Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Dato

J.nr.

 

 

:

:

 

 

14. marts 2006 

500-15

 

 

Trafikudvalget har i brev af 8. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 18 vedrørende L 126, som jeg hermed skal besvare.

./.         Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

Spørgsmål 18:

"I Ørestadsloven er det en forudsætning, at afviklingen af gælden vedr. Metroen bla. sker gen­nem det drifts­overskud, som Metroen tjener ind. I fremtiden tilfalder dette overskud alene Øre­stadsselskabet. Ministeren bedes redegøre for, hvorledes regeringen agter at kompensere de myndigheder, der overtager Kø­ben­havns Amts gæld, for de manglende driftsindtægter?"

Svar:

Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 5 og spørgsmål 8, så har det i Lov om Ørestad m.v. hele tiden været en forudsætning, at Københavns Amt skulle bidrage økonomisk til anlæggelsen af 3. etape.

Amtet har således aldrig kunnet forvente, at anlægsinvesteringen kunne finansieres af driftsindtægter. Med baggrund i Ørestadsselskabets seneste likviditetsbudget fra februar 2006 anslås nutidsværdien af amtets ejerandel af metroen frem til 2030 at være minus 6 mio. kr., mens nutidsværdien frem til 2052 anslås at være 51 mio. kr.

Dette skal sammenholdes med amtets oplysning om, at amtets akkumulerede gæld ultimo 2006 i forbindelse med metroens 3. etape anslås af være 695 mio. kr.

 

Med venlig hilsen

Flemming Hansen