Skatteministeriet J.nr.  2004-711-0041 Den Til Folketingets Skatteudvalg L    94 - Forslag til Lov om beskatning af søfolk. Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.   4-6 af 30. marts 2005. Kristian Jensen /  Birgitte Christensen
Side 2 Spørgsmål 4: Ministeren anmodes om at yde lovteknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, hvori der til lovforslaget føjes en bestemmelse vedrørende danske søfolk, som arbejder ombord på udenlandske skibe, således at ”42  -dagesreglen” fra Ligningslovens § 33A erstattes med en ”183-dagesregel” efter engelsk model, dvs. at der ikke stilles krav om antal dage i træk, men at der blot skal være 183 dage udenlands inden for et år. Svar: Jeg tillader mig at gå ud fra, at spørgsmålet er stillet på baggrund af det foretræde, som Søfartens Ledere har haft for skatteudvalget. Jeg har forud for dette foretræde kommen- teret en henvendelse fra Søfartens Ledere, hvori spørgsmålet om beskatning af danske søfolk ombord på udenlandske skibe rejses, og jeg har kommenteret samme spørgsmål i forbindelse med det høringssvar, som Søfartens Ledere afgav før lovforslagets fremsæt- telse. Der  kan  således  ikke  herske  nogen   tvivl  om  min  holdning  til  det  rejste spørgsmål. Jeg kan kort sagt ikke finde nogen begrundelse for, hvorfor en dansk s ø- mand med arbejde ombord på et udenlandsk skib ikke skulle beskattes i Danmark, når en person med arbejde for en udenlandsk arbejdsgiver på landjorden beskattes. En dansk sømand med arbejde ombord på et udenlandsk skib har i modsæ t- ning til arbejdstageren på landjorden adgang til det særlige sømandsfradrag. Derudover har sømanden på det udenlandske skib i lighed med arbejdstageren i land adg ang til lempelse efter ligningslovens § 33 A, når forskellige forudsætninger er opfyldt. De vi g- tigste forudsætninger er, at den pågældende opholder sig uden for riget i mindst seks måneder, og at ophold inden for riget i forbindelse med nødvendigt arbejde  i direkte forbindelse med udlandsopholdet eller ferie el. lign. i denne periode ikke overstiger 42 dage. Hvis man laver en særligt lempelig udgave af ligningslovens § 33 A for sø- folk ombord på udenlandske skibe, vil ansatte i landbaserede erhverv med ful d ret kun- ne forvente samme behandling. Jeg er ikke indstillet på at lempe reglerne for beska t- ning ved arbejde i udlandet. Et forslag med det indhold, der er beskrevet i spørgsmålet, kunne lovteknisk udformes som en ændring af lovforslagets § 23, hvorved der indsættes et nyt 5. pkt. i ligningslovens § 33 A, stk. 1. Dette pkt. kunne affattes således: ”1., 2., og 4. pkt. finder uanset varigheden af ophold her i riget tilsvarende anvendelse ved arbejde ombord på udenlandsk skib uden for begrænset fart, jf.  § 2 i lov om be- skatning af søfolk, i mindst 183 dage inden for en 12-månedersperiode.”
Side 3 Jeg skal for god ordens skyld oplyse, at en ændring af lovforslaget af den her omhandlede karakter vil gøre det nødvendigt over for EU-Kommissionen at ændre den notifikation, der er foretaget af den foreslåede beskatningsordning for søfolk. Spørgsmål 5: Hvordan vil ministeren, såvel i den aktuelle situation som i fremtiden, sikre, at event u- elle skattelettelser (eller skattestramninger) også vil komme til at gælde fo r søfolk? Svar: Også her tillader jeg mig at gå ud fra, at spørgsmålet er stillet på baggrund af det for    e- træde, som Søfartens Ledere har haft for skatteudvalget, og også her kan jeg henvise til de kommentarer, som jeg allerede har givet såvel i forbindels e med organisationens henvendelser på L 94 som i tidligere besvarelser af spørgsmål fra udva  lget. Spørgsmål 6: Ministeren anmodes om at yde lovteknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, hvori sømandsfradraget forhøjes ved almindelig pristalsregulering fra 1988 og frem- over. Svar: Der sker med L 94 allerede en forbedring af sømandsfradraget, idet det nu i alle tilfælde gives med den højeste af de hidtil gældende satser. Jeg har ikke planer om at foreslå sømandsfradraget yderligere forhøjet. Jeg forstår spørgsmålet sådan, at man forestiller sig sømandsfradraget fastsat til de nu foreslåede 56.900 kr. i 1988 -niveau, og at fradraget fremover skal udgøre det opregulerede beløb. Jeg går endvidere ud fra, at man forestiller sig beløbet reguleret e f- ter den almindelige reguleringsbestemmelse i personskattelovens § 20, og at grundbe- løbet hermed skal fastsættes til 1987-niveau. Et beløb på 56.900 kr. i 1988 -niveau sva- rer til et beløb på 54.700 kr. i 1987 -niveau. Lovteknisk kunne en sådan ændring foretag es ved en ændring af lovforsla- gets  §  3,  stk.  1,  hvor  ”et  beløb  på  56.900  kr.” skulle ændres til ”et grundbeløb på 54.700 kr. Beløbet reguleres efter personskattelovens § 20.”. En sådan regulering ville indebære, at sømandsfradraget i 2005 ville udgøre et beløb på 89.700 kr. Det skønnes, at en forhøjelse af sømandsfradraget til 89.700 kr. ville indebære et provenutab i størrelsesordenen 10 mio. kr. årligt. Også her skal jeg for god ordens skyld oplyse, at en ændring af lovforslaget af den her omhandlede karakter vil gøre det nødvendigt over for EU-Kommissionen at
Side 4 ændre den notifikation, der er foretaget af den foreslåede beskatningsordning for s ø- folk.