk kontrol af nu m- merpladeoperatørernes beholdning af nummerplader mv.