Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Christiansborg 1240 København K             København den 4. april 2005 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 17. marts 2005 ad forslag til lov om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m. (Jordfordelingsloven)  - L 5, udbedt sig min be- svarelse af følgende spørgsmål: Spørgsmål  10: Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. marts 2005 fra Danmarks Sportsfiskerforbund, jf. L 5 – bilag 8. Svar: Af lovforslagets § 12, stk. 1, fremgår , at der til fremskaffelse af fast ejendom til de formål, som er nævnt i § 1, nr. 1 -5, kan lægges forkøbsret på såvel landbrugseje  n- domme som landbrugsjord og udyrkede arealer, der ikke udgør en del af en land- brugsejendom. Hidtidig praksis har været, at det alene er udyrkede arealer, der ikke udgør en del af en landbrugsejendom, de såkaldte frijorder, der pålægges fo  r- købsret. Af lovforslagets § 1, nr. 2 fremgår, at loven skal medvirke til gennemførelse af projekter til bevaring og forbedring af natur- og miljøværdier i det åbne land, he r- under oprettelse af rekreative områder og natur - og nationalparker, gennemførelse af naturgenopretningsprojekter, naturplejer, skovplantning, drikkevandforsyning, internationale forpligtelser på natur - og miljøområdet m.v. Det er min opfattelse, at de arealtyper og - projekter, som Danmarks Sportsfisker- forbund omtaler i sit brev er omfattet af lovforslagets § 1, nr. 2. Om disse arealer så  bør fastholdes i statsligt regi og udnyttes til naturformål afhænge af, hvad der sker eller skal ske af sådanne tiltag i området, hvor areale  rne evt. kan indgå som en integreret del af projektet.
2 Spørgsmålet om , hvorvidt de opkøbte arealer skal forblive i statsligt regi, må en d- videre afhænge af ejerforholdene til de øvrige arealer i projektområdet. Plejen af naturarealer kan organiseres mest hensigtsmæssigt, når større områder er under samme ejerskab. Hans Chr. Schmidt /Morten Lautrup-Larsen