Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 9. maj 2005 550 - 000001 Trafikudvalget har i brev af 19. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 11 - 16 vedrørende L 83, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 12: ”Ministeren bedes forklare, hvorfor det er så vigtigt, at Århus Kommune ikke må eje og drive Århus Sporveje, og at bureaukratiseringen i stedet skal øges ved, at der lægges et ekstra niveau i form af et regionalt trafikselskab ind?” Svar: Al lokal og regional offentlig servicetrafik skal efter lovforslaget om trafik- selskaber varetages af trafikselskaberne. På den måde bliver der en ensartet struktur i hele landet, hvilket efter min mening er en væsentlig forbedring i forhold ti l den uensartede struktur, der er i dag. Dette medfører, at komm u- nerne efter den nye struktur ikke længere kan drive busselskaber. Kommu- nerne får imidlertid en vigtig og afgørende indflydelse på serviceniveauet for den lokale offentlige servicetrafik, idet ansvaret for serviceniveauet i den lokale offentlig servicetrafik følger finansieringsansvaret. Det er op til trafikselskaberne at bestemme organiseringen af busdriften, dvs. om trafikselskabet selv vil stå for en del af driften eller om man vil udbyde al trafikken. Med venlig hilsen Flemming Hansen