Ændringsforslag vedr. L     75 –   Forslag til lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet Æn   dringsforslag til L 75 Af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen) Til § 15 1) I § 15 indsættes som  stk.3: ” Stk. 3. Formanden eller vedkommende næstformand kan b e- stemme, at særligt sagkyndige eller andre kan deltage uden stemm e- ret ved Patientklagenæv nets behandling af sager.” Til § 16 2) § 16 affattes således: ” § 16. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter efter forhan dling med Patientklagenævnet de ttes forretningsorden. Stk.2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regle r om, at Patientklagenævnets formand og næstformænd ud over i de i §§ 6-8 nævnte sager kan træffe afgørelse i sager, der ikke skønnes at frembyde tvivl.” Til § 17 3) § 17 med overskrift affattes således: Offentliggørelse af klage  - og tilsynssager § 17. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at der gives offentligheden adgang til oplysninger om Patientklagenæ v- nets afgørelser , herunder om at offentliggørelse sker uden anonym i- sering af oplysninger om den indklagede sundhedsperson, såfremt der er tale om sager, hvor der er givet kritik for alvorlig eller gentagen forsømmelse eller kritik i forbindelse med kosmetiske in dgreb. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at der gives offentligheden adgang til oplysninger om afgørelser, der er truffet  i  det  klagesystem,  som  er  aftalt  mellem  de  driftsansvarlige myndigheder  for   sundhedsvæsenet   og   Dansk  Tan dlægeforening. Der kan fastsættes regler om, at der kan ske behandling af oplysni n- ger om personnummer, og om at offentliggørelse sker uden anon y- Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 11. maj 2005 Kontor: 1.s.kt. J.nr.: 2004-16110-16 Sagsbeh.: ANL Fil-navn: ændr.forslag.L 75 11. maj 2005.doc
2 misering af oplysninger om den indklagede tandlæge,  såfremt der er tale om sager, hvor der er givet kritik for alvorlig eller gentagen for- sømmelse . Stk. 3. Oplysninger om, at vedkommende sundhedsperson har overtrådt lovgivningen ved de forhold, som de i stk. 1 og 2 nævnte afgørelser vedrører,   kan offentliggøres.  Der kan dog ikke ske offent- liggørelse af o plysninger om, at sagen oversendes til politiet. Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at Patientklagenævn et varetager offentliggørelsen af afgørelserne fra tandlægeklagesystemet, jf. stk. 2. Stk. 5. Sundhedsstyrelsen offentliggør faglige påbud efter centralst y- relseslovens § 5 a, stk. 3, beslutninger om skærpet tilsyn efter sun hedsloven samt fratagelser og indskrænkninger i lægers og tandl  æ- gers ordinationsret efter læge - og tandlægeloven.” Til § 63 4) I § 63 indsættes efter stk. 2, som nyt stykke: Stk. 3. § 17 træder i kraft den 1. januar 2006, og finder anvendelse på klage- og tilsynssager, der er indsendt til pågældende klage- eller tilsynsinstans efter den 1. januar 2006 eller senere efter indenrigs- og sundhedsministerens bestemmelse.” Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5. Bemærkninger Til nr. 1 og 2 (§§ 15 og 16) Ændringerne er alene af lov   teknisk karakter. Der er tale om en sam- menrykning af bestemmelserne for at gøre plads til en ny beste m- melse om offentliggørelse af klage - og tilsynssager (Ny § 17) Til nr. 3 (§17) Almindelige bemærkninger 1. Formålet med  ændrings   forslaget Det er formålet med ændringsforslaget med virkning fra 1. januar 2006, at give borgerne øgede muligheder for indsigt i afgørelser ve  d- røre nde sundhedspersoners faglige virksomhed, idet det foreslås, at klagesager fra Patientklagenævnet eller fra det amtslige tandlæg  e- klagesystem fremover kan offentliggøres uden anonymisering af o p- lysninger om den indklagede sundhedsperson i afgørelser med kritik af alvorlig eller gentagen karakter. Ved offentliggørelse af klages a- ger, hvor Patientklagenævnet eller det amtslige tandlægenævn    har
3 udtrykt kritik, skabes der større gennemsigti ghed for den enkelte borger og dermed et mere kvalificeret grundlag for det frie valg. Tilsvarende foreslås, at Sundhedsstyrelsen med virkning fra 1. januar 2006, som led i tilsynsvirksomheden, offentliggø r faglige påbud efter centralstyrelseslovens § 5a, stk. 3, fratagelser og indskrænkninger i lægers og tandlægers ordinationsret samt beslutninger om at ivær   k- sætte skæ  rpet tilsyn over for en sundhedsperson. Ændringsforslaget fremsættes, fordi det findes n    aturligt samtidigt med Folketingets behandling af lovforslaget om klage- og erstat- ningsadgang inden for sundhedsvæsenet (L 75), fremsat den 24. februar 2005, der bl.a. omfatter den retlige regulering af Patientkla- genævnet, at behandle spørgsmålet om offent  lighedens adgang til indsigt i Patientklagenævnets og tandlægeklagesystemets afgørelser samt i Sundhedsstyrelsens tilsynssanktioner. 2. Ændringsforslagets    baggrund og indhold Med lovforslaget indføres der mulighed for, at offentligheden med virkning fra 1. januar 2006 kan få indsigt i afgørelser vedrøre  nde sundhedspersoners faglige virksomhed, jf. nr. 3 og 4 i dette æ n- dringsforslag. Herefter kan der ske offentliggørelse af a fgørelser fra Patientklagenævnet og det med Sygesikringens Forhandlingsu dvalg aftalte klagesystem for tandlæger i sager, hvor der er udtrykt kritik af den pågældende sundhedsperson, uden at der sker anonymisering af oplysninger om sundhedspersonen. Offentliggørelsen omfatter alene afgørelser med kritik der har  et indhold af alvorlighed eller gen- tagelse samt i sager med kritik i forbindelse med kosmetiske indgreb. Samtidig indføres der mulighed for, at offentligheden kan få indsigt i de påbud, som Sundhedsstyrelsen har udstedt over for autoriserede sundhedspersoner i medfør af centrals tyrelseslovens § 5 a, stk. 3, ligesom der gives mulighed for indsigt i hvilke sundhedspersoner, der er sat under skærpet tilsyn af Sundhedsstyrelsen, samt i beslutninger vedr. fratagelse og indskrænkning af lægers og tandlægers ordin   a- tionsret. Forslaget bidrager til en mere gennemsigtig sundhedssektor, hvor nu også information om kvaliteten af den enkelte sundhedspersons be- handling bliver offentlig tilgængelig. Endvidere bliver borgernes sti l- ling overfor sundhedsvæsenet styrket ved forslaget. Borgeren bliv er i stand til at træffe et kvalificeret valg, f.eks. når der skal vælges pra k- tiserende læge  eller tandlæge , hvilket sikrer, at borgerne får den ser- vice og kvalitet, de har brug for og efterspørger. Forslaget indebærer ligeledes, at borgerne og medierne får indsigt i klageorganernes og tilsynsmyndighedernes arbejde og i baggrunden for vurderingen af sundhedspersoners fejl, ligesom offentliggørelsen vil bidrage til øget behandlingskvalitet.
4 Erfaringsopsamling og evaluering. Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil sammen med Patientklag e- nævnet løbende følge, hvordan reglerne om offentliggørelse af Pat i- entklagenævnets afgøre  lser fungerer. Formålet med ordningen er som anført at give patienterne et be dre grundlag for at anvende de valgmuligheder, sundhedsvæsenet  giver med hensyn til valg af egen læge, speciallæge og sygehus m.m. Det er derfor vigtig  t at opsamle erfaringer med, hvordan patienterne anvender de offentliggjorte op- lysninger, så der løbende kan arbejdes med  at tilvejebringe en mål- rettet og brugbar information. Efter 3 år vil ministeriet sammen med Patientklagenævnet foretage en samlet evaluering af erfaringerne med ordningen. Heri vil også blive inddraget spørg smål om sundhedspersonalets erfaringer. De faglige organisationer og repræ sentanter for patientforeningerne vil få tilbud om at deltage i dette arbejde. Tilsvarende erfaringsopsamling og evaluering vil blive gennemført for klagesystemet på tandlægeområdet og for tilsynssystemet. Særligt vedr. persondataspørgsmål Bestemmelsen om offentliggør else af klage- og tilsynssager rejser spørg smål om, hvorvidt en offentliggørelse af sundhedspersoners navne, jf. bestemmelsens stk. 1 og 2, og oplysninger om strafbare forhold i forbindelse med klagesager, jf. stk. 3, er i overensstemmel- se med persondataloven. Det fremgår af persondatalovens § 7, stk. 1, at oplysninger om he l- bredsmæssige forhold ikke må behandles. Det fremgår dog af per- sondatalovens § 9 om retsinformationssystemer, at oplysningerne kan behandles, hvis dette sker med henblik på at føre rets informa- tionssystemer af væsentlig samfundsmæssig bety  dning. Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder det af væsentlig sa m- fundsmæssig betydning, at den enkelte borger kan få oplysninger om, hvorvidt en sundhedsperson, f.eks. vedkommendes praktiseren- de læge , har overtrådt lovgivningen i relation til patientbehandling mv. Desuden er det ikke hensigten med dette forslag, at patientens navn eller personnummer e.l. offentliggøres. Det fremgår af persondatalovens § 9, stk. 2, at oplysninger, der be- handles  i  medfør  af  §  9,  stk.  1  ikke  senere  må  behandles  i  andet øjemed. Det fre mgår endvidere af § 9 stk. 3, at tilsynsmyndigheden, dvs. Datatilsynet, kan meddele nærmere vilkår.
5 Af  Datatilsynets  standardvilkår  1  fremgår  bl.a.,  at  i  afgørelser,  som indeholder  fortrolige  oplysninger  eller  oplysninger  om  enkeltperso- ners rent private forhold, skal de pågældende oplysninger anonymi- seres i overensstemmelse med vilkår 2, jf. dog vilkår 3, før videregi- velse må finde sted. Det følger af vilkår 2, at en eventuel anonymisering  består i udeladel- se  af  personnavne,  præcise  adresseangivelser  og  eventuelt  andre identifikationsoplysninger  vedrørende  personer.  I  stedet  for  de  ud e- ladte oplysninger kan indsættes neutrale betegnelser. Personnumres løbenummer udelades. Med dette ændrings forslags nr. 3 er det tilsigtet at fravige standard- vilkår 1 og 2, som Datatilsynet har fastsat i medfør af  persondatalo- vens § 9, stk. 3. Forslaget vil således fravige Datatilsynets vilkår om anonymisering i relation til de pågældende sundhedspersoner. Ano- nymisering  af  patienterne  vil  ske  i  overensstemmelse  med  tilsynets vilkår. Hvis en afgørelse har været behandlet af en højere instans, skal de   t- te samt udfaldet heraf fremgå af gengivelsen af sagen, jf. standard- vilkår 4. Det skal kontrolleres, at der ikke er fejl i gengivelse af afgø- relserne, og at fejl og lignende bliver rettet eller slettet, jf. standardvil- kår 5. De dataansvarlige  vil  være Patientklagenævnet, amterne og senere regionsråd,  Landstandlægenævnet     samt   Sundhedsstyrelsen.   Det fremgår af persondatalovens § 37, stk. 2, at den dataansvarlige, hvis en  registreret  person fremsætter  anmodning  herom,  skal  underrette den tredjemand, hvortil  oplysninger  er  videregivet,  om at de  videre- givne  oplysninger  er  berigtiget,  slettet  eller  blokeret.  Dette  gælder dog ikke, hvis underretningen viser sig umulig eller er uforholdsmæ s- sig vanskelig. Indenrigs- og Sundhedsministeriets finder i den forbindelse, at det vil være  umuligt  at  underrette  tredjemand,  idet oplysninger  offentligg ø- res på en hjemmeside på Internettet, hvor det ikke vil være m uligt at se, hvem der rent faktisk her set oplysningerne. De dataansvarlige bør være behjælpelige med at rette fejl, hvis der skulle opstå en situation, hvor en sundhedsperson er registreret med ukorrekte oplysninger i en søgem askine eller lignende. Ved fastsættelse af regler i medfør af   nr. 3 i dette ændringsforslag  vil der blive indhentet en udtalelse fra Datatilsynet, og der vil senest ved bekendtgørelsens ikrafttræden blive foretaget de fornødne anmelde   l- ser til Datatilsynet.
6 For at persondataloven kan fraviges kræves det, at særlovgivningen ikke strider mod persondatadirektivet (95/46/EF af 24. oktober 1995), og at der er tale om vægtige samfundsmæssige he  nsyn. Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder ikke, at bestemmelsen i stk. 3 strider mod persondatadirektivet. For så vidt angår de vægtige samfundsmæssige hensyn er det I denrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at hensynet til patient- sikkerheden og til den enkelte borger, der skal have mulighed for at vælge en sun dhedsperson på baggrund af vedkommendes faglige kriterier, må overstige hensynet til den enkelte sundhedsperson. Ministeriet finder det af væ sentlig samfundsmæssig interesse, at borgerne kan få oplysninger om hvorvidt en sundhedsperson, f.eks. deres praktiserende læge, har handlet med omhu og samvittighed s- fuldhed eller om vedkommende har begået faglige fejl, der medfører en overtrædelse af lo vgivningen, særligt hvor der er tale om de nævnte alvorlige eller gentagne forsømmelser    Ministeriet finder det også af samfundsmæssig interesse, at borgerne kan få oplysninger om hvilke sundhedspersoner, der har fået faglige påbud, er sat under skærpet tilsyn m.v. Der skal foretages notifikation af kommissionen i forlængelse af ve d- tagelsen af lovforslaget. 3. Administrative og økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner Med hensyn til de økonomiske konsekvenser af  offentliggørelse af klagesager skønnes det f or så vidt angår afgø- relser, at udgiften vil udgøre omkring 0,5 mio. kr. i etabl ering og den løbende anonymisering (med offentliggørelse på hjemm  e- side/sundhed.dk) 20.000 kr. om året, baseret på ca. 100 afgørelser om året, der falder ind under ordningen. For så vidt angår deamtslige tandlægenævn skønnes det, at etabl e- ringsudgiften vil udgøre 0,6 mio. kr. (apparatur, nye programmer og søgeregister mv.) og den løbende anonymisering (med offentligg  ø- relse på hjemmeside/sundhed.dk) 6.000 kr. om året, baseret på ca. 20 kritik-afgørelser om året, som amter/regionsråd skal kompenseres for. De samlede udgifter vil således være på 1,1 mio. kr. til etablering i 2006 og på 26.000 kr. i årlig drift fra og med 2006. Disse udgifter vil blive afholdt inden for Indenrigs- og Sundhedsmini- steriets ramme. DUT- forhandling med amtskommuner mv. er endnu ikke afsluttet.
7 Samtidigt fremgår det af § 17, stk. 4, at Patientklagenævnet kan va- retage offentliggørelsen af klager fra det regionale/amtslige tandl æ- geklagesystem. Det forudsættes, at Patientklagenævnet kompens  e- res herfor enten af de pågældende amter eller direkte af ministeriet. Med hensyn til forslaget om at offentliggøre visse af Sundhedsstyre l- ses tilsynssager vil dette indebære en årlig offentliggørelse på ca. 75 sager. Forslaget vil ikke medføre økonomiske konsekvenser af b  e- tydning. Bemærkninger    til § 17 Vedrørende   Patientklagenævnet   : Efter stk. 1 kan ministeren fastsætte regler om offentlighedens a d- gang til oplysninger om Patientklagenævnets afgørelser uden at o  p- lysninger om sundhedspersonen anonymiseres. Patientklagenævnet har siden 1999  offentliggjort 20 anonymiserede afgørelser om måneden, der er valgt af nævnet ud fra, om de er ve  j- ledende, væsentlige eller princ ipielle for praksis på området. Ved fastsættelse af regler i medfør af stk. 1 om offentliggørelse af ikke-anonymiserede afgørel ser fra Patientklagenævnet, der alle har et indhold af alvorlighed eller gentagelse, vil ministeriet udmønte di s- se således: 1.   De sager hvor nævnet har fundet grundlag for mistanke om, at sundhedspersonen har gjort sig skyldig i ”grovere eller genta- gen forsømmelse eller skødesløshed ” i respektive autorisat    i- onslove (f.eks. læ gelovens § 18). 11 sager i 2003. 2.   De sager hvor nævnet har givet en  tilrettevisning med ind- skærpelse  efter § 15, stk. 1 nr. 4 i bekendtgørelse om forre t- ningsorden for Sundhedsvæsenets Pa tientklagenævn  (BEK nr. 885 af 04/11/2003), jf. centralstyrelseslovens § 14 vedr. ”omhu og samvittighedsfuldhed”. 47 sager i 2003. 3.   De tilfælde hvor samme sundhedsperson  inden for 5 år er til- delt 3 irettesættelser for lovovertrædelser   efter autorisations- lovenes bestemmelser om omhu og samvittighedsfuldhed (f.eks. lægelovens § 6) samt andre  forhold (f.eks. lægelovens § 8), uanset det område irettesættelsen omfatter. Antallet kan ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
8 4.   Alle tilfælde, hvor der er givet  kritik i forbindelse med kosmeti- ske indgreb (da der grundlæggende er tale om indgreb på ra- ske personer). Antallet af kritiksager vedr. lægers kosmetiske kirurgi var 48 i perioden fra april 1998 til juni 2004. Kritik  for  kosmetiske  operative  indgreb  omfatter  også  information, samtykke og journalføring i forbindelse med det  kosmetiske indgreb. Ved kosmetiske indgreb forstås indgreb, der hovedsageligt foretages af ikke-behandlingsmæssige årsager. Patientklagenævnet træffer årligt omkring 2.100 afgørelser, hvoraf der i ca. 23 % eller 480 sager gives vedkommende sundhedsper- son(er) en tilrettevisning for overtrædelse af sundhedslovgivningen. Afgørelsen renses/anonymiseres for alle andre  identifikationsoplys- ninger, (herunder patientens navn, afdeling, sygehus, stednavne samt andre sundhedspersoner), end navn og titel på den sundheds- person, der har overtrådt lovgivningen. Afgørelsen offentliggøres på   nævnets  hjemmeside – samt på en fæl- les internetside for alle 3 områder omfattet af  lovforslaget  (eventu elt den offentlige sundhedsportal ”Sundhed.dk”) -  umiddelbart efter at den er truffet og forbliver offentlig i 2 år, hvorefter den fjernes fra si- den. Denne frist svarer i øvrigt  til forældelsesfristen for indgive lse af klager over sundhedspersoners faglige virksomhed til nævnet. O f- fentliggørelse rne ledsages af indledende bemærkninger om selve klage- og tilsynssystemet o. lign., herunder tilrettevisningers betyd- ning for behandlingskvaliteten, således at den enkelte afgørelse sæ  t- tes ind i den rette kontekst. Uden for offentliggørelsesordningen falder de psykiatriske ankes a- ger, idet Patientklagenævnets  ikke i disse afgørelse r vurderer den enkelte sundhedsperson, men lovligheden af tvangsindgrebet. Uden for offentliggørelsesordningen falder endvidere de administrat i- ve klager, som Patientklagenævnet i medfør af §  § 6-7 i forslaget til ny klage- og erstatningslov får tillagt, idet afgørel serne vil vedrøre en offentlig myndighed og ikke den enkelte sundhedspersons eventuelle overtrædelse af lovgivni ngen. Endelig falder de afgør elser, hvor det ikke har været muligt at fas t- lægge hvilken sundhedsperson, der har begået fejlen, uden for of- fentliggørelse sordningen. Vedrørende   tandlægeklagesystemet: I stk. 2 angives det, at ministeren kan fastsætte regler om offentli g- hedens adgang til oplysninger om det mellem Sygesikringens For- handlingsudvalg og Dansk Tandlægeforening aftalte tandlæge  - klagesystems afgørelser , uden at oplysninger om tandlægen anon y-
9 miseres. Tandlægeklagesystemet består af lokale amtstandlæg nævn og en ankeinstans, Land standlægenævnet.   Offentliggørelsen omfatter også de sager, hvor Landstandlægenævnet   finder, at lov- givningen er overtrådt. Betingelsen for offentliggørelse af afgørelsen er at kritikken har et indhold af alvorlighed eller gentagelse, hvilket ministeriet agter at udmønte s åledes: 1.   De sager hvor nævnet har fundet, at tandlægen har gjort sig skyldig i alvorlig eller gentagen overtrædelse af tan d- lægeloven  (bl.a. tandlæ geloven § 19). 2.   De tilfælde hvor samme  tandlæge  inden for 5 år er tildelt 3 irettesættelser for  lovovertrædelser  efter autorisationslo- vens bestemmelser om omhu og samvittighedsful d hed (f.eks. tandlægelovens § 12 ) samt andre forhold, uanset det område irettesættelsen omfatter. Det forventes, at regionerne efter kommunalreformens ikraftsættelse, vil opretholde en klageordning i tandlægesystemet. Det overenskomstbaserede tandlægeklagesystem er  senest ved In- denrigs- og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr.  258 af 12. april 2005 givet generel adgang til at træffe afgørelser i klager over faglige spø rgsmål for privatpraktiserende tandlæger under  Sygesikringen. Tandlægeklagesystemet træffer årligt omkring 400 afgørelser, hvoraf der i ca. 60 % eller ca. 240 sager gives vedkommende klager med- hold i klagen. Cirka 1/3 af sagerne eller ca. 130 sager ankes til Landstandlægenævnet En del af disse vedrører hel eller delvis tilb   a- gebetaling af honorar, fordi det udførte ikke har vist sig honorarvæ  r- digt. Flere af disse sager vil ofte blive forligt mellem parterne. Sager der vedrører lovovertrædelse, som omfattes   af offentliggørelsen, u d- gør således en mindre del af de cirka 240 sager, skønsmæssigt 20 sager årligt. Ved fastsættelse af regler i medfør af stk. 2 vil følgende blive lagt til grund: En afgørelse bør ikke offentliggøres før udløbet af ankefristen for sagernes forelæggelse for Landstandlægenævnet (6 uger). Såfremt afgørelsen er anket for så vidt angår tandlægens faglige virksomhed, bør den ikke offentli ggøres før ankeinstansen har truffet afgørelse, og kun i de tilfælde , hvor en afgørelse om overtrædelse   af lovgivnin- gen fastholdes. Det er hensigten, at der kun offentliggøres afgørelser om faglig vir  k- somhed med tandlægens navn, hvor nævnet har fundet at lovgivni  n- gen er overtrådt og hvor der er tale om alvorlighed eller gentagelse.
10 Den del af afgørelsen , de r vedrører tilbagebetaling af honorar , offent- liggø res f.eks. ikke. De afgørelser, hvor det ikke har været muligt at fastlægge hvi   lken sundhedsperson, der har begået fejlen, falder uden for offentliggøre l- sesordningen. Afgørelsen renses/anonymiseres for al le andre identifikationsoplys- ninger, (herunder patientens navn, stednavne samt andre sundheds- personer), end navn og titel på den tandlæge, der har overtrådt lov- givningen. Afgørelsen offentliggøres på en hjemmeside   - samt på en fælles in- ternetside for alle 3 områder omfattet af  lovforslaget -  med nævnte modifikationer umiddelbart efter, at den er truffet og forbliver offentlig i 2 år, hvorefter den fjernes fra siden. Offentliggørelserne ledsages af indledende bemærkninger om selve klage - og tilsynssystemet o. lign., således at den enkelte afgørelse sættes ind i den rette ko  n- tekst. Vedrørende   begge  klageinstanser  kan  det  endvidere  blive  nødve n- digt, at den indklagede sundhedspersons personnummer opgives til klageinstansen  med  henblik  på  entydig  identifikation  af  sundheds- personen.  Dette  er  lovhjemlet  i  stk.  2,  2.  punktum,  første  sætning  . Forslaget  indebærer   ikke,  at  der  vil  ske  offentliggørelse  af  den  p å- gældende  sundhedspersons  personnummer  i  de  afgørelser,  der  o  f- fentliggøres. Patientklagenævnet har allerede   i medfør af persond a- talovens § 11, stk. 1, hjemmel til at behandle oplysninger om sund- hedspersonernes personnummer med henblik på en entydig identifi- kation. Med henblik på at sikre en entydig identifikation af sundheds- personerne kunne det nye autorisationsnummer, som Sundhedssty- relsen har indført, a nvendes i de offentliggjorte sager. Det bemærkes, at der ikke vil kunne ske offentliggørelse af oplysni  n- ger om vedkommende sundhedsperson, der omfattes af persondata- lovens § 7, stk. 1 om behandling af personføl somme oplysninger, eller som udgangspunkt omfattes af persondatalovens § 8 om be- handling af oplysninger om strafbare forhold mv. Nogle af afgørelserne fra Patientklagenævnet og fra tandlægeklag   e- systemet vil indeholde oplysninger om overtrædelse af bestem mel- ser, der samtidigt er strafbelagt, evt. i anden lovgivning, f. eks. straf- feloven, og i nogle tilfælde vil klageorganet have tilkendegivet   at s a- gen er af så alvorlig karakter, at den oversendes til Politiet. Det vil dog være op til anklagemyndigh eden at vurdere, hvorvidt der skal rejses tiltale og op til domstolene at vurdere, hvorvidt der skal idø m- mes en straf. Med bestemmelsen i stk. 3 skabes der hjemmel til, at oplysninger om, at vedkommende sundhedsperson har overtrådt lovgivningen
11 ved de forhold, som de i stk. 1 og 2 nævnte afgørelser vedrører, kan offentliggøres. Baggrunden herfor er, at det ikke på forhånd kan læ g- ges til grund, at der i alle sådanne tilfælde vil være hjemmel i pe r- sondataloven til at offentliggøre oplysninger om, at vedkommende sundhedsperson har overtrådt lovgivningen. Der vil dog ikke være hjemmel til at offentliggøre oplysninger i afg  ø- relsen om, at sagen oversendes til politiet, jf. den nye § 17, stk. 3, 2. pkt., idet der i givet fald vil være tale om oplysninger, der er af sær  lig indgribende karakter for den pågældende sundhedsperson. Det fremgår af stk. 4, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fast- sætte regler om, at Patientklagenævnet varetager administrationen med offentliggørelsen af afgørelserne fra tandlægeklagesysteme   t, som dette er beskrevet i stk. 2. Med henblik på at sikre en ensartet og samlet samt billigere offentliggørelse af alle patientklager foreslås, at der gives ministeren mulighed for at lægge offentliggørelsesopg ven hos én myndighed, nemlig Patientklagenæ vnet, og ikke på de enkelte amter/regioner. Nævnet offentliggør i forvejen afgørelser (dog i anonymiseret form) og vil efter dette forslag komme til at stå for 90 % af de offentliggjorte patientklagesager. Der vil således med bestemmelsen i stk. 4 blive skabt mulighed for at opnå en større ekspertise på området samt for at skabe stordriftsfordele. Vedr. tilsynssager Med bestemmelsen i forslagets § 17, stk. 5, foreslås det, at Sund- hedsstyrelsen offentliggør sager om faglige påbud efter centralstyre l- seslovens § 5 a, stk. 3, beslutninger om skærpet tilsyn efter sun d- hedslovens § 216 (jf. andet ændringsforslag fra ministeren til L 74 om retlig regulering af skærpet tilsyn ) samt fratagelser og indskrænkni n- ger i lægers og tandlægers ordinationsret efter henhold  svis læge  – og tandlægeloven.  Det forudsættes, at offentliggørelse af de nævnte forhold vil ske på Sundhedsstyrelsens hjemmeside. Efter gældende lovgivning offentliggør Sund  hedsstyrelsen fratagelse af en sundhedspersons autorisation og indskrænkning af en  sund- hedspersons virksomhedsområde. Offentliggørelsen sker på Sund- hedsstyrelsens hjemmeside. - samt på en fælles internetside for alle 3 områder omfattet af lovforslaget. Det forudsættes i forbindelse med offentliggørelse af faglige påbud, at påbudet forbliver offentligt, så længe påbudet varer, dvs. indtil Sundhedsstyrelsen ophæver påbudet. Endvidere forudsættes det, at påbudet offenliggø res i sin helhed, således at det fremgår, på hvilken baggrund påbudet er udstedt. Sundhedsstyrelsen har inden for de seneste 2 år udstedt 9 faglige påbud. Efter sundhedslovens § 216 – nyt stk. 2 - kan Sundhedsstyrelsen træffe b eslutning om at iværksætte skærpet tilsyn over for personer
12 ansat inden for sundhedsvæsenet, såfremt styrelsen har begrundet formodning om, at den pågældende sundhedspersons virksomheds- udøvelse vil udgøre en forri  nget sikkerhed for fremtidige patienter. Med dette forslag offentliggør Sun dhedsstyrelsen beslutninger om et sådant skærpet tilsyn. Beslutningen forbliver offentlig, så længe den pågældende sundhedsperson er under skæ rpet tilsyn. Det forventes, at ca. 40-50 sundhedspersoner årligt vil være under skærpet tilsyn. Efter læge - og tandlægeloven kan Sundhedsstyrelsen foretage in d- skrænkning eller fratagelse af en læge/tandlæges ordinationsret. O   g- så disse beslutninger forudsættes offentliggjort, idet det forudsættes, at disse indskrænkninger af ordinationsretten forbliver offentlig, evt. så længe indskrænkningen/fratagelsen varer. Det forventes, at der vil være ca. 10 sager årligt. Til nr. 4 (§ 63) I § 63, foreslås som nyt stk. 3, at adgangen til at fastsætte re gler om en offentliggørelsesordning træder i kraft den 1. januar 2006 og fi  n- der anvendelse på de klage- og tilsynssager, der er indsendt til på- gældende klage - eller tilsynsinstans efter lovens ikrafttræden. Der er i bestemmelsen indeholdt mulighed for at udskyde ikrafttræ- den vedr. tandlægeklagesystemet til kommunalreformens ikrafttr æ- den 1. januar 2007, hvor de nye og større sygesikringsorg aner lettere kan varetage opgaven.