J.nr. 2005-711-0051    Dato: marts 2006 Til Folketinget - Skatteudvalget L 115 - Forslag til Lov om ændring af skattekontrolloven og lov om o  p- krævning og inddr  ivelse af visse fordringer (Administrativ bistand i skat- tesager, som ikke er straffesager). Hermed fremsendes ændringsforslag, som jeg ønsker    at stille ved 2. be- handlingen af ovennævnte lovforslag  . Kristian Jensen /  Ivar Nordland
Side 2 Ændringsforslag til 2. behandlingen af forslag til lov om ændring af skattekontrolloven og lov om opkrævn ing og inddri- velse af visse fordringer (Administrativ bistand i skattesager, som ikke er straffesager) –  L 115 Til § 2 1) I den ved nr. 1 foreslåede affattelse af  § 1, stk. 2, indsættes efter ”straffesager,”: ”samt for inddrivelse af andre krav fra det offentlige,”.   [Præcisering af restanceinddrivelsesmyndighedens kompetence i forhold til udenlandske krav] 2) Nr. 2 affattes således: ” 2. I § 1, stk. 2, som bliver stk. 3 , indsættes efter 1. pkt.: ”Regler som nævnt i 1. pkt. finder desuden anvendelse p   å fordringer som nævnt i stk. 2, medmindre andet følger af det pågældende retlige hjemmel sgrundlag.” [Præcisering af restanceinddrivelsesmyndighedens kompetence] 3) Efter nr. 2 indsættes: ” 01. I § 3, stk. 1, ændres ”§ 1, stk. 2” til: ”§ 1, stk. 3”. [Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 1] Bemærkninger Til nr. 1 Efter det gældende § 1, stk. 1, i lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer finder loven anvendelse på fordringer af dansk oprindelse, der opkræves eller inddrives af    det of- fentlige. Det overordnede formål med loven er at fastlægge, at inddrivelse af sådanne krav forestås af restanceinddrivelsesmyndigh eden (told- og skatteforvaltningen). Efter det foreslåede § 1, stk. 2, i lov om opkrævning og inddrivelse af visse ford   ringer præ- ciseres det, at restanceinddrivelsesmyndighedens kompetence også omfatter de skattekrav af udenlandsk oprindelse, som told- og skatteforvaltningen skal opkræve eller inddrive på
Side 3 grundlag af en anmodning herom fra en udenlandsk, færøsk eller grønl andsk kompetent myndighed. Den oprindelig foreslåede formulering omfatter alene skattekrav i skattesager, som ikke er straffesager. Som et led i restanceinddrivelsesmyndighedens (told- og skatteforvaltningens) overtagelse af inddrivelsen af alle restancer fra offentlige myndigheder pr. 1. november 2005 har re- stanceinddrivelsesmyndigheden imidlertid også overtaget inddrivelsen af visse andre krav af udenlandsk oprindelse. Det drejer sig om udenlandske underholdsbidrag. Inddrivelse af udenlandske underholdsbidrag henhørte indtil den 1. november 2005 under kommunerne. De internationale hjemmelsgrundlag for inddrivelse af udenlandske underholdsbidrag er: - konvention af 23. marts 1962 mellem Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige om inddrivelse af underholdsbidrag (den nordiske inddrivelseskonvention), som ændret ved overenskomst af 25. februar 2000, jf. bekendtgørelse nr. 21 af 29. juli 1963 og bekendtgørelse nr. 13 af 4. april 2002, - Haagerkonventionen af 2. oktober 1973 om anerkendelse og fuldbyrdelse af afgø- relser om underholdspligt (Haagerkonventionen af 1973), jf. bekendtgørelse nr. 15 af 22. februar 1988, - Haagerkonventionen af 15. april 1958 om anerkendelse og fuldbyrdelse af afgøre l- ser vedrørende underholdspligt over for børn (Haagerkonventionen af 1958  ), jf. be- kendtgørelse nr. 26 af 1. april 1966, og - Den af De Forenede Nationer vedtagne konvention af 20. juni 1956 om inddrivelse af underholdsbidrag i udlandet (FN-konventionen), jf. bekendtgørelse nr. 49 af 24. august 1962. Det foreslås, at ordlyden af d et foreslåede § 1, stk. 2, i lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer udvides, således at det fremgår, at også fordringer, der inddrives i henhold til disse retsgrundlag, er omfattet af loven. Ordlyden vil endvidere omfatte den situation, at der mellem Danmark og en anden stat indgås aftale om bistand med inddrivelse af andre offentlige krav, samt den situation, hvor Danmark måtte tilslutte sig en international ove r- enskomst eller konvention, der forpligter Danmark til at yde sådan bistand. Til nr. 2 Efter den gældende § 1, stk. 2, (efter lovforslaget § 1, stk. 3,) i lov om opkrævning og in d- drivelse af visse fordringer finder relevante regler i anden lovgivning anvendelse på de fo r- dringer, der omfattes af loven, det vil sige fordringer af dansk oprindelse, der inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden.   Det foreslås, at relevante regler i anden lovgivning også skal finde anvendelse på de krav af udenlandsk oprindelse, som er omfattet af det foreslåede nye § 1, stk. 2, men at det præcis   e- res, at dette gælder, i det omfang andet ikke følger af det relevante retlige hjemmelsgrun   d- lag. Præciseringen har baggrund i, at skønt de retlige hjemmelsgrundlag som overordnet princip fastslår, at den anmodede stats inddrivelsesregler skal anvendes, kan visse  spørgsmål dog være henlagt til den anmodende stats kompetence. Det gælder bl.a. med hensyn til renteb e- regning samt stillingtagen til eftergivelse. I sådanne tilfælde skal danske regler om renteb   e- regning eller eftergivelse således netop  ikke finde anvendelse.    Til nr. 3 Ændringsforslaget skyldes, at der ved lovforslagets § 2, nr. 1, indsættes et nyt § 1, stk. 2, i lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer. Det gældende § 1, stk. 2, bliver he r-
Side 4 ved § 1, stk. 3. Referencen i lovens § 3, stk. 1, til lovens § 1, stk. 2, skal konsekvensrettes som følge heraf.