Til lovforslag nr. L 115 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. marts 2006 1. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven og lov om opkræ vning og inddrivelse af visse fordringer (Administrativ bistand i skattesager, som ikke er straffesager) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  14.  december  2005  og  var  til  1.  behandling  den  25.  januar  2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 2. september 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 153 (2004-05, 2. samling). Den 15.  december  2005  sendte  skatteministeren  de  indkomne  høringssvar  til  udva lget.  De  indkomne høringssvar og skatteministerens kommentarer hertil er kort gengivet i et skema i lovforslagets b e- mærk  ninger. Spørgsmål Udvalget har stillet 5 spørgsmål til   skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit      var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkni ngen.[ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.]
2 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af et <>tal: Til § 2 1) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af  § 1, stk. 2,indsættes efter »straffesager,«: »samt for inddrivelse af andre krav fra det offentlige,«. [Præcisering af restanceinddrivelsesmyndigh  edens kompetence i forhold til udenlandske krav] 2) Nr. 2 affattes således: »2. I § 1, stk. 2, som bliver stk. 3, indsættes   som 2. pkt.: »Regler som nævnt i 1. pkt. finder desuden anvendelse på fordringer som nævnt i stk. 2, medmi n- dre andet følger af det pågældende retlige hj emmelsgrundlag.«« [Præcisering af restanceinddrivelsesmyndigh  edens kompetence] 3) Efter nr. 2 indsættes: »01. I § 3, stk. 1, ændres   »§ 1, stk. 2« til: »§ 1, stk. 3«.«   [Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 1] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Efter det gældende § 1, stk. 1, i lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer fi nder loven anvendelse  på  fordringer  af  dansk  oprindelse,  der  opkræves  eller  inddrives  af  det  o   ffentlige.  Det overordnede formål med loven er at fastlægge, at inddrivelse af    sådanne krav forestås af restanc  e- inddrivelsesmyndigheden (told- og skatteforvaltningen). Efter det foreslåede § 1, stk. 2, i lov om o pkrævning og inddrivelse af visse fordringer præciseres det,  at  restanceinddrivelsesmyndighedens  kompetence  også  omfatter   de  skattekrav  af  udenlandsk oprindelse, som told- og skatteforvaltningen skal opkræve eller inddrive på grundlag af en anmo   d- ning herom fra en udenlandsk, færøsk eller grønlandsk kompetent myndighed. Den oprindelig for e- slåede formul ering omfatter alene skattekrav i skattesager, som ikke er straffesager. Som et led i restanceinddrivelsesmyndighedens (told- og skatteforvaltningens) overtagelse af ind- drivelsen af alle  restancer fra offentlige myndigheder pr. 1. november 2005 har restanceinddrivel- sesmyndigheden imidlertid også overtaget inddrivelsen af visse andre krav af udenlandsk oprinde l- se. Det drejer sig om udenlandske underholdsbidrag. Inddrivelse af udenlandske underholdsbidrag henhørte indtil den 1. november 2005 under kommunerne. De internationale hjemmelsgrundlag for inddrivelse af udenlandske underholdsbidrag er: - konvention af 23. marts 1962 mellem Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige om inddri- velse  af  underholdsbidrag  (den  nordiske  inddrivelseskonvention),  som  ændret  ved  overen  s-
3 komst af 25. februar 2000, jf. bekendtgørelse nr. 21 af 29. juli 1963 og bekendtgørelse nr. 13 af 4. april 2002, - Haagerkonventionen  af  2.  oktober  1973  om  anerkendelse  og  fuldbyrdelse  af  afgørelser  om underholdspligt (Haagerkonventionen af 1973), jf. bekendtgørelse nr. 15 a f 22. februar 1988, - Haagerkonventionen  af  15.  april  1958  om  anerkendelse  og  fuldbyrdelse  af  afgørelser  vedr ø- rende underholdspligt over for børn (Haagerkonventionen af 1958), jf. bekendtgørelse nr. 26 af 1. april 1966, og - Den af De Forenede Nationer vedtagne konvention af 20. juni 1956 om inddrivelse af under- holdsbidrag i udlandet (FN-konventionen), jf. bekendtgørelse nr. 49 af 24. august 1962. Det foreslås, at ordlyden af det foreslåede § 1, stk. 2, i lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer udvides, således at det fremgår, at også fordringer, der inddrives i henhold til disse ret   s- grundlag,  er  omfattet  af  loven.  Ordlyden  vil  endvidere  omfatte  den  situation,  at  der  mellem  Dan- mark og en anden stat indgås aftale om bistand med inddrivelse af andre o ffentlige krav, samt den situation, hvor Danmark måtte tilslutte sig en international overenskomst eller konvention, der fo r- pligter Danmark til at yde sådan bistand. Til nr. 2 Efter den gældende § 1, stk. 2, (efter lovforslaget § 1, stk. 3,) i lov om opkræ vning og inddrivelse af visse fordringer finder relevante regler i anden lovgivning anvendelse på de fordringer, der o m- fattes  af  loven,  det  vil  sige  fordringer  af  dansk  oprindelse,  der  inddrives  af  restanceinddrivelses- myndigheden. Det foreslås, at relevant e regler i anden lovgivning også skal finde anvendelse på de krav af ude  n- landsk oprindelse, som er omfattet af det foreslåede nye § 1, stk. 2, men at det præcis   eres, at dette gælder, i det omfang andet ikke følger af det relevante retlige hjemmelsgrun   dlag. Præciseringen har baggrund i, at skønt de retlige hjemmelsgrundlag som overordnet princip fas   t- slår, at den anmodede stats inddrivelsesregler skal anvendes, kan visse spørgsmål dog v   æ  re henlagt til den anmodende stats kompetence. Det gælder bl.a. med hensy  n til renteberegning samt stillingta- gen til eftergivelse. I sådanne tilfælde skal danske regler om renteberegning eller eftergivelse sål e- des netop ikke finde anvendelse. Til nr. 3 Ændringsforslaget skyldes, at der ved lovfor   slagets § 2, nr. 1, indsættes et   nyt § 1, stk. 2, i lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer. Det gældende § 1, stk. 2, bliver he rved § 1, stk. 3. Referencen i lovens § 3, stk. 1, til lovens § 1, stk. 2, skal konsekvensrettes som følge heraf.
4 Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF)   Frode Sørensen  (S) RenéSkau Björnsson   (S) fmd.  Jens Peter Vernersen (S)   John Dyrby (S)   Lene Jensen (S) Poul Erik Christensen (RV)   Morten Homann (SF)   Frank Aaen (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 115 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar, fra skatteministeren 2 Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af L 115 3 Ændringsforslag fra skattemi   nisteren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 115 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvilke retssikkerhedsmæssige krav eller rettigheder en bo  r- ger har, der bliver udsat for inddrivelse fra udenlandske myndigheder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvilke retssikkerhedsmæssige krav eller rettigheder en bo  r- ger har, hvorom en udenlandsk myndighed anmoder om oplysninger fra de danske skattemyndigheder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om de danske myndigheder kan blive sat til at inddrive uden- landske krav, som der ikke er hjemmel til at inddrive efter de danske regler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvordan de danske myndigheder vil sikre sig, at udenland- ske krav mod en borger bosiddende i Danmark, er baseret på et ko r- rekt grundlag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om at eksemplificere typiske sager mellem borgere i Danmark og en udenlandsk myndighed, som er omfattet af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå