Aktstk. 125 Nigeria, gældslettelse

Af: Minister for udviklingsbistand Ulla Tørnæs (V)
Folketingsår: 2005-06
Status: Tiltrådt

Om aktstykket

Fremsat:
04-04-2006
Afgjort:
01-06-2006
Paragrafområde:
§ 6 Udenrigsministeriet
Kontonr.:
06.32.07.12. Afskrivning af lån, udgift
06.32.07.13. Nedskrivning af lån, indtægt
Afgørelse:
Tiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 01-06-2006 00:00:00 (udvalget med undtagelse af Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer, der stemte imod andragendet).

Socialdemokratiets og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget stemmer for aktstykket, men fremhæver, at andelen af udviklingsbistanden, der medgår til gældseftergivelse, er stigende, hvilket bl.a. skyldes bevidst besluttede nedskæringer af u-landsbistanden siden regeringsskiftet i 2001. S og RV ønsker en højere ulandsbistand.

Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget stemmer nej til aktstykket. SF er tilhængere af gældslettelse for ulande, og også i det konkrete tilfælde for Nigeria. Men SF er modstander af, at man i aktstykket foretager en modregning i den fremtidige ulandsbistand. Bortset fra et beskedent statslån er der tale om gamle eksportkreditter fra firserne, som staten har garanteret for. Disse kreditter er i sin tid ydet for at hjælpe danske virksomheder med ordrer og eksport, ikke for at hjælpe ulandene. Ordningen som helhed har givet overskud for staten, og så må staten også bære de tab, der naturligt nok optræder på en garantiordning. Det er i hvert fald helt urimeligt at lade verdens fattige lande bære byrden for dansk erhvervspolitik i firserne. Hertil kommer, at gælden modregnes med fuld pålydende værdi. Det har ikke været muligt at få oplyst en markedsværdi eller -kurs, men for den tredjedel af gælden, som Nigeria indløser, sker indløsningen til kurs 60. Ved at indløse til kurs 100 får staten reelt en betydelig kursgevinst, som altså igen skal betales af de fattigste lande i verden i form af lavere ulandbistand. I det hele taget er det diskutabelt at lade gældsslettelse belaste det i forvejen stærkt beskårne ulandsbudget.

Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke støtte denne form for gældsslettelse, idet der flyttes penge fra ulandsbistanden over til Erhvervsfonden. Og herudover er Enhedslisten uenige i de krav, der stilles til Nigeria som forudsætning for gældseftergivelsen, herunder særligt krav om begrænsning af den offentlige sektor.


Dokumentdato: 31-03-2006
Modtaget: 04-04-2006
Omdelt: 10-04-2006

Nigeria, gældslettelse

265994.pdf