Til lovforslag nr. L 5 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) OMTRYKT (Tillægsbetænkning rettet til tilføjelse til betænkning) Tillægsbetænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 0. maj 2005 1. udkast Tilføjelse til  betænkning over Forslag til lov om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m. (jordfordelingsloven) [af fødevareministeren  (Hans Christian Schmidt)] 1. Ændringsforslag Der er i betænkningen af 27. april 2005   stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Socialistisk Fo  l- kepartis medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og fødevareministere   n har stillet æ  n- dringsforslag nr. 2 og 3. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 4. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og F i- skeri. Udvalget afgav betænkning den 27. april 2005. Lovforslaget var til 2. behandling den 17. maj 2005, som blev afbrudt, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Møder Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 1 møde . 3. Bidrag fra fødevareministeren Fødevareministeren oplyser følgende over for udvalget: »Ændring af administrationspraksis med hensyn til udnyttelse af statens forkøbsret på frijorde r. Formål med statens forkøbsret på frijorder: Der er tinglyst forkøbsret på arealer uden landbrugspligt i landzone (frijorder). Hovedformålet er at opkøbe arealer med landbrugsmæssig værdi med henblik på videresalg til sammenlægning med en landbrugsejendom efter landbrugslovens regler. Herved undergives arealerne landbrugspligt og reglerne i lov om landbrugsejendomme og man hindrer fjerneje. Hidtidig praksis: Forkøbsretten er hidtil gjort gældende når det areal, der skifter ejer, har en landbrugsmæssig væ r- di, dvs. hovedsagelig anvendes til afgræsning eller er i omdrift. Forkøbsretten gøres dog ikke gæ l- dende, når arealet erhverves af ejeren af en landbrugsbedrift eller en ægtefælle/samlevende med en
2 landmand  indenfor  en  afstand  af  10  km  fra  arealet.  Forkøbs retten  gøres  heller  ikke  gældende,  s   å- fremt handelsprisen ligger væsentligt (mere end ca. 25   pct.) over prisen på landbrugsjord i omr å det eller arealet er blevet bebygget efter tinglysning af forkøbsretten. Forkøbsretten gøres endvidere ikke gældende i undt agelsestilfældene nævnt i den gældende lovs § 20 stk. 3, nr. 1-5. Undtagelsesbestemmelserne, der bl.a. omfatter overdragelse ved arv og visse fa- miliehandler, er medtaget i forslag til ny lov. Der er hidtil ved vurderingen af den landbrugsmæssige værdi med taget arealer over 0,5 ha. Der- udover er halvkulturarealer i form af vedvarende græsarealer dvs. enge,  marskarealer og overdrev tillige vurderet at have en landbrugsmæssig værdi som afgræsningsarealer. Arealer, der er omfattet af § 3 i naturbeskyttelsesloven er også medtaget, da bestemme lsen alene går på, at der ikke må ske ændringer i den hidtidige anvende  lsesmåde. Baggrund for ændring af praksis: I forbindelse med vedtagelsen af den ny landbrugslov i 2004 (lov nr. 435 af 9. juni 2004), blev der vedtaget en ny lov om drift af landbrugsjorder (lov nr. 434 af 9. juni 2004), hvorved der blev fastsat bestemmelser  om  landbrugsarealernes  anvendelse  omfattende  både  arealer  med  lan dbrugspligt  og frijorder. Disse bestemmelser indgik tidligere i landbrugsloven og omfattede kun arealer med land- brugspligt. Der er således nu ingen forskel mellem frijorder og arealer med landbrugspligt med he n- syn til bestemmelserne om arealernes anvendelse. Der  blev  ved  vedtagelsen  af  landbrugsloven  ikke  ændret  på  erhvervelsesbestemmelser   ne  m.h.t. bopælspligt og i pri  ncipperne om at undgå fjerneje. Der er dog i den nye landbrugslov lempet på bestemmelserne om landbrugspligt med hensyn til arealtilliggende til bygninger ved udstykninger. Landbrugsloven indeholder ikke bestemmelser om forpagtninger af vedvarende græsarealer, der derfor kan forpagtes af a  lle. Der vil formentlig blive søgt om støtte efter enkeltbetalingsordningen på fr   ijordsarealer, der har en landbrugsmæssig  værdi.  Herved  bliver  arealerne  omfattet  af  bestemmelserne  om  krydsove rens- stemmelse på lige fod med arealer pålagt landbrugspligt. Udviklingen i landbruget med stadig større brug med krav om effektiv mar kdrift og koncentration af kreaturerne på stadig større bedrifter medfører, at disse større landbrugsbedrifter ikke har in teres- se i at erhverve små arealer, medmi ndre de ligger i skel med bedriftens øvrige marker eller der er behov for arealer til opfyldelse af bedriftens harmonikrav. De mindre arealer vil typisk være int  e- ressante for mindre deltidslandbrug. Ændret fremtidig    administrationspraksis: Der er som nævnt ikke sket ændringer i landbrugsloven for så vidt angår pri ncipperne om fjerneje og  afstandskrav ved sammenlægninger og køb af  yderligere ejendomme.  Forkøbsretten bør derfor opretholdes som en principiel mulighed for at frijordsarealer med væsentlig landbrugsmæssig værdi pålægges  landbrugspligt  og  dermed  bliver  omfattet  af  lan   dbrugslovens  erhvervelsesbestemmelser. Dette vil som hovedregel omfatte omdriftsarealer med en mindste størrelse på 10 ha. På baggrund af ændri   ngerne i lovgivningen og udviklingen i landbruget i øvrigt er der derfor a n- ledning til at ændre den nuværende administrationspraksis, således at forkøbsretten kun gøres gæ l- dende  i  de  tilfælde,  hvor  arealerne  efter  en  besigtigelse  vurderes  at  have  en  væsent lig  landbrugs- mæssig værdi for omkringliggende landbrugsbedrifter eller arealerne har eller kan få betydning for gennemførelsen af planlagte natur - og miljøforbedrende pr ojekter. Dette indebærer:
3 At landbrugsarealer under 10 ha eller med en uhensigtsmæssig beliggenhed i forhold til en landbrugsmæssig udnyttelse ikke kommer i betrag  tning. At man undlader at gøre forkøbsretten gældende , når mere end halvdelen af arealet udg ø- res  af  naturarealer.  Halvkulturarealer  som  eng,  marsk  og  overdrev  betragtes  i  denne  for- bindelse ikke som naturarealer. At forkøbsretten kan gøres gældende overfor naturarealer, når disse har eller kan få bety d- ning for  gennemførelsen af planlagte natur - eller miljøforbedrende projekter. Forkøbsre  t- ten gøres ikke gældende såfremt køber frivilligt lader are alet indgå i projektet. Arealgrænsen kan fraviges i særlige tilfælde, f. eks. i marskområderne ved Tønder og Ribe, sål e- des at forkøbsretten fortsat kan udnyt tes på vedvarende græsarealer uanset arealets større lse. Med foranstående ændring er det ikke tiltænkt at ændre forkøbsretsinstrumentet fo r  så   vidt angår de muligheder, der findes i loven til, at arealer såvel i byzone som landzone, kan pålægges forkøb s- ret, når formålet er at sikre de pågældende arealer til kolonihaveformål. Arealer til kolonihavefo r- mål vil som hovedregel udgøre 5   –  20 ha. Kolonihavearealer hører under kategorien rekreative are a- ler.« 4. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af fødevaremin i- steren under nr. 2 og 3 stillede ændringsforslag. Et  mindretal  i  udvalget  (S,  RV,  SF  og  EL)  indstiller  lovforslaget  til  vedtagelse  med  de  stillede ændringsforslag. Venstres,  Dansk  Folkepartis,  Det  Konservative  Folkepartis  og  ..  ´s  medlemmer  af  udvalget  kan tilslutte sig den af fødevareministeren besluttede nye administrative praksis. Partierne bemærker, at sammenskrivningen af jordfordelingsloven og jordkøbsloven er et udtryk for modernisering og regelforenkling, hvilket er meget positivt. Væsentligst er det, at de miljømæ s- sige  aspekter  er  styrket,  og  at  der  er  lagt  vægt  på  grundvandssikring,  natur   -  og  miljøhensyn  samt etablering og bevarelse af havekolonierne. Partierne finder det samtidig meget væsentligt, at indsa  t- sen for at etablere og bevare havekolonier fortsættes og styrkes. Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin var på tidspunktet for tillægsb e- tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medle mmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.   Jens Kirk (V)   Karsten Nonbo (V)   Torsten Schack Pedersen (V) nfmd.  Inger Støjberg  (V) Jørgen  Winther (V)   Christian H. Hansen (DF) fmd.  Bent Bøgsted  (DF)   Allan Niebuhr (KF) Per Ørum    Jørgensen  (KF)   Jens Peter Vernersen (S)   Lene Hansen (S)   Karen Hækkerup   (S) Bjarne Laustsen (S)   Elisabeth Geday (RV)   Ole Glahn (RV)   Kristen Touborg (SF) Per Clausen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get.
4 Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag omdelt efter betænkningsafgivelsen over L 5 Bilagsnr.    Titel 15 Betænkning afgivet den 27. april 2005 16 1. udkast til tilføjelse til betænkning 17 Notat vedrørende ændring af administrationspraksis med hensyn til udnyttelse af statens forkøbsret på frijorder