Transport- og Energiministeriet j.nr. 550-000001 Ændringsforslag til forslag til lov om trafikselskaber (L 83) af transport- og energiministeren, tiltrådt af Til § 2 1)  I stk. 3 indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:    ”Den kommune, der yder det største årlige tilskud til trafikselskabets f   inansiering, har ret til en plads i trafikselskabets bestyrelse.” [Sikring af at den kommune, der yder det største tilskud har ret til en plads i bestyre l- sen] 2)  Stk. 3, 2. pkt., der bliver 3. pkt., affattes således:    ”De resterende medlemmer af repræs   entantskabet udpeger de øvrige kommunale medlemmer af trafikselskabets bestyrelse ved forholdstalsvalg efter reglen i § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.” [Konsekvens af ændringsforslag nr. 1] Til § 19 3)  Stk. 4, 1. pkt,. affattes således: ”Ved fjernbuskørsel forstås rutekørsel, der forløber over mere end to trafikselsk a- bers områder, over mere end området for trafikselskabet på Sjælland eller over mere end Bornholms Regionskommunes område.” [Teknisk korrektion] Til § 20 4)  Stk. 2 affattes således:    ”Tilladelse til rutekørsel udstedes med gyldighed i indtil 5 år. Tilladelser til trafi   k- selskaber og Bornholms Regionskommune udstedes dog med gyldighed indtil vide- re.” [Gyldighed af tilladelser til rutekørsel] Til § 21 5)  Stk. 2 affattes så ledes:    ”Transport - og energiministeren fastsætter regler om trafikselskabernes og Bor  n- holms Regionskommunes rutekørsel, herunder om at der ikke skal foretages nogen behovsprøvelse som nævnt i stk. 1.” [Teknisk korrektion]
2 Til § 22 6)  Stk. 2 affattes således:    ”Transport - og energiministeren kan tillade, at der på en fjernbusrute befordres passagerer mellem flere områder inden for ét trafikselskabs område, inden for Bornholms Regionskommunes område eller mellem to trafikselskabers områder, hvis der indgås overenskomst herom med de b erørte myndigheder.” [Teknisk korrektion] Til § 23 7) I nr. 3 ændres ”han” til ”den pågældende”. [Kønsneutral betegnelse] Til § 29 8) Stk. 4 udgår og  stk. 5, der bliver stk. 4, affattes således:    ” Stk. 4. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive beløb efter stk. 1 efter re g- lerne i opkrævningsl  oven.” [Præcisering] 9) Efter stk. 5, der bliver stk. 4, indsættes følgende nye stykker: ”Stk. 5.   Fogedretten træffer efter begæring afgørelse om indsigelser, som skyldne- ren fremsætter over for restanceinddrivelsesmyndigheden om kravets berettigelse, om berettigelsen af et meddelt pålæg om lønindeholdelse og om berettigelsen af en ge n- nemført modregning i overskydende skat. Begæringen fremsættes over for restanc e- inddrivelsesmyndigheden, som indbringer indsigelsen for fogedretten. Afgørelsen træffes efter reglerne i retsplejelovens §§ 499  -503. Stk. 6. Afgørelse efter stk. 5 træffes af fogedretten i den retskreds, hvor skyldn   erens bopæl er beliggende. Stk. 7. Fristen for begæring om indbringelse af indsigelser efter stk. 5 er 4 uger, fra skyldneren har modtaget meddelelse om lønindeholdelse eller modregning. Stk. 8. Overskrides den i stk. 7 nævnte frist, afviser fogedretten sagen. Justitsmin  i- steren kan dog undtagelsesvis indtil 1 år efter meddelelsen om lønindeholdelse eller modregning tillade, at en indsigelse behandles. Begæring herom skal i så fald indlev   e- res til fogedretten inden 4 uger efter tilladelsens meddelelse. Fogedrettens afgørelse om indsigelser kan kæres til landsretten efter reglerne i retsplejelovens kapitel 53.” [Mulighed for modregning i overskydende skat og særlig klageadgang til fogedretten]
3 Til § 36 10) Paragraffen affattes således:    ” § 36. Bekendtgørelser fastsat i medfør af lov   om buskørsel og i medfør af lov om hovedstadsområdets kollektive persontrafik forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af bestemmelser fastsat i medfør af denne lov eller lov om buskørsel.” [Ældre bekendtgørelsers gyldighed] Til § 37 11)  Nr. 5 affattes således:    ” § 2 a, stk. 2, affattes således:    Færdselsstyrelsen træffer afgørelse i alle andre sager og fungerer samtidig som s e- kretariat for Vejtransportrådet. Færdselsstyrelsen kan i forbindelse hermed modtage oplysninger fra organisationer.” [Færdselsstyrelsens kompetence] 12)  Nr. 6 affattes således:    ” § 2 a, stk. 3, 2.  pkt., affattes således:     Dog fastsætter Færdselsstyrelsen  de nærmere vilkår for internationale tilladelser, som udstedes efter § 1, stk. 2, nr. 1.” [Færdselsst  yrelsens kompetence] Bemærkninger Til nr. 1 og 2 Ændringen er begrundet i et ønske om at sikre, at den ko    mmune, der yder det største tilskud til trafikselskabets finansiering efter bestemmelserne i lovforslagets § 3 på forhånd er sikret en plads i trafi kselskabets bestyrelse. Ved den første udpegning af bestyrelsen efter dannelse af trafikselskaberne vil det være kommunernes budgetter, der skal ligge til grund for afgørelsen af, hvilken kommune, der yder det største ti  l- skud. Ved efterfølgende nyvalg til  bestyrelsen, vil det være det forudgående års ti l- skud, der vil være afg  ø rende. De resterende medlemmer af repræsentantskabet udpeger de øvrige kommunale me   d- lemmer af trafikselskabets bestyrelse ved forholdstalsvalg efter reglen i § 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
4 Til nr. 3 Ændringen foreslås som en konsekvens af, at     Bornholms Regionskommune er ansvarlig for de opgaver, der i det øvrige land varetages af trafikselskaberne. Til nr. 4 Det foreslås, at tilladelser til rutekørsel til   trafikselskaber og Bornholms Regions- kommune udstedes med gyldighed indtil videre. En tidsgrænse på 5 år vil i disse ti l- fælde ikke være hensigtsmæssig, da kontrakter om rutekørsel ofte indgås med en v a- righed på 6 -8 år. Rutekørsel, der udføres af eller for den tilladel   sesudstedende myn- dighed, er i dag undtaget fra tilladelseskravet, jf. buslovens § 1, stk. 4, der foreslås ophævet i lovforslagets § 37. Til nr. 5 og 6 Ændringerne foreslås som en konsekvens af, at     Bornholms Regionskommune er an- svarlig for de opgaver, der i det øvrige land varetages af trafikselskaberne. Til nr. 7 Ændringen er begrundet i et ønske om at anvende en kønsneutral betegnelse. Til nr. 8 Det foreslås, at § 29, stk. 4, udgår, da skatteministeren allerede i medfør af reglerne om inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven er bemyndiget til at fastsætte de nærmere regler om fremgangsmåden i forbindelse med lønindeho ldelse. Det foreslås, at restanceinddrivelsesmyndigh eden kan eftergive ubetalt kontrolafgift og ekspeditionsgebyr i henhold til stk. 1, som inddrives i medfør af stk. 3, efter re g- lerne i opkrævningsloven. Restanceinddrivelsesmyndigheden vil endvidere kunne ti  l- lade henstand med betalingen efter reglerne i lov om opkrævning og inddrivelse, jf. Lovforslag nr. L 112 fremsat den 24. februar 2005 af skatteministeren. Til nr. 9 Ved en fejl blev der ikke i det fremsatte lovforslag foreslået en tilsvarende adgang til modregning og adgang til prøvelse af fogedretten, som i dag findes i lov om hove d- stadsområdets kollektive persontrafik § 6  a, stk. 5-8. Det foreslås derfor, at skyldige beløb kan inddrives ved modregning i overskydende skat, og at fogedretten efter b e- gæring træffer afgørelse om indsigelser, som skyldneren fremsætter over for restanc e- inddrivelsesmyndigheden om kravets berettigelse, om berettigelsen af et meddelt på- læg om lønindeholdelse og om berettigelsen af en gennemført modregning i oversk y- dende skat. Begæringen fremsættes over for restanceinddrivelsesmyndigh eden, som indbringer indsigelsen for fogedretten. Afgørelsen træffe   s efter reglerne i retsplejelo- vens §§ 499-503.
5 Til nr. 10 Den foreslåede ændring sikrer, at samtlige bekendtgørelser forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af bestemmelser fastsat i medfør af denne lov eller lov om bu s- kørsel. Ændringen er begr    undet i, at bekendtgørelse nr. 519 af 14. juni 2004 om bu s- kørsel, der er nævnt i lovforslaget, er o   phævet ved bekendtgørelse nr. 11 af 5. januar 2005 og endvidere begrundet i, at en bekendtgørelser udstedt i medfør af lov om h  o- vedstadsområdet kollektive pe rsontrafik ikke var medtaget i lovforslaget. Til nr. 11 og 12 Ændringerne foreslås som en konsekvens af, at tilladelser til at udføre rutekørsel i Danmark efter lovforslaget gives af transport- og energiministeren. Kompetencen til at udstede tilladelse til international rutekørsel i grænseregionen mellem Danmark og henholdsvis Sverige og Tyskland foreslås på samme måde overført fra de regionale myndigheder til transport- og energiministeren.