Til lovforslag nr. L 75 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 0. maj 2005 2. udkast (ændringsforslag m.v.) Betænkning over Forslag til lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet [af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)] 1. Ændringsforslag Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 16. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Teknisk gennemgang af lovforslaget Indenrigs- og Sundhedsministeriet har på et møde givet udvalget en teknisk gennemgang af lo v- forslaget. Høring Et  udkast  til  lovforslaget  har  inden  fremsættelsen  været  sendt  i  høring,  og  indenrigs-  og  sund- hedsministeren sendte den 1. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. 2004-05, 1. samling, alm. del  -  bilag  105.  Den  10.  januar  2005,  14.  januar  2005  og  24.  februar  2005  sendte  indenrigs-  og sundhedsministeren  de  indkomne  høringssvar  herom  til  udvalget,  jf.  2004-05,  1.  samling,  svar  på spørgsmål 86 og 2004 -05, 2. samling, alm. del – bilag 21. Den 24. februar 2005 sendte indenrigs- og sundhedsministeren endvidere et notat om høringssvarene til udvalget. Indenrigs- og sundheds- ministeren har sendt et udkast til de stillede ændringsforslag til høring og sendte den 4. maj 2005 de modtagne høringssvar til udvalget. Politisk aftale Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Lovforslaget er således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Fo l- keparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004.
2 Høringer over kommunalreformen Udvalget har været inviteret til at deltage i Det Politisk-Økonomiske Udvalgs høring om kommu- nalreformens  økonomiske  konsekvenser  den  6.  april  2005  og  Retsudvalgets  høring  om  retssikker- hedsmæssige konsekvenser af kommunalreformen den 3. maj 2005. Spørgsmål Udvalget har stillet 5 spørgsmål til indenrigs - og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger <> Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af < >: Til § 15 1) Efter stk. 2 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Formanden eller vedkommende næstformand kan bestemme, at særligt sagkyndige eller andre kan deltage uden stemmeret ved Patientklagenævnets behandling af sager.« [Konsekvensrettelse] Til § 16 2) Paragraffen affattes således: »§ 16. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter efter forhandling med Patientklagenævnet det- tes forretningsorden. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at Patientklagenævnets formand og næstformænd ud over i de i §§ 6-8 nævnte sager kan træffe afgørelse i sager, der ikke skønnes at frembyde tvivl.« [Konsekvensrettelse] Til § 17 3) Paragraffen udgår og i stedet indsættes:
3 »Offentliggørelse af klage- og tilsynssager § 17. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at der gives offentligheden ad- gang til oplysninger om Patientklagenævnets afgørelser, herunder om at offentliggørelse sker uden anonymisering af oplysninger om den indklagede sundhedsperson, så fremt der er tale om sager, hvor der er givet kritik for alvorlig eller gentagen forsømmelse eller kritik i forbindelse med kosme- tiske indgreb. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at der gives offentligheden ad- gang til oplysninger om afgørelser, der er truffet i det klagesystem, som er aftalt mellem de driftsan- svarlige myndigheder for sundhedsvæsenet og Dansk Tandlægeforening. Der kan fastsættes regler om, at der kan ske behandling af oplysninger om personnummer, og om at offentliggørelse sker uden anonymisering af oplysninger om den indklagede tandlæge, såfremt der er tale om sager, hvor der er givet kritik for alvorlig eller gentagen forsømmelse. Stk. 3. Oplysninger om, at vedkommende sundhedsperson har overtrådt lovgivningen ved de fo r- hold, som de i stk. 1 og 2 nævnte afgørelser vedrører, kan offentliggøres. Der kan dog ikke ske of- fentliggørelse af oplysninger om, at sagen oversendes til politiet. Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at Patientklagenævnet varetager offentliggørelsen af afgørelserne fra tandlægeklagesystemet, jf. stk. 2. Stk. 5. Sundhedsstyrelsen offentliggør faglige påbud efter centralstyrelseslovens § 5 a, stk. 3, b e- slutninger om skærpet tilsyn efter sundhedsloven samt fratagelser og indskrænkninger i lægers og tandlægers ordinationsret efter læge- og tandlægeloven.« [Offentliggørelse af klage- og tilsynssager] Til § 63 4) Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke: »Stk. 3. § 17 træder i kraft den 1. januar 2006, og finder anvendelse på klage - og tilsynssager, der er indsendt til pågældende klage - eller tilsynsinstans efter den 1. januar 2006 eller senere efter in- denrigs- og sundhedsministerens bestemmelse.« Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5. [Ikrafttrædelsesbestemmelse] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 og 2 Ændringerne er alene af lovteknisk karakter. Der er tale om en sammenrykning af bestemmelserne for at gøre plads til den foreslåede ny  bestemmelse om offentliggørelse af klage- og tilsynssager (§ 17). Til nr. 3
4 A l m i n d e l i g e   b e m æ r k n i n g e r 1. Formålet med  ændringsforslaget Det er formålet med ændringsforslaget med virkning fra  den 1. januar 2006, at give borgerne øge- de  muligheder  for  indsigt  i  afgørelser  vedrørende  sundhedspersoners  faglige  virksomhed,  idet  det foreslås, at klagesager fra Patientklagenævnet eller fra det  amtslige tandlægeklagesystem fremover kan  offentliggøres  uden  anonymisering  af  oplysninger  om  den  indklagede  sundhedsperson  i  afgø- relser med kritik af alvorlig eller gentagen karakter. Ved offentliggørelse af klagesager, hvor Pati- entklagenævnet eller det amtslige tandlægenævn har udtrykt kritik, skabes der større gennemsigtig- hed for den enkelte borger og dermed et mere kvalificeret grundlag for det frie valg. Tilsvarende foreslås, at Sundhedsstyrelsen med virkning fra 1. januar 2006, som led i tilsynsvir k- somheden,  offentliggør  faglige  påbud  efter  centralstyrelseslovens  §  5a,  stk.  3,  fratagelser  og  in d- skrænkninger  i  lægers  og  tandlægers  ordinationsret  samt  beslutninger  om  at  iværksætte  skærpet tilsyn over for en sundhedsperson. Ændringsforslaget fremsættes, fordi det findes naturligt samtidigt med Folketingets behandling af lovforslaget  om  klage-  og  erstatningsadgang  inden  for  sundhedsvæsenet  (L  75),  fremsat  den  24. februar 2005, der bl.a. omfatter den retlige regulering af Patientklagenævnet, at behandle spørgsmå- let om offentlighedens adgang til indsigt i Patientklagenævnets og tandlægeklagesystemets afgørel- ser samt i Sundhedsstyrelsens tilsynssanktioner. 2.Ændringsforslagets   baggrund og indhold Med ændringsforslaget indføres der mulighed for, at offentligheden med virkning fra den 1. janu- ar 2006 kan få indsigt i afgørelser vedrørende sundhedspersoners faglige virksomhed, jf. ændring s- forslag. Herefter kan der ske offentliggørelse af afgørelser fra Patientklagenævnet og det med Syge- sikringens Forhandlingsudvalg aftalte klagesystem for tandlæger i sager, hvor der er udtrykt kritik af  den  pågældende  sundhedsperson,  uden  at  der  sker  anonymisering  af  oplysninger  om  sundhed s- personen. Offentliggørelsen omfatter alene afgørelser med kritik, der har et indhold af alvorlighed eller gentagelse, samt sager med kritik i forbindelse med kosmetiske indgreb. Samtidig indføres der mulighed for, at offentligheden kan få indsigt i de påbud, som Sundhedsst  y- relsen har udstedt over for autoriserede sundhedspersoner i medfør af centralstyrelseslovens § 5 a, stk. 3, ligesom der gives mulighed for indsigt i hvilke sundhedspersoner,  der er sat under skærpet tilsyn af Sundhedsstyrelsen, samt i beslutninger vedrørende fratagelse og indskrænkning af lægers og tandlægers ordinationsret. Ændringsforslaget  bidrager  til  en  mere  gennemsigtig  sundhedssektor,  hvor  nu  også  information om  kvaliteten  af  den  enkelte  sundhedspersons  behandling  bliver  offentlig  tilgængelig.  Endvidere bliver borgernes stilling overfor sundhedsvæsenet styrket ved ændringsforslaget. Borgeren bliver i stand til at træffe et kvalificeret valg, f.eks. når der skal vælges praktiserende læge  eller tandlæge, hvilket sikrer, at borgerne får den service og kvalitet, de har brug for og efterspørger.  Ændringsfor- slaget indebærer ligeledes, at borgerne og medierne får indsigt i klageorganernes  og tilsynsmyndig- hedernes  arbejde  og  i  baggrunden  for  vurderingen  af  sundhedspersoners  fejl,  ligesom  offentliggø- relsen vil bidrage til øget behandlingskvalitet. Erfaringsopsamling og evaluering. Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  vil  sammen  med  Patientklagenævnet  løbende  følge,  hvordan reglerne  om  offentliggørelse  af  Patientklagenævnets  afgørelser  fungerer.  Formålet  med  ordningen er som anført at give patienterne et bedre grundlag for at anvende de valgmuligheder, sundhedsvæ-
5 senet giver med hensyn til valg af egen læge, speciallæge og sygehus m.m. Det er derfor vigtigt at opsamle erfaringer med, hvordan patienterne anvender de offentliggjorte oplysninger, så der løbe n- de kan arbejdes med at tilvejebringe en må lrettet og brugbar information. Efter 3 år vil ministeriet sammen med Patientklagenævnet foretage en samlet evaluering af erf a- ringerne med ordningen. Heri vil også blive inddraget spørgsmål om sundhedspersonalets erfari  n- ger. De faglige organisationer og repræsentanter for patientforeningerne vil få tilbud om at deltage i dette arbejde. Tilsvarende erfaringsopsamling og evaluering vil blive gennemført for klagesystemet på tandl æ- geområdet  og for tilsynssystemet. Særligt vedrørende persondataspørgsmål Bestemmelsen om offentliggørelse af klage- og tilsynssager rejser spørgsmål om, hvorvidt en o f- fentliggørelse af sundhedspersoners navne, jf. bestemmelsens stk. 1 og 2, og oplysninger om straf- bare forhold i forbindelse med klagesager, jf. stk. 3, er i overensstemmelse med persondataloven. Det fremgår af persondatalovens § 7, stk. 1 , at oplysninger om helbredsmæssige forhold ikke må behandles. Det fremgår dog af persondatalovens § 9 om retsinformation ssystemer, at oplysningerne kan  behandles,  hvis  dette  sker  med  henblik  på  at  føre  retsinformationssystemer  af  væsentlig  sa m- fundsmæssig betydning. Indenrigs- og Sundhedsministeriet  finder det af væsentlig samfundsmæssig betydning, at den en- kelte borger kan få oplysninger om , hvorvidt en sundhedsperson, f.eks. vedkommendes praktiseren- de læge, har overtrådt lovgivningen i relation til patientbehandling m .v. Desuden er det ikke hensig- ten med dette ændringsforslag, at patientens navn eller personnummer o. lign. offentliggøres. Det fremgår af persondatalovens § 9, stk. 2 , at oplysninger, der behandles i medfør af § 9, stk. 1 ikke senere må behandles i andet øjemed. Det fremgår endvidere af § 9 stk. 3, at tilsynsmyndigh  e- den, det vil sige Datatilsynet, kan meddele nærmere vilkår. Af  Datatilsynets  standardvilkår  1  fremgår  b  l.a.,  at  i  afgørelser,  som  indeholder  fortrolige  oplys- ninger  eller  oplysninger  om  enkeltpersoners  rent  private  forhold,  skal  de  pågældende  oplysninger anonymiseres i overensstemmelse med vilkår 2, jf. dog vilkår 3, før videreg  ivelse må finde sted. Det følger af vilkår 2, at en eventuel anonymisering består i udelade  lse af personnavne, præcise adresseangivelser og eventuelt andre identifikationsoplysninger vedrørende personer. I stedet for de udeladte oplysninger kan indsættes neutrale betegnelser. Personnumres løbenummer udelades. Med  ændringsforslag  nr.  3  er  det  tilsigtet  at  fravige  standardvilkår  1  og  2,  som  Datatilsynet  har fastsat i medfør af persondatalovens § 9, stk. 3. Forslaget vil således fravige Datatils ynets vilkår om anonymisering i relation til de pågældende sundhedspersoner. An onymisering af patienterne vil ske i overensstemmelse med tilsynets vilkår. Hvis en afgørelse har været behandlet af en højere instans, skal dette samt udfaldet heraf fremgå af gengivelsen af sagen, jf. standardvilkår 4.  Det skal kontrolleres, at der ikke er fejl i gengivelse af afgørelserne, og at fejl og lignende bliver rettet eller slettet, jf. standardvilkår 5. De  dataansvarlige  vil  være  Patientklagenævnet,  amterne  og  senere  regionsråd,   Landstandlæge- nævnet samt Sundhedsstyrelsen. Det fremgår af persondatalovens § 37, stk. 2, at den dataansvarlige, hvis  en  registreret  person  fremsætter  anmodning  herom,  skal  underrette  den  tredjemand,  hvortil oplysninger  er  videregivet,  om  at  de  videregivne  oplysninger  er  berigtiget,  slettet  eller  blokeret. Dette gælder dog ikke, hvis underretningen viser sig umulig eller er uforholdsmæssig vanskelig.
6 Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  finder  i  den  forbindelse,  at  det  vil  være  umuligt  at  underrette tredjemand, idet oplysninger offentliggøres på en hjemmeside på Internettet, hvor det ikke vil være muligt at se, hvem der rent faktisk har set oplysningerne. De dataansvarlige bør være behjælpelige med at rette fejl, hvis der skulle opstå en situation, hvor en sundhedsperson er registreret med ukorrekte oplysninger i en søgemaskine eller lignende. Ved fastsættelse af regler i medfør ændringsforslaget vil der blive indhentet en udtalelse fra Data- tilsynet, og der vil senest ved bekendtgørelsens ikrafttræden blive foretaget de fornødne anmeldel- ser til Datatilsynet. For at persondataloven kan fraviges kræves det, at særlovgivningen ikke strider mod persondata- direktivet (95/46/EF af 24. oktober 1995), og at der er tale om vægtige samfundsmæssige hensyn. Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder ikke, at bestemmelsen i stk. 3 strider mod persondatadi- rektivet. For så vidt angår de vægtige samfundsmæssige hensyn er det I  ndenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at hensynet til patientsikkerheden og til den enkelte borger, der skal have mulighed for at vælge en sundhedsperson på baggrund af vedkommendes faglige kriterier, må overstige hensynet til den enkelte sundhedsperson. Ministeriet finder det af væsentlig samfundsmæssig interesse, at borgerne kan få oplysninger om hvorvidt en sundhedsperson, f.eks. deres praktiserende læge, har handlet  med omhu og samvittig- hedsfuldhed, eller om vedkommende har begået faglige fejl, der medfører en overtrædelse  af lo v- givningen, særligt hvor der er tale om de nævnte alvorlige eller gentagne forsømmelser. Ministeriet finder det også af samfundsmæssig interesse, at borgerne kan få oplysninger om hvilke sundhed  s- personer, der har fået faglige påbud, er sat under skærpet tilsyn m.v. Der skal foretages notifikation af kommissionen i forlængelse af vedtagelsen af lovforslaget. 3. Administrative og økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner Med hensyn til de økonomiske konsekvenser af offentliggørelse af klagesager skønnes det for så vidt angår  Patientklagenævnets afgørelser, at udgiften vil udgøre omkring 0,5 mio. kr. i etablering og  den  løbende  anonymisering  (med  offentliggørelse  på  hjemm eside/sundhed.dk)  20.000  kr.  om året, baseret på ca. 100 afgørelser om året, der falder ind under ordningen. For  så  vidt  angår  de    amtslige  tandlægenævn  skønnes  det,  at  etableringsudgiften  vil  udgøre  0,6 mio. kr. (apparatur, nye programmer og søgeregister mv.) og den løbende anonymisering (med of- fentliggørelse på hjemmeside/sundhed.dk) 6.000 kr. om året, baseret på ca. 20 kritik   -afgørelser om året, som amter/regionsråd skal kompens  eres for. De samlede udgifter vil således være på 1,1 mio. kr. til etablering i 2006 og på 26.000 kr. i årlig drift fra og med 2006. Disse  udgifter  vil  blive  afholdt  inden  for  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriets  ramme.  DUT-  for- handling med amtskommuner mv. er endnu ikke afsluttet. Samtidigt fremgår det af § 17, stk. 4, at Patientklagenævnet kan varetage offentliggørelsen af kl a- ger  fra  det  regionale/amtslige  tandlægeklagesystem.  Det  forudsættes,  at  Patientklagenævnet  kom- penseres herfor enten af de pågældende amte r eller direkte af ministeriet. Med hensyn til forslaget om at offentliggøre visse af Sundhedsstyrelses tilsynssager vil dette in- debære en årlig offentliggørelse på ca. 75 sager. Forslaget vil ikke medføre økonomiske konsekve  n- ser af betydning.
7 S p e c i e l l e   b e m æ r k n i n g e r   t i l   d e t   f o r e s l å e d e Vedrørende Patientklagenævnet: Efter stk. 1 kan ministeren fastsætte regler om offentlighedens adgang til oplysninger om Patient- klagenævnets afgørelser uden at oplysninger om sundhedspersonen anonymiseres. Patientklagenævnet har siden 1999 offentliggjort  20 anonymiserede  afgørelser om måneden, der er valgt af nævnet ud fra, om de er vejledende, væsentlige eller principielle for praksis på området. Ved fastsættelse af regler i medfør af stk. 1 om offentliggørelse af ikke-anonymiserede afgørelser fra  Patientklagenævnet,  der  alle  har  et  indhold  af  alvorlighed  eller  gentagelse,  vil  ministeriet  ud- mønte disse således : 1. De sager, hvor nævnet har fundet grundlag for mistanke om, at sundhedspersonen har gjort sig skyldig i »grovere eller gentagen forsømmelse eller skødesløshed« i respektive autorisationslo- ve (f.eks. lægelovens § 18). 11 sager i 2003. 2. De sager, hvor nævnet har givet en tilrettevisning med indskærpelse efter § 15, stk. 1, nr. 4, i bekendtgørelse om forretningsorden for Sundhedsvæsenets Patientklagenævn (BEK nr. 885 af 04/11/2003), jf. centralstyrelseslovens § 14 vedr. »omhu og samvittighedsfuldhed«. 47 sager i 2003. 3. De tilfælde, hvor samme sundhedsperson inden for 5 år er tildelt 3 irettesættelser for lovove r- trædelser efter autorisationslovenes bestemmelser om omhu og samvittighedsfuldhed (f.eks. lægelovens § 6) samt andre forhold (f.eks. lægelovens § 8), uanset det område irettesættelsen omfatter. Antallet kan ikke vurderes på n uværende tidspunkt. 4. Alle tilfælde, hvor der er givet kritik i forbindelse med kosmetiske indgreb (da der grundlæg- gende er tale om indgreb på raske personer). Antallet af kritiksager vedr ørende lægers kosmeti- ske kirurgi var 48 i perioden fra april 1998 til juni 2004. Kritik  for  kosmetiske  operative indgreb  omfatter  også   information,  samtykke  og  journalføring  i forbindelse med det kosmetiske indgreb. Ved kosmetiske indgreb forstås in dgreb, der hovedsageligt foretages af ikke-behandlingsmæssige års ager. Patientklagenævnet træffer årligt omkrin g 2.100 afgørelser, hvoraf der i ca. 23 pct. eller 480 sager gives  vedkommende  sundhedsperson(er)  en  tilrettevisning  for  overtrædelse  af  sundhedslovgivnin- gen. Afgørelsen  renses/anonymiseres  for  alle  andre  identifikationsoplysninger,  (herunder  patientens navn,  afdeling,  sygehus,  stednavne  samt  andre  sundhedspersoner),  end  navn  og  titel  på  den  sun d- hedsperson, der har overtrådt lovgi vningen. Afgørelsen offentliggøres på  nævnets hjemmeside – samt på en fælles internetside for alle 3 o m- råder omfattet af lovforsl aget (eventuelt den offentlige sundhedsportal »Sundhed.dk«) - umiddelbart efter at den er truffet og forbliver offentlig i 2 år, hvorefter den fjernes fra s iden. Denne frist svarer i øvrigt til forældelsesfristen for indgivelse af klager over sundhedspersoners faglige virksomhed til nævnet. Offentliggørelserne ledsages af indledende bemærkninger om selve klage- og tilsynssyste- met o. lign., herunder tilrettevisningers betydning for behandlingskvaliteten, således at den enkelte afgørelse sættes ind i den rette kontekst. Uden for offentliggørelsesordningen falder de psykiatriske ankesager, idet Patientklagenævnet ik- ke i disse afgørelser vurderer den enkelte sundhedsperson, men lovligheden af tvangsindgrebet. Uden for offentliggørelsesordningen falder endvidere de administrative klager, som Patientklage- nævnet i medfør af §§ 6-7 i forslaget til ny klage- og erstatningslov får tillagt, idet afgørel serne vil
8 vedrøre  en  offentlig  myndighed  og  ikke  den  enkelte  sundhedspersons  eventuelle  overtrædelse  af lovgivningen. Endelig falder de afgørelser, hvor det ikke har været muligt at fastlægge hvilken sundhedsperson, der har begået fejlen, uden for offentliggørelse sordningen. Vedrørende tandlægeklagesystemet: I stk. 2 angives det, at ministeren kan fastsætte regler om offentlighedens adgang til oplysninger om  det  mellem  Sygesikringens  Forhandlingsudvalg  og  Dansk  Tandlægeforening  aftalte  tandlæge- klagesystems afgørelser, uden at oplysninger om tandlægen anonymiseres. Tandlægeklagesystemet består  af  lokale  amtstandlæg enævn  og  en  ankeinstans,  Landstandlægenævnet.  Offentliggørelsen omfatter også de sager, hvor  Landstandlægenævnet finder, at lovgivningen er overtrådt.  Betingelsen for offentliggørelse af afgørelsen er, at kritikken har et indhold af alvorlighed eller gentagelse, hvil- ket ministeriet agter at udmønte så ledes: 1. De sager, hvor nævnet har fundet, at tandlægen har gjort sig skyldig i alvorlig eller gentagen overtrædelse af tandlægeloven (bl.a. tandlægeloven § 19). 2. De tilfælde, hvor samme tandlæge inden for 5 år er t ildelt 3 irettesættelser for lovovertrædelser efter autorisationslovens bestemmelser om omhu og samvittighedsfuldhed (f.eks. tandlægelo- vens § 12) samt andre forhold, uanset det område irettesættelsen o mfatter. Det forventes, at regionerne efter kommunalreformens ikraftsættelse, vil opretholde en klageord- ning i tandlægesystemet. Det overenskomstbaserede tandlægeklagesystem er senest ved Indenrigs - og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 258 af 12 . april 2005 givet generel adgang til at træffe afgørelser i klager over faglige spørgsmål for privatpraktiserende tan dlæger under Sygesikringen. Tandlægeklagesystemet træffer årligt omkring 400 afgørelser, hvoraf der i ca. 60  pct. eller ca. 240 sager gives vedkommende klager medhold i klagen. Cirka 1/3 af sagerne eller ca. 130 sager ankes til  Landstandlægenævnet En del af disse vedrører hel  eller delvis tilbagebetaling af honorar,  fordi det udførte ikke har vist sig honorarværdigt. Flere af disse sager vil ofte blive forligt mellem parter- ne. Sager der vedrører lovovertrædelse, som omfattes af offentliggørelsen, udgør således en mindre del af de cirka 240 sager, skønsmæssigt 20 sager årligt. Ved fastsættelse af regler i medfør af stk. 2 vil følgende blive lagt til grund: En  afgørelse  bør  ikke  offentliggøres  før  udløbet  af  ankefristen  for  sagernes  forelæggelse  for Landstandlægenævnet  (6  uger).  Såfremt  afgørelsen  er  anket  for  så  vidt  angår  tandlægens  faglige virksomhed, bør den ikke offentliggøres, før ankeinstansen har truffet afgørelse, og kun i de tilfæl- de, hvor en afgørelse om overtrædelse af lovgivningen fastholdes. Det er hensigten, at der kun offentliggøres afgørelser om faglig virksomhed med tandlægens navn, hvor nævnet har fundet, at lovgivningen er overtrådt , og hvor der er tale om alvorlighed eller genta- gelse. Den del af afgørelsen, der vedrører tilbagebetaling af honorar, offentliggøres f.eks. ikke. De afgørelser, hvor det ikke har været muligt at fastlægge hvilken sundhedsperson, der har begået fejlen, falder uden for offentliggørelsesordningen. Afgørelsen  renses/anonymiseres  for  alle  andre  identifikationsoplysninger,  (herunder  patientens navn, stednavne samt andre sundhedspersoner), end navn og titel på den tandlæge, der har overtrådt lovgivningen. Afgørelsen  offentliggøres  på  en  hjemmeside   -  samt  på  en  fæll es  internetside  for  alle  3  områder omfattet af  lovforslaget -   med nævnte modifikationer umiddelbart efter, at den er truffet og forbli- ver offentlig i 2 år, hvorefter den fjernes fra siden. Offentliggørelserne ledsages af indledende b e-
9 mærkninger om selve klage- og tilsynssystemet o. lign., således at den enkelte afgørelse sættes ind i den rette kontekst. Vedrørende  begge  klageinstanser  kan  det  endvidere  blive  nødvendigt,  at  den  indklagede  sund- hedspersons  personnummer  opgives  til  klageinstansen  med  henblik  på  entydig  identifikation  af sundhedspersonen. Dette er lovhjemlet i stk. 2, 2. punktum, første sætning. Forslaget indebærer ik- ke, at der vil ske offentliggørelse af den pågældende sundhedspersons personnummer i de afgøre l- ser,  der  offentliggøres.  Patientklagenævnet  har  allerede  i  medfør  af  persondatalovens  §  11,  stk.  1, hjemmel  til  at  behandle  oplysninger  om  sundhedspersonernes  personnummer  med  henblik  på  en entydig  identifikation.  Med  henblik  på  at  sikre  en  entydig  identifikation  af  sundhed spersonerne kunne  det  nye  autorisationsnummer,  som  Sundhedsstyrelsen  har  indført,  anvendes  i  de  offentlig- gjorte sager. Det bemærkes, at der ikke vil kunne ske offentliggørelse af oplysninger om vedkommende sund- hedsperson, der omfattes af persondatalovens § 7, stk. 1, om behandling af personfølsomme oplys- ninger, eller som udgangspunkt omfattes af persondatalovens § 8 om behandling af oplysninger om strafbare forhold mv. Nogle  af  afgørelserne  fra  Patientklagenævnet  og  fra  tandlægeklagesystemet  vil  indeholde  oplys- ninger om overtrædelse af bestemmelser, der samtidigt er strafbelagt, evt. i anden lovgivning, f.eks. straffeloven, og i nogle tilfælde vil klageorganet have tilkendegivet, at sagen er af så alvorlig kara k- ter, at den oversendes til Politiet. Det vil dog være op til anklagemyndigheden at vurdere, hvorvidt der skal rejses tiltale og op til domstolene at vurdere, hvorvidt der skal idømmes en straf. Med  bestemmelsen  i  stk.  3  skabes  der  hjemmel  til,  at  oplysninger  om,  at  vedkommende  sund- hedsperson har overtrådt lovgivnin gen ved de forhold, som de i stk. 1 og 2 nævnte afgørelser vedrø- rer, kan offentliggøres. Baggrunden herfor er, at det ikke på forhånd kan læ  gges til grund, at der i alle  sådanne  tilfælde  vil  være  hjemmel  i  persondataloven  til  at  offentliggøre  oplysninger  o m,  at vedkommende sundhedsperson har overtrådt lovgivningen. Der vil dog ikke være hjemmel til at offentliggøre oplysninger i afgørelsen om, at sagen oversen- des til politiet, jf. det foreslåede  nye § 17, stk. 3, 2. pkt., idet der i givet fald vil være tale om oplys- ninger, der er af særlig indgribende karakter for den pågældende sundhedsperson. Det fremgår af stk. 4, at indenrigs - og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at Patientkla- genævnet  varetager  administrationen  med  offentliggørelsen  af  afgørelserne  fra  tandlægeklagesy- stemet, som dette er beskrevet i stk. 2. Med henblik på at sikre en ensartet og samlet samt billigere offentliggørelse af alle patientklager foreslås, at der gives ministeren mulighed for at lægge offen t- liggørelsesopgaven  hos  én  myn dighed,  nemlig  Patientklagenævnet,  og  ikke  på  de  enkelte  a m- ter/regioner. Nævnet offentliggør i forvejen afgørelser (dog i anonymiseret form) og vil efter dette forslag komme til at stå for 90  pct. af de offentliggjorte patientklagesager. Der vil således me d be- stemmelsen  i  stk.  4  blive  skabt  mulighed  for  at  opnå  en  større  ekspertise  på  området  samt  for  at skabe stordriftsfordele. Vedr. tilsynssager Med bestemmelsen i ændringsforslagets § 17, stk. 5, foreslås det, at Sundhedsstyrelsen offentli g- gør sager om faglige påbud efter centralstyrelseslovens § 5 a, stk. 3, beslutninger om skærpet tilsyn efter sundhedslovens § 216 (jf. andet ændringsforslag fra ministeren til L 74 om retlig regulering af skærpet tilsyn) samt fratagelser og indskrænkninger i lægers og tandlægers ordinationsret efter hen- holdsvis læge – og tandlægeloven.  Det forudsættes, at offentliggørelse af de nævnte forhold vil ske på Sundhedsstyrelsens hje mmeside.
10 Efter gældende lovgivning offentliggør Sundhedsstyrelsen fratagelse af en sundhedspersons auto- risation  og  indskrænkning  af  en  sundhedspersons  virksomhedsområde.  Offentliggørelsen  sker  på Sundhedsstyrelsens hjemmeside - samt på en fælles internetside  for alle 3 områder omfattet af lo v- forslaget. Det  forudsættes  i  forbindelse  med  offentliggørelse  af  faglige  påbud,  at  påbudet  forbliver  offen  t- ligt, så længe påbudet varer, dvs. indtil Sundhedsst  yrelsen ophæver påbudet. Endvidere forudsættes det, at påbudet offen tliggøres i sin helhed, således at det fremgår, på hvilken baggrund påbudet er udstedt. Sundhedsstyrelsen har inden for de seneste 2 år udstedt 9 faglige påbud. Efter   sundhedslovens   §   216   –   nyt   stk.   2   -   kan   Sundhedsstyrelsen   træffe   beslutning   om   at iværksætte skærpet tilsyn over for personer ansat inden for sundhedsvæsenet, såfremt styrelsen ha r begrundet formodning om, at den pågældende sundhedspersons virksomhedsudøvelse vil udgøre en forringet  sikkerhed  for  fremtidige  patienter.  Med  dette  ændringsforslag  offentliggør  Sundhedssty- relsen beslutninger om et sådant skærpet tilsyn. Beslutningen for bliver offentlig, så længe den p å- gældende  sundhedsperson  er  under  skærpet  tilsyn.  Det  forventes,  at  ca.  40-50  sundhedspersoner årligt vil være u nder skærpet tilsyn. Efter læge- og tandlægeloven kan Sundhedsstyrelsen foretage indskrænkning eller fratagelse af en læge/tandlæges ordinationsret. Også disse beslutninger forudsættes offentliggjort, idet det forudsæ t- tes,  at  disse  indskrænkninger  af  ordinationsretten  forbliver  offentlig,  evt.  så  længe  indskrænkni n- gen/fratagelsen varer. Det forventes, at der vil være ca. 10 sager årligt. Til nr. 4 I § 63,  foreslås  som nyt stk. 3, at adgangen til at fastsætte regler om en offentliggørelsesordning træder i kraft den 1. januar 2006 og finder anvendelse på de klage - og tilsynssager, der er indsendt til på gældende klage- eller tilsynsinstans efter lovens ikrafttræden. Der  er i bestemmelsen indeholdt mulighed for at udskyde ikrafttræden vedrørende tandlægekla- gesystemet til kommunalreformens ikrafttræden 1. januar 2007, hvor de nye og større sygesikrings- organer lettere kan varetage opgaven. Inge-Lene Ebdrup (V)   Joan Erlandsen (V)   Birgitte Josefsen (V)   Preben Rudiengaard (V) nfmd. Jørgen Winther (V)   Birthe Skaarup (DF) fmd.  Karin Nødgaard (DF)   Helle Sjelle (KF) Pia Christmas-Møller (KF)   Karen Hækkerup (S)   Lone Møller (S)   Karen J. Klint (S) Lene Hansen (S)   Charlotte Fischer (RV)   Morten Østergaard (RV)   Kamal Qureshi (SF) Pernille Rosenkrantz-Theil (EL)
11 Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i u    dval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
12 Bilag 1 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren 2 Orientering om høringssvar over lovforslagene vedrørende kommu- nalreformen på sundhedsområdet 3 Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets tekniske gen- nemgang af lovforslagene vedrørende kommunalreformen på sun d- hedsområdet 4 Materiale omdelt i forbindelse med behandlingen af lovforslag nr. L 83 fra 2004-05, 1. samlin g 5 Tidsplan for besvarelse af spørgsmål 6 Oversigt over bemyndigelsesbestemmelserne i lovforslaget samt ud- møntningsplanerne for disse 7 Foreløbig fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 8 Kopi SUU L 74 - svar på spørgsmål 82 om muli  ghed for at opnå e r- statning for psykiske skader som konsekvens af brug af lægemidler, fra indenrigs- og sundhedsministeren 9 Kopi SUU alm. del - svar på spørgsmål 78 og 79 om oversendelse af høringssvarene vedrørende lovforslag om offentliggørelse af klagesa- ger på sundhedsområdet, fra indenrigs  - og sundhedsministeren 10 1. udkast til betænkning 11 Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 75 Spm.nr. Titel 1 Spm. om de økonomiske konsekvenser ved indførelse af takstfinan- siering, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om de økonomiske konsekvenser ved at sammenlægge de nu- værende klage- og erstatningsinstanser, til indenrigs- og sundhedsmi- nisteren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om ministeren forventer en reduktion af antallet af klager i forbindelse med indførelse af takstfinansiering, til indenrigs- og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der læres af indkomne kl a- ger og dermed forebygges fremtidige fejl, til indenrigs- og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvilken betydning det vil have for oprettelse af Sundheds- væsenets Patientklagenævn, såfremt takstfinansieringen udelades af lovforslaget, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå
13 6 Spm. om kommentar til høringssvarene til lovudkastet om offentlig- gørelse af klagesager på sundhedsområdet, til indenrigs  - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå