Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Christiansborg 1240 København K             København den 14. april 2005 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 13 . april 2005 ad forslag til lov om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m. (Jordfordelingsloven)  - L 5, udbedt sig min be- svarelse af følgende spørgsmål: Spørgsmål  14: I ministerens besvarelse af spørgsmål 9  oplyses, at privatiseringen i lovforslagets § 26 omfatter faktiske forvaltningsopgaver i form af faktisk forvaltningsmyndig- hed. Vil ministeren uddybe opgavernes indhold og omfang? Svar: I forbindelse med etablering af jordfordeling under landistriktsordningen skete der en delvis privatisering af Direktoratet for FødevareErhvervs hidtidige opgaver i det omfang, dette kunne ske inden for den gældende lovs rammer. Direktoratets tilbageværende opgaver består herefter alene i godkendelse af a n- søgning om rejsning af jordfordelinger og støtte hertil og i sekretariatsbetjening af jordbrugskommissionerne. Lovforslagets § 26 giver bemyndigelse til privatisering i videre omfang, så ledes at det vil være muligt at privatisere sekretariatsbetjeningen af jordbrugskommissio- nerne. Sekretariatsbetjeningen omfatter bl.a. en vurdering af indholdet af planudkastet, med henblik på, om dette kan indstilles til/godkendes af jordbrug skommissionen. Endvidere foretages en detailgennemgang af samtlige overenskomster såvel jur i- disk som økonomisk, og overenskomsterne sammenholdes med det indsendte kortmateriale og tingbogsattester m.v., med henblik på at kunne indstille sagen til jordbrugskommissionens godkendelse. Endvidere sikrer gennemgangen, at der kan ske tinglysning af de ejendomsændringer, der er omfattet af kendelsen.
2 Erfaringen har vist, at den hidtidige fordeling af opgaver mellem direktoratet og den private sektor har været hensigtsmæssig. I vurderingen heraf indgår også he  n- synet til opfyldelse af de vilkår, der gælder for støtte under EU’s landdistriktspr o- gram. Der er derfor ikke på d et foreliggende grundlag anledning til at ændre på opgavefordelingen. Hans Chr. Schmidt /Morten Lautrup-Larsen