Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2004-05 (2. samling), Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2004-05 (2. samling), Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2004-05 (2. samling)
L 79 Bilag 3, L 79 A Bilag 3, L 79 B Bilag 3
Offentligt
1401702_0001.png
valgct
l<>1.
Uc.ll"encl
irrgc_
lntcgrirtionspolitik
L
79
-
tlilag
3
Off'crrtlig
Uci
o¡3
,Í?
REHAEILITERINGS.
OG
FORSKNINGSCENTRET
FOR
TORTUROFRE
Minister
for
Flygtninge, Indvandrere
og
Integration
Bertel Haarder
Holbergsgade
6
1057lþbehavn
K
Udvaleet for
Udlændinee-
Folketinget
Cbristiansborg
1240Københaw
K
o
e
Intesationspolitik
REHAEILITATION
AND
RESEARCH
CENTRE
FOR
TORTURE
VICTIMS
CIRilGilruAL
12.
november2OO4
BM
ændring
af
Lov
om
danskud-
dannelse
for
voksne udlændinge
m.fl.,
integrationsloven og udlændingelover¡
øn-
skerRehabiliterings-
og
Forslningscentet for Torturofre
(RCT)
hermed at
udtrykke
bekymring, for'så
vidt
angår
ændringen
i
udlændingelovens
$
8
stk.
4.
I
anledning
af
det af Regeringen
fremsatte
forslag
til
Det
frerþgår
af
lovudkas
t
af
14.
o*:tober
20}4,at
Regeringen
ónsker
at
ændre
ù
vælgelsen
af
lINHCR-kvoteflygtninge, der skal
genbosættes
i
Danmark
Regerin-
-af¿æn.r
den enkelte
flygtnidgs
integrationspotentia-
gen-foreslår,
at
man
Êemover
ie,
og at
dette integrationspotentiale
bliver det
afgørende
lcriterirlm
i
udvælgelsen.
nCf
rygter,
dette
vil
betyde,
at
torturofre
vil
blive
frasorteret"
idet
de netop
gnrnd
aliølgevirlninger
efrer
torttu
kan
have
wært
ved at frembyde
den
motivation
õg
handlekraft,
som
i
lovforslaget
vægtes
som
indikator
for
integrationspotentialet
tidspunktet for
udvælgelse
til
genbosæuring
i
Danmark.
For
vidt
arrgår
kategorien '"Twent¡r
or
More",
beskrives det endvidere
i
kommen-
tarerne
til
lovændringsfoislaget
(p.
20),
at
oplysninger om
psykisk
sygdom
som
altovervejende
hovøliegel
vil
meàføre, ut
g"tt¡otæntittg
aßlås.
Torturofre
kan
ty-
pisk
lide
af
posthaumatisk
belastningsreaktion
(PTSD)
og
dermed
have en psykia-
hsk
diagnoi",
,o.
dog
illce
nødvendigvis
vil
hindre, at
de senere
kàn integreres.
I
kommentarerne
til
lovændringsforslaget forekommer det
ilJce
klart,
hvorledes man
opfatter
psykisk
sygdom og dermed om
alle,
der
har
en
psykiatrisk
diagnose,
vurde-
res
som
havende
en
psykisk
sYgdom.
Ud fra
de mangeårige
erfaringer, RCT har med
rehabilitering
af
torh¡rofre, ved
vi,
at
behandling
ofre
er
helt
essentiel
for
at
hjælpe
dem
til
at genvinde den
motivation
og
handlekraft,
som
torturen har
nedbrugt
-
elementer som er
særligt
vigttge
netop
for
at
klare
en integrationsproces
i
et
freruned
land.
De
vil
$pisk
først
herefter
kunne fremvise
slnligt
integrationspotentiale. Udelukkes
torturofre
for
fremtiden
i
højere
grad
fra
at
ñ
beskyttelse
i
Danmark som
kvoteflygtninge, og
henvises de
i
stedet
til
forsat
forbliven
i
nærområdet,
vil
de sandsynligvis
aldrig
mulighed
for
relevant
hjælp for
de skader,
torturen
har
påfart
dem.
På den
måde
vil
en
ond
cirkel
fortsætte.
RCT
Domus Parker
Borgergade
rj
P.O,
Box
zroT
DK-tot4
Copenhagen K
Tel
+453j76
o6 oo
3j
76 o5
ro
E-maìl
[email protected]
www.rct.dk
Fax
+45
SE-No 69
7
5r tE
Ciro
BG
Bank No.
n99-ooo7j8j94o
Danske
Bank
No.
joot-4jtoSztzogl
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401702_0002.png
,Í?
Etisk
forekommer
det
problematisk,
hvis
de
mest mishandlede
netop på
grund
af
mishandlingen får
sværere
ved
at
blive
anerkendt
som kvoteflygtninge
i
Danmark end de mere velfungerende
flygt-
ninge, der
ilfte
har
været
udsat
for
tortur.
Indføjer
Regeringen et
kriterium
i
lovgivningen
om
inte-
grationspotentiale,
undermineres
endvidere
det,
som
er selve
formålet med
Flygttingekonventionen
-
nemlig
at
give
beskyttelse
til
de mennesker,
som er
i
nød på
grund
af
forfølgelse
m.v.
RCT
derfor
anmode
Regeringen
om at overveje,
at
der
i
lovændringsforslaget tages
særlige hensyn
til
dette
ved
udvælgelse af
flygüringe
til
genbosætning
i
Danmark.