Skatteministeriet J. nr. 99/04-109 - 00077 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 97 - forslag til lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs for- ordninger om narkotikaprækursorer. Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1   og 2 af henholdsvis den 4. april og 5. april 2005. (L 97) Kristian Jensen                                                                                        /  Ulla Trolle
Spørgsmål 1: "Ministeren bedes redegøre for, hvorledes ministeren agter at leve op til retssik- kerhedsloven i udførelse af de mange nye ministerbeføjelser, som følger af lov- forslaget" Svar: Retssikkerhedsloven, jf. lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved for- valtningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter, finder anvendelse på tvangsindgreb, som foretages af den offentlige forvaltning uden for straff e- retsplejen, og som bl.a. består i 1) husundersøgelse eller 2) undersøge lse eller beslaglæggelse af breve og andre papirer, jf. retssikkerhedslovens § 1, stk. 1. Retssikkerhedsloven omfatter tvangsindgreb, hvor der ikke er indhentet retsken- delse. Retssikkerhedslovens bestemmelser vil derfor finde anvendelse, når ToldSkat  – hvis det skønnes nødvendigt – foretager eftersyn i forretningslokaler, der benyt- tes af personer eller virksomheder, der er omfattet af EU’s forordninger om nar- kotikaprækursorer eller omfattet af de regler, der udstedes i medfør af § 1, jf. lovforslagets § 3. Der vil - med hjemmel i ministerbemyndigelsen i lovforslagets § 1 - blive udstedt én bekendtgørelse. Bekendtgørelsen vil indeholde de fo r- holdsvis få administrative bestemmelser, som efter EU’s forordninger bør fas t- sættes nationalt. Bekendtgørelsens bestemmelser vil således supplere beste m- melserne i EU’s forordninger. Jeg kan i øvrigt henvise til bemærkningerne til lovforslagets § 1, hvoraf det bl.a. fremgår, at der vil blive fastsat bestemme lser om erhvervelse af licens og om frivillig registrering af apoteker.   Ethvert eftersyn, der foretages af ToldSkat, vil ske i overensstemmelse med rets- sikkerhedslovens bestemmelser. Uanset om ToldSkats foretager eftersyn i for- retningslokaler, der benyttes af personer eller virksomheder, der er omfattet af EU’s forordninger om narkotikaprækursorer eller omfattet af den bekendtgørel- se, der vil blive udstedt i henhold til lovforslagets § 1, vil retssikkerhedslovens bestemmelser blive fulgt. I øvrigt vil et eftersyn altid ske med hjemmel i lov- forslagets § 3.   ToldSkat vil således som det også er fastsat i r  etssikkerhedslovens § 5, foretage en skriftlig underretning af parten forud for gennemførelse af en beslutning om iværksættelse af et tvangsindgreb. Denne underrettelse skal bl.a. indeholde op- lysning om det faktiske og retlige grundlag. Det fremgår dog ogs å af retssikke r- hedsloven, at reglerne om varsling af et besøg kan fraviges, hvis formålet (øj e- medet) med kontrollen ville blive forspildt, såfremt borgeren eller virkso mheden på forhånd blev ”advaret” om kontrolbesøget. Kontrolbesøget kan således for   e- tages uvarslet, hvis det i det konkrete tilfælde efter en nærmere vurdering af den enkelte sag må antages, at formålet med kontrolbesøget ville blive fo  rspildt, hvis der skete forudgående varsling.    Spørgsmål 2    ”Vil ministeren oversende de notater, som lå  til grund da Europaudvalget afgav sit forhandlingsmandat, og som var grundlaget for regeringens tilslutning til forordningen?”
2 Svar: De omhandlede notater til Folketingets Europaudvalg vedlægges.
3 Samlet  aktuelt  notat  vedr.  rådsmøde  (Konkurrenceevne)  den  25.   -26.  no- vember 2004 1.    Den aktuelle økonomiske situationFejl! Bogmærke er ikke defineret. 9. november 2004 Eksp.nr. 153249 /TAF
4 2.    Wim Kok-rapporten og Lissabon-strategien .Fejl! Bogmærke er ikke defineret. 3.    Bedre regulering i EU.................. Fejl! Bogmærke er ikke defineret. 4.    Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om tjenestey delser i det indre marked, KOM 2004/0001 (COD)Fejl! Bogmærke er ikke defineret. 5.    Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning vedr. Registrering, Vurdering og Godkendelse samt Begrænsninger for kemikalier (REACH), etablering af et Europæiske Kemikalieagentur og om ændring af direktiv 1999/45/EF (præparatdirektivet) og Forordningen (EF/-) om persistente organiske miljøgifte... Fejl! Bogmærke er ikke defineret. 6.    Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om grænseoverskridende fusioner af kapitalselskaber, KOM (2003) 703, endelig.Fejl! Bogmærke er ikke defineret. 7.    Kommissionens meddelelse om tekstil- og beklædningssektoren efter 2005 med tilhørende arbejdsdokument fra Kommissionen.Fejl! Bogmærke er ikke defineret. 8.    Forslag til forordning om narkotikaprækursorer, KOM(2004) 244 endelig udgave................................   ................................ .. 5
5 8. Forslag til forordning om narkotikaprækursorer, KOM(2004) 244 ende- lig udgave Nyt notat Resumé Kommissionen  foreslår  en  eksisterende  forordning  om  kontrol  m.m.  af  handel mellem EU og 3. lande med narkotikaprækursorer erstattet af en ny forordning. Der foreslås visse ændring er, der primært har til formål, at harmonisere  – og på visse punkter øge – kontrollen af handel med disse stoffer. 1. Baggrund og indhold Rådet  vedtog  i  1990  forordning  3677/90,  der  regulerer  og  overvåger  handlen mellem  EU  og  3.lande  med  visse  stoffer  til  fremstilling  af  narkotika  og  psy- kotrope stoffer.  Denne – samt den øvrige EU-lovgivning på området   – blev i tæt samarbejde mellem Kommissionen og medlemslandene evalueret i 2002. Evalu- eringen  viste,  at  den  gældende  lovgivning  for  handel  mellem  EU  og  3.  lande burde forbedres på visse punkter. En af de primære konklusioner var, at indsa t- sen  for  –  på  fællesskabsplan   -  at  forhindre,  at  syntetiske  narkotikaprækursorer når frem til illegale produce nter og forhandlere af syntetiske stoffer bør styrkes. Især kontrolsystemet bør tilpasses nye tendenser og mønstre indenfor omdirige- ring af narkotikaprækursorer. Kommissionen  har  med  afsæt  i  evalueringen  fremsat  forslag  til  ny  forordning (KOM(2004)244),  der  skal  erstatte  den  eksisterende  forordning.  Hjemmels- grundlaget  for  forslaget  er  Traktatens  artikel  133,  hvoraf  det  fremgår,  at  Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Forslaget indeholder generelt en stramning af de regler, der allerede gælder om- kring kontrol m.v. af erhvervsdrivende, der på en eller a nden vis er involveret i import/eksport af narkotikaprækursorer. Dette gælder særligt for importkontrol- len med de vigtigste syntetiske narkotikaprækursorer. Der foreslås således in  d- ført  krav  og  procedurer  for  individuelle  importtilladelser  for  disse  produkter. Også  omkring  eksport  strammes  op  i  forhold  til  de  regler,  der  gælder  i  dag. Sam tidig  foreslås  det,  at  der  indføres  en  r egel  om,  at  der  i  al  dokumentation vedr. en given handel skal anføres selve ordet ”narkotikaprækursor”, således at disse let kan identificeres. På  en  række  områder  er  der  i  dag  forskellig  praksis  i  medlemsstaterne.  Dette forsøger forslaget at imødegå ved, at der på fællesskabsplan   – via gennemførel- sesbestemmelser    til    forordningen    –    fastlægges    standardbetingelser    og    – procedurer,  der  skaber  ensartede  vilkår  for  de  erhvervsdr ivende  indenfor  EU. Samtidig  indføjes,  at  virksomhederne  har  en  pligt  til  at  indberette  usædvanlige ordrer  m.v.  til  myndighederne  (denne  pligt  gælder  allerede  i  den  interne  EU- handel  med  disse  stoffer),  ligesom  myndighederne  (dvs.  især  Kommissionen) har  en  pligt  til  at  udarbejde  vejledningsmateriale  til  de  erhvervsdrivende  for  at gøre det lettere for disse at overholde indberetningspligten.
6 Desuden indeholder forslaget af klarhedshensyn præciseringer af visse af defini- tionerne, og der er indsat en ny definition vedr. ”drop shipments”, der dækker de situationer, hvor en erhvervsdrivende alene formidler et salg af prækursorer mel- lem ikke-EU erhvervsdrivende, uden at prækursorerne på noget tidspunkt befi n- der sig i EU. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. 3. Nærheds- og proportionalitets princippet Det er regeringens opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet. Dette  baseres  på,   at  en  mere  koordineret  og  harmoniseret  indsats,  som  den  der foreslås,  skønnes  påkrævet,  hvis  det  skal  forhindres,  at  de  pågæ   ldende  stoffer anvendes til ulovlig produktion af narkotika eller psykotrope stoffer. 4. Gældende dansk ret Den eksisterende forordning er på enkelte punkter implementeret ved ”Lov om fremstilling og handel med visse varer, der benyttes ved ulovlig fremstilling og handel med narkotika og psykotrope stoffer (prækursorer)” (Lov nr. 479 af 30. juni 1993 med senere ændringer). 5. Høring Forslaget har været i høring hos Told- og Skattestyrelsens toldudvalg, hvor der bl.a. sidder en række erhvervsorganisationer (bl.a Dansk Industri, HTS, Diko, revisor-foreningerne og Advokatrådet). Der er alene modtaget høringssvar fra HTS, der udtrykte støtte til forslaget. 6. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser En vedtagelse af forordningen kan indebære, at ”Lov om fremstilling og handel med visse varer, der benyttes ved ulovlig fremstilling og handel med narkotika og psykotrope stoffer (prækursorer)” (Lov nr. 479 af 30. juni 1993 med senere ændringer) vil skulle ændres. Da  forslaget  indebærer  øgede  krav  til  både  virksomheder  og  administrat ioner om bl.a. import tilladelser, vil der være forbundet visse mindre udgifter med den løbende  ”drift”.  Et  forsigtigt  skøn  vil  for  toldmyndighedernes  del  være  under 1/10 årsværk. Der vil desuden i forbindelse med implementeringen af forslaget og de efterfølgende gennemførelsesbestemmelser blive tale om engangsudgifter til information og igangsætning af nye regler, hvilket skønnes at medføre udgif- ter på i størrelsesordenen 250 -350.000 kr. 7. Samfundsøkonomiske konsekvenser Der kan – for de forholdsvis få virksomheder, der er omfattet af regelsæ ttet om narkotikaprækursorer – blive tale om en mindre stigning i de administrative byr- der.    Dette  skyldes  primært  det  nye  krav  om  importtilladelser  (der  dog  kun  vil omfatte  meget  få  danske  virksomheder)  og  øgede  krav  om  ”gensidig  underre t- ning”  mellem  myndigheder  og  erhvervsdrivende  f.eks.  omkring  mistænkelige transaktioner. Desuden vil visse virksomheder, der alene optræder som formid-
7 ler mellem to virksomheder beliggende i 3. lande, skulle have licens/registreres m.v. Da dette er en nyskabelse vil det – hvis sådanne findes i Danmark  – inde- bære administrative omkostninger for disse virksomheder. Udgifterne forventes afholdt indenfor rammerne af ToldSkats flerårsaftale. 8. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget Grundnotat er oversendt 19. maj 2004 (alm.del bilag 1012).
8 Rådsmøde (Konkurrenceevne) den 19. maj 2003. 1.a     Resultattavlen for Det Indre Marked nr. 12 Fejl! Bogmærke er ikke defineret. 1.b     Strategi for det indre marked 2003 - 2006 Fejl! Bogmærke er ikke defineret. Økonomi- og Erhvervsministe- riet 6. maj 2003 Eksp.nr. 71741 /TAF
9 2.       Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv på         selskabsrettens område vedrørende overtagelsestilbud,       KOM (2002) 534. Fejl! Bogmærke er ikke defineret. 3.       Forslag til Rådets forordning  om EF-patentet -       KOM(2000)412 Fejl! Bogmærke er ikke defineret. 4.       Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om       måleinstrumenter KOM(2000)566 endelig Fejl! Bogmærke er ikke defineret. 5.       Forslag til Europa-Parlamentets og Rå dets forordning om       narkotikaprækursorer (KOM(2002)494). 10 6.       Forslag til direktiv om forbrugerkredit (KOM (2002)       443 endelig). Fejl! Bogmærke er ikke defineret. 7.       Kommissionens forslag til forordning om salgsfremmende       foranstaltninger i Det Indre Marked (KOM(2001)       546 endelig udg.) Fejl! Bogmærke er ikke defineret. 8.       Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om       ændring af direktiv 94/35/EF om sødestoffer til brug i           levnedsmidler. KOM (2002) 375 endelig Fejl! Bogmærke er ikke defineret. 9.       Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om       vaske- og rengøringsmidler. KOM (2002) 485 endelig Fejl! Bogmærke er ikke defineret. 10.     Forslag til Europa Parlamentets og Rådets direktiv om 26.       ændring af direktiv 76/769/EØF om begrænsning af       markedsføring og anvendelse af nonylphenol (NP),       nonylphenol ethoxylate (NPE) og cement (Chrom VI i       cement). KOM (2002) 459 final Fejl! Bogmærke er ikke defineret. 11.     Uformelt ministermøde om Europæisk Turisme den       6. maj 2003 Fejl! Bogmærke er ikke defineret. 12.     Uformelt ministermøde om forbrugerpolitik (Eretria,       8. maj 2003) Fejl! Bogmærke er ikke defineret. 13.     Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets direktiv om       ændring af Direktiv 95/2/EF om betingelserne for       anvendelse af tilsætningsstoffet E425 konjac KOM (2002)       451 endelig Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
10 5. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om narkot i- kaprækursorer (KOM(2002)494). Nyt notat Resumé Kommissionen  har  foreslået,  at  det  eksisterende  direktiv  92/109/EØF  om  ko n- trol  m.m.  af  den  interne  EU  handel  med  narkotikaprækursorer  erstattes  af  en forordning.  En  narkotikaprækursor  er  et  kemisk  stof,  der  anvendes  til  fremstil- ling  af  narkotika  og  psykotrope  stoffer.  Samtidig  foreslår  Kommissionen  visse ændringer, der primært har til formål, at  gøre lo vgivningen på hele området så ensartet som mulig. 1. Baggrund og indhold Rå det  vedtog  i  1990  forordning  3677/90  der  regulerer  og  overvåger  han dlen mellem EU og 3.lande med 23 kemiske stoffer, der anvendes til fremstilling af narkotika og psykotrope stoffer og i 1992 direktiv 92/109/EØF, der regulerer og overvåger  handlen  internt   i  EU  med  de  samme  23  stoffer.  Listen  over  narkoti- kaprækursorer  omfatter  23  kemiske  stoffer,  f.eks.  ephedrin  og  saltsyre.  Fælles for  stofferne  er,  at  de  er  almindelige  handelsvarer,  der  som  udgangspunkt  nor- malt anvendes til legale formål. Kommissionen  ønsker  med  sit  forslag  at  erstatte  det  eksisterende  direktiv  med en forordning, således at der sikres en hurtigere, lettere og mere ensartet impl e- mentering af disse regler, end tilfældet er i dag. Forordningen har hjemmel i  TEF, særlig artikel 95 og vedtages med fælles be- slutningstagen efter artikel 251. Forslagets indhold svarer på de fleste punkter til de regler, der allerede i dag er gældende. Forslaget tager højde for ændringer, der allerede tidligere er gennem- ført i relation til handlen med 3. lande, så ledes at reglerne for intern EU-handel og handel mellem EU og 3. lande med narkotika prækursorer fremover bliver så ens som muligt. Nyt  i  forhold  til  tidligere  i  den  interne  EU-handel  bliver  en  forpligtigelse  for myndighederne  til  at  give  de  erhvervsdrivende  oplysninger  om,  hvordan  mis- tænkelige transaktioner kan identificeres og indberettes, således at de erhverv s- drivende kan underrette myndighederne om mistænkelige transaktioner, der om- fatter  stoffer  –  også  selv  om  stofferne  endnu  ikke  er  omfattet  af  lovg ivningen, men følges med henblik på overvågning og vurdering om behovet for optagelse på  listerne  over  regulerede  stoffer.  Der  oprettes  lister  over  disse  ”stoffer  under overvågning”, der bl.a. udleveres til de erhvervsdrive nde. Desuden indeholder forslaget præciseringer af såvel definitionen på ”registrer  e- de stoffer” som ”ikke-registrerede stoffer”, således at der kan ske en mere ensa r- tet anvendelse af reglerne i medlemslandene, og således at definitionen af ”ikke - registrerede stoffer” bringes i overensstemmelse med FN´s konvention på omr å- det.
11 Forslaget indeholder desuden en ændring af klassifikationen af stoffet  kalium- permanganat.  Stoffet  foreslås  således  placeret  i  kategori  2  i  bilag  I,  mod  hidtil kategori 3. Ændringen indebærer øget kontrol med dette stof, der i stigende grad har vist sig anvendt til narkotikaproduktion. 2. Europa-Parlamentets holdning Forslaget  er  omfattet  af  den  fælles  beslutningsprocedure.  Europa-Parlamentets behandling  blev  afsluttet  den  10.  –  13.  marts  2003  med  godkendelse  af  Kom- missionens forslag med 3 mindre ændringer 3. Nærheds- og proportionalitets princippet Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærheds- og proportionali- tetsprincippet, idet formålet er at sikre ensartet anvendelse af re glerne indenfor det indre marked. 4. Gældende dansk ret Det eksisterende direktiv er implementeret ved ”Lov om fremstilling og handel med visse varer, der benyttes ved ulovlig fremstilling og handel med narkotika og psykotrope stoffer (prækursorer)” med dertil hørende bekendtgørelser. 5. Høring Forslaget har på grund af sit forholdsvis begrænsede indhold af ændringer været sendt i høring i Specialudvalget for Toldspørgsmål. Der har ikke været bemær k- ninger til forslaget. 6. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser En vedtagelse af forordningen vil indebære, at ”Lov om fremstilling og handel med visse varer, der benyttes ved ulovlig fremstilling og handel med narkotika og psykotrope stoffer (prækursorer)” (Lov nr. 479 af 30. juni 1993 med senere ændringer)  vil  skulle  ændres,  idet  der  ikke  længere  skal  finde  implementering sted af det nuværende direktiv. Der skønnes ikke at være direkte statsfinansielle konsekvenser, da lovgivningen allerede eksisterer, og de ændringer, der lægges op til, ikke er voldsomt store. 7. Samfundsøkonomiske konsekvenser Der skønnes ikke at være direkte samfundsøkonomiske konsekvenser. 8. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget Grundnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalget den 7. marts 2003.